بیانیه مأموریت استارت‌آپ‌های تک‌شاخ
نمونه‌های موفق ۸

بیانیه مأموریت استارت‌آپ‌های تک‌شاخ

توسط علی موسوی | ۱۳۹۶/۰۱/۰۳ - ۱۴:۰۰ | ۷ دقیقه

۱۱ بیانیه مأموریت از استارت‌آپ‌هایی با ارزش بالای یک میلیارد دلار مثل اوبر، پینترست، دراپ‌باکس، هوز و... برای ایده گرفتن

نوپانا: بیانیه مأموریت، دلیل وجود یک کسب‌وکار و اهداف آن را بیان می‌کند و کارآفرینان و کارکنان آنها را بر اهداف کسب‌‍وکار نوپای خود متمرکز نگه می‌دارد.

در ادامه ۱۱ بیانیه مأموریت از استارت‌آپ‌هایی مثل اوبر (Uber)، پینترست (Pinterest)، دراپ‌باکس (Dropbox)، هوز (Houzz) و... با ارزش بالای یک میلیارد دلار برای ایده گرفتن در تدوین بیانیه مطرح می‌شوند.

1- SpaceX: «آینده‌ای که بشر در آن در فضا ستارگان را جست‌و‌جو می‌کند بسیار هیجان‌انگیزتر از آینده‌ای است که در آن ستاره‌ای نیست. اسپیس‌ایکس تکنولوژی‌هایی را که برای ساخت چنین آینده‌ای لازم است گسترش می‌دهد. با این هدف که روزی بتواند امکان زندگی در سیارات دیگر مثل مریخ را فراهم کند.»

اسپیس‌ایکس که در سال 2002 بنیان‌گذاری شد، در بیانیه مأموریت خود هم بر اهداف کوتاه‌مدت (توسعه تکنولوژی‌های مورد نیاز برای کاوش فضا) تاکید دارد و هم بر انگیزه‌های بلندمدت (توانمند کردن انسان برای زندگی روی سیارات دیگر مثل مریخ).

 2- Airbnb: «متعلق به همه جا»

ایربی‌ان‌بی مسافرانی که به دنبال تجربه‌ای مطمئن هستند را با پیشنهاد فضاهایی الهام‌بخش و منحصر به‌ فرد با میزبانان در سراسر دنیا ارتباط می‌دهد.

 3- Palantir: «پالانتیر سازمانی ماموریت‌محور است. تیم ما در تلاش برای رسیدن به یک خوب مشترک است. همچنین ما بسیار مشتاق به ساخت نرم‌افزارهای حرفه‌ای و ساده و تبدیل شدن به یک سازمان موفق هستیم.»

ارزش اصلی این کمپانی تکنولوژیک «تقویت هوش انسانی؛ نه جایگزین کردن آن» است.

4- Uber: «حمل‌و‌نقلی به‌سادگی آب روان، در همه‌جا و برای همه.»

استارت‌آپ اوبر در سال 2009 تاسیس شد و در حال حاضر در 63 کشور دنیا فعالیت می‌کند. این استارت‌آپ در تلاش است با اپلیکیشن خود بین رانندگان و مردم به ساده‌ترین شکل پیوند برقرار کند. مردم می‎‌توانند با آن درخواست دهند، رانندگی کنند، به مقصد برسند و از طریق تلفن‌های هوشمند خود هزینه را پرداخت کنند.

5- Pinterest: «کمک به مردم برای کشف آنچه که دوستش دارند و انگیزه دادن به آنها برای انجام ایده‌ها در زندگی واقعی.»

هدف اصلی پینترست انگیزه دادن به مردم و کمک به خلاقیت روزافزون آنهاست.

6- Dropbox: «ما بر اساس اعتمادی که به ما شده است، تولیداتی با کاربرد آسان خلق می‌کنیم. وقتی مردم فایل‌های خود را در دراپ‌باکس می‌گذارند می‌توانند از امنیت اطلاعات خود مطمئن باشند. حریم خصوصی کاربران همیشه اولویت ما بوده است و خواهد بود.»

کمپانی تکنولوژیک دراپ‌باکس تلاش می‌کند برای مردم و شرکت‌ها نرم‌افزارهای ساده و قدرتمند تولید کند.

7- WeWork: «ماموریت وی‌ورک خلق جهانی است که در آن مردم برای زندگی کردن کار می‌کنند؛ نه صرفا برای زنده بودن.»

وقتی وی‌ورک در سال 2010 شروع به کار کرد هدفش ایجاد یک جامعه بزرگ با ایجاد فضاهای اداری مشترک بود. جایی که هر نفر به عنوان یک فرد به آن می‌پیوندد اما بخشی از یک «ما»ی بزرگ خواهد شد.

8- theranos: «ماموریت ما این است که اطلاعات کاربردی را برای همه در هر زمان که به آن نیاز دارند قابل دسترس کنیم.»

کمپانی مراقبت‌های بهداشتی ترانوس با هدف در دسترس قرار دادن اطلاعات برای کشف زودتر بیماری‌ها و جلوگیری از آنها آغاز به کار کرد. هدف نهایی این سازمان فراهم کردن زندگی بهینه برای همه مردم دنیا است.

9- Square: «سهولت در تجارت»

کمپانی پرداختی اسکوئر ماموریت کمک به مردم برای مراقبت از تجارت خود، صرف نظر از اندازه یا نوع آن را در اولویت کاری خود قرار داده است.

10-Stripe : «استریپ بهترین راه برای پرداخت آنلاین با اپلیکیشن‌های موبایل است. ما هر سال در سراسر دنیا میلیاردها دلار صرف سازمان خود با تفکر رو به جلویی که دارد می‌کنیم.»

 استریپ می‌گوید هدفش ترکیب کردن سادگی و قدرت در خلق یک تجربه فوق‌العاده برای مخاطبین اصلی توسعه‌دهنده‌ها است.

11- Houzz: «ماموریت ما رساندن تکنولوژی‌های برتر، تجربه ‌ها و تولیدات برای تغییر مدل و طراحی خانه است.»

متخصصین هوز تلاش می‌کنند به مردم کمک کنند که ایده بگیرند؛ تولیدات و متخصصین مورد نظر خود را پیدا کنند و خانه خود را آن‌طور که می‌خواهند طراحی کنند.

(همچنین در این باره بخوانید: بیانیه ماموریت استارت‌آپ‌ها و    ۹ اصطلاح مهم استارت‌آپی)

برچسب‌ها: جهانشرکتاستارت‌آپفرهنگ و جامعه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علی موسوی

علی موسوی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه تهران است. او در زمینه کسب‌و‌کار‌های نوپا فعال است و به تولید محتوا می‌پردازد.