اوبر و ناسا در حال ساخت تاکسی پرنده
آنها دست بردار نیستند؛ ۸

اوبر و ناسا در حال ساخت تاکسی پرنده

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۲/۲۲ - ۱۳:۲۷ | ۹ دقیقه

اوبر طی نشست الویت در لس‌آنجلس از چند طرح مفهومی در زمینه تاکسی پرنده و همکاری با سازمان فضایی ناسا خبر داد. پروژه تاکسی پرنده اوبر برای سال 2020 برنامه‌ریزی شده است.

نوپانا به نقل از فصل اقتصاد، به نظر می‌رسد که اوبر علاوه بر دردسرهایی که در زمینه توسعه فناوری خودروی خودران داشته است، همچنان به دنبال بلندپروازی‌های خود می‌رود. اوبر، این هفته نیز با برگزاری کنفرانس الویت (Elevate) در لس‌آنجلس خبرساز بود. در میان خبرهایی که از این رویداد منتشر شد، عقد قراردادی جدید با ناسا و برنامه‌ریزی برای رونمایی از چند طرح مفهومی تازه وجود دارد. این طرح‌ها که احتمالا در قالب پروژه تاکسی پرنده اجرا خواهند شد، بیش‌تر شبیه هواپیما هستند. 

Uber flying taxi / تاکسی پرنده اوبر
اوبر اولین بار در سال 2016 از برنامه‌های خود برای اجرای پروژه تاکسی پرنده رونمایی کرد و در حال حاضر در ارائه چنین طرح‌های بلندپروازانه‌ای تنها نیست. بوئینگ ، ایرباس و تعدادی از استارتاپ‌های هواپیمایی نیز قصد دارند در این زمینه رقابت کنند و علاوه بر تولید پشتوانه‌های علمی و فناوری، سرمایه‌ها و منابع مالی زیادی در این تلاش‌ها صرف شده است. 

از سوی دیگر، اوبر قصد دارد که استفاده از هواپیماهای عمود پرواز (VTOL) را برای حمل افراد در اطراف مراکز شهری دنبال کند. این هواپیماها الکتریکی خواهند بود تا میزان انتشار نویز و کربن را تا حداقل ممکن کاهش دهند، دارای دو یا چهار صندلی هستند و مسافران را در مسافتی حدود 96 کیلومتر بین پد‌های پرتاب اختصاصی به نام اسکای‌پورت (Skyports) حمل می‌کنند. این میزان به عنوان نقطه شروع پروژه تاکسی پرنده در نظر گرفته شده است و پس از آن می‌تواند خود را برای حرکت به سمت فناوری خودران آماده کند.

Uber flying taxi / تاکسی پرنده اوبر
با افزایش چنین خدماتی برای بلند شدن از سطح زمین، ترافیک هوایی در مراکز شهری بیش‌تر خواهد شد و به همین علت ناسا نیز وارد این پروژه می‌شود. این سازمان به مدت چند سال در حال کار روی سیستم‌های مدیریت ترافیک هواپیماهای بدون سرنشین مانند پهپادها بوده است و سال گذشته نیز قراردادی با اوبر امضا کرد تا این کار را برای پروژه تاکسی پرنده انجام دهد.

در این پروژه از اختصاص فضای پرواز در ارتفاع مشخصی برای اهداف خاص صحبت می‌شود؛ به این معنی که یک کانال کم سرعت از فضای پرواز هوایی برای پرواز هواپیماهای بدون سرنشین مخصوص سرگرمی و تصویربرداری اختصاص می‌یابد، کانالی با سرعت بالاتر و ارتفاع بالاتر برای هواپیماهای بدون سرنشین مخصوص حمل کالا و سپس کانالی دیگر برای پرواز تاکسی پرنده در نظر گرفته خواهد شد. اوبر قبلا گفته است که تاکسی‌های پرنده این شرکت در ارتفاعی زیر 3000 متر پرواز خواهند کرد.

Uber flying taxi / تاکسی پرنده اوبر
در ابتدا مشارکت میان ناسا و اوبر بر روی مدل‌سازی و شبیه‌سازی عمومی متمرکز بود، اما این دو شرکت تاثیرگذار حالا قرارداد دیگری را امضا کرده‌اند که این پروژه را برای فضای هوایی واقعی در نظر می‌گیرد. تحت توافقنامه جدید، اوبر اطلاعات و برنامه‌های خود را در مورد یک شبکه به اشتراک‌گذاری حمل‌ونقل شهری به سازمان همکار ارائه می‌دهد و ناسا این اطلاعات را با مدل‌سازی هواپیماهای خود ترکیب می‌کند تا ترافیک هوایی هواپیماهای سبک را در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دالاس فورت‌ورث شبیه‌سازی کند.

Uber flying taxi / تاکسی پرنده اوبر
جف هولدن مدیر ارشد محصول اوبر گفت: توافقنامه جدید فضایی که مشارکت اوبر را با سازمان ناسا گسترش می‌بخشد، بسیار هیجان‌انگیز است، زیرا به ما امکان می‌دهد تا تخصص انبوه مهندسی اوبر را با تجربیات ده‌ها ساله ناسا در حوزه‌های کلیدی و متنوع برای ایجاد قابلیت حمل و نقل هوایی شهری ترکیب کنیم.

در همین حال، اوبر از نشست الویت برای نمایش برخی از طرح‌های مفهومی در حوزه تاکسی پرنده استفاده می‌کند. همانطور که توسط شرکت فست (Fast) گزارش شد، یکی از این طرح‌ها هواپیمایی مجهز به چند روتور تمام الکتریکی است که از روتورهای جمع شونده برای پرواز عمودی استفاده می‌کند اما به لطف بهره‌گیری از بدنه هواپیما، می‌تواند با سرعت 300 کیلومتر بر ساعت پرواز کند.

Uber flying taxi / تاکسی پرنده اوبر
اوبر با تعدادی از شرکای خود قراردادهایی امضا کرده است تا از این هواپیماها برای خدمات اوبر الویت (uber Elevate) بهره ببرد. مثال دیگر شرکت ویرجینیا اورورا فلایت ساینسز (Virginia aurora Flight Sciences) است که طی چندین سال روی فناوری انرژی الکتریکی برای هواپیماهای عمودپرواز یا VTOL کار می‌کند؛ از جمله پروژه‌های این شرکت یک سیستم باتری برای ایکس‌-پلین دارپا (DARPA) است. سال گذشته از یک مدل عملیاتی توسط این شرکت رونمایی شد که می‌تواند به عضویت ناوگان هواپیمایی اوبر الویت درآید و اوبر طی قراردادی 50 دستگاه از آن‌ها را برای تحویل تا سال 2020 سفارش داد. 

Uber flying taxi / تاکسی پرنده اوبر
سال 2020 زمانی است که اوبر قصد دارد فعالیت خدمات تاکسی پرنده خود را با همکاری خلبانانی در شهرهای دبی، دالاس و لس‌آنجلس آغاز کند؛ اگرچه این زمان‌بندی در حال حاضر بسیار بلندپروازانه به نظر می‌رسد، اما اوبر قصد ندارد از برنامه خود دست بردارد.

برچسب‌ها: اوبرتاکسی هواییناسااستارت‌آپ هوایی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.