پنج اکتشافات علمی 2016
هوش‌رباترین‌ها کدامند ۴.۷

پنج اکتشافات علمی ۲۰۱۶

توسط علی رنجبران | ۱۳۹۵/۱۰/۱۴ - ۱۵:۰۱ | ۶ دقیقه

اکتشافات علمی در سال میلادی گذشته کم نبودند و قطعا انتخاب میان آنها کار ساده‎ای نیست، اما در این بین پنج اکتشاف را هوش‎رباترین اکتشافات سال می‎دانند.

با نگاه به سالی که گذشت، تمرکز روی جنبه‌های منفی شاید راحت‌تر به نظر برسد، اما 2016 عرصه بعضی از بزرگترین پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی بود که ما را گامی به درمان سرطان نزدیک کرد، تئوری 100 ساله‎ای را تایید کردند و شاید حتی ما را اندکی به کشف برادران فضایی‎مان نزدیک کردند.

امواج جاذبه در دنیای کیهان شناسی

دانشمندان مرکز مشاهدات امواج جاذبه، با اعلام خبر کشف این امواج دنیای نجوم را شعله‌ور کردند. دانشمندان نه تنها رد امواج را در فضا - زمان ردیابی کردند، بلکه موفق شدند منبع آنها را هم مشخص کنند. بنا بر گزارش منتشر شده این امواج حاصل برخورد بین دو سیاه‌چاله هستند که بیش از 1.3 میلیون سال پیش رخ داده است. تئوری وجود این امواج برای اولین بار توسط آلبرت انیشتین در اوایل 1900 مطرح شده بود، اما تکنولوژی مورد نیاز برای آزمایش این تئوری وجود نداشت.

نوش‌داروی سرطان

دانشمندان برای اولین بار در تاریخ توانستند از ابزار مهندسی ژنتیک برای تولید سلول‌های ایمنی استفاده کنند که مستقیماً سلول‌های سرطانی را در بیمار هدف بگیرد. گروهی از دانشمندان چینی از این روش برای درمان سرطان ریه استفاده کردند. در این روش گلبول‌های سفید از خون بیمار استخراج شده و برای حمله به سلول‌های سرطانی باز طراحی می‌شوند و نهایتاً دوباره به بدن بیمار برمی‌گردند. این موفقیت تنها شروعی برای پیوست تکنولوژی و پزشکی است.

نزدیک شدن به تولید انبوه ماشین‌های خودران

سال 2008 تسلا با تولید Tesla RoadSter، اولین ماشین اسپرت الکتریکی پیشگام عرصه‌ای شد که حالا در یک قدمی تولید انبوه ماشین‌های هوشمند و خودران قرار گرفته است. این شرکت امسال اعلام کرد که تمام مدل‌هایش از این به بعد مجهز به سیستم راننده خودکار خواهند بود. مدل‌هایی که تسلا تاکنون آزمایش کرده شامل مسیریاب، پردازشگر رادار و سیستم ممانعت از برخورد هستند.

ساخت دست مصنوعی متحرک

ناتان کوپلند که ده سال پیش و بعد از تصادف رانندگی قادر به حرکت نبود، حالا به کمک گروهی از محققان دانشگاه پیتزبورگ می‌تواند دست روباتیک جدیدش را با ذهنش حرکت دهد و کنترل کند. اگر این خبر به اندازه کافی تاثیرگذار نیست، شاید باید اضافه کرد که این دست مصنوعی به اندازه یک دست واقعی حس لامسه دارد و این خبر نور امیدی برای قربانیان فلج و قطع عضو است.

کشف سیاره‌ای با قابلیت سکونت

سالهاست که منجمان و کیهان شناسان باور دارند که ما، تنها گونه هوشمند جهان نیستیم و بسیاری برای یافتن برادران فضایی مان تلاش کرده اند. احتمال یافتن حیات خارج از زمین در سال 2016 با جهشی بزرگ بیشتر به واقعیت نزدیک شد. سیاره  Dubbed Proxima که 4.24 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد می‌تواند سکونتگاه گونه ای هوشمند باشد. هرچند این فاصله طولانی انجام آزمایش و تحقیق را دشوار می‌کند اما مطالعات اولیه نشان داده که این سیاره جوی مشابه جو زمین دارد و در محدوده قابل سکونت «کوتوله قرمز، پروکسیما سنتوری» که نزدیک ترین ستاره به خورشید بوده، قرار گرفته است.

 

برچسب‌ها: جهاندانشتکنولوژیاپلیکیشنبازارسلامت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علی رنجبران

علی رنجبران

علی رنجبران دانش آموخته مهندسی معدن از دانشگاه تهران است. او از سال ۱۳۸۳ در نشریات دانشجویی و سپس به صورت حرفه‌ای در رسانه‌های مختلف به روزنامه‌نگاری علمی و ترویج دانش و فناوری مشغول بوده است. علی رنجبران سابقه دبیری تحریریه، دبیر سرویسی چندین نشریه معتبر را دارد.