تحقق حمایت از کالای ایرانی با تغییر مدل کسب‌وکار
استارت‌آپ‌های ایرانی: ۸

تحقق حمایت از کالای ایرانی با تغییر مدل کسب‌وکار

توسط نیما ذبیح‎اله‎زاده | ۱۳۹۷/۰۱/۲۹ - ۱۹:۴۴ | ۱۵ دقیقه

یک پژوهشگر کسب وکار فناوری اطلاعات معتقد است که تغییر مدل کسب و کار شرکت ها و استارتاپ های فعال حوزه فناوری اطلاعات می‌تواند به اهداف شعار «حمایت از کالای ایرانی» بیانجامد.

نوپانا، به نقل از دنیای امروز، دنیای تحولات سریع و گسترده در تمام ابعاد است، فرآیند افزایش متقاضیان اشتغال امروز گریبانگیر همه کشورهای جهان است و با توجه به محدودیت های به وجود آمده در بخش تولید و همچنین ضرورت گسترش خدمات در ابعاد مختلف، بیشتر کشورها توجه ویژه ای به ظرفیت های این بخش برای ایجاد اشتغال دارند. به عبارتی در کشورهای توسعه یافته این معضل با رشد و گسترش مشاغل خدماتی برطرف شده است.

به گفته مسئولان، در ایران ۵۰ درصد اشتغال در بخش خدمات، ۳۳ درصد در بخش صنعت و ۱۷ درصد در بخش کشاورزی است، در راستای این تحولات، صنایع وابسته به رساننده های خدمات الکترونیکی و دیجیتالی از جمله اپراتورها، روز به روز در حال گسترش هستند، ضمن اینکه با ظهور اپراتورهای مجازی تلفن همراه، شرکتهای اپراتور خدمات ارتباطی از حوزه انحصاری خارج شده و به سمت رقابتی پیش خواهند رفت، به ویژه با توجه به گسترش کاربردهای فضای مجازی و خدماتی که در این بخش می توان ارائه داد، زمینه و بستر مناسبی از موقعیت های بالقوه برای ایجاد اشتغال به وجود آمده که در صورت برنامه ریزی درست درباره آن، می توان ازهمه آنها بهره مند شد.

اشتغال های دیجیتالی و خدمات دیجیتالی با تکیه بر ابتکار و کارافرینی، شاخص های مهم برای توجیه سرمایه گذاری های اشتغال زا است. به همین منظور نامگذاری سال جاری تحت عنوان «حمایت از کالای ایرانی» توسط مقام معظم رهبری، بیانگر استمرار اولویت و دغدغه‌ ایشان در حوزه اقتصاد کشور بوده که برهمین اساس، سال جاری را به موضوع حمایت از کالای ایرانی اختصاص داده‌اند.

پس باتوجه به شعار امسال باید میزان نیاز بازار برای ایجاد فرصت ‌های شغلی در بخش صنعت، خدمات و کشاورزی شناسایی شود و با ایجاد تکنولوژی نو و اصلاح فرآیند  مخصوصا دربخش خدمات، اشتغالزایی در این حوزه توسعه یابد. البته زمانی که از کالای ایرانی صحبت می شود منظور کالایی با کیفیت بالا، بادوام، دارای خدمات پس از فروش، برخوردار از استانداردهای ملی و قابل رقابت در عرصه بین المللی است که توسط کارآفرینان ایرانی تهیه و با کار کارگر آموزش دیده، ماهر و متخصص ایرانی تولید می شود.

بازمهندسی کانال فروش شرکتهای ارتباطی برای جهانی شدن

از این رو یکی از مهم‌ترین شاخص‌های صنایع مرتبط با فناوری اطلاعات و به ویژه صنایع مخابراتی، تمرکز این صنایع بر راه‌های دستیابی به توسعه پایدار، ایجاد رشد اقتصادی و همگام شدن با تحولات روز جامعه است. از سوی دیگر با پیشرفت فناوری و ظهور دستگاه‌ها و ماشین‌آلات جدید، فناوری اطلاعات به صنعتی زیرساختی در بسیاری از صنایع تبدیل شد و اتفاقا به همین دلیل است که نقش فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی در تحول صنایع و جوامع، پررنگ و غیرقابل انکار می شود .

در این زمینه شرکت های خدمات ارتباطی جهت پوشش جامع تمام اهداف آینده پژوهانه خود و محقق ساختن سیاست های دولت باید تصمیم به بازمهندسی کانال فروش و توزیع و تغییر ساختار در این حوزه داشته باشند و مولفه های متعددی که موجب جهانی شدن یک کالا یا خدمت می شود را مدنظر قرار دهند. از آنجا که بسیاری از استراتژی های کلان، وابستگی شدید به ساختار فروش دارد، با چنین تغییری کل «بوم کسب و کار» تحت تاثیر قرار می گیرد.

برای پیدا کردن راه‌های جدید ورود به آینده و ساختن محیط‌های تازه که منافع آن متوجه شرکت باشد نه رقیبان، چابکی مهندسی فروش ضرورتی دو صد چندان پیدا کرده است. امروزه پس از تحلیل شرایط موجود از لابه‌لای تمامی مدل های خلاقانه حوزه فروش خدمات ارتباطی، راه حل ایده آل در جهت بهبود شرایط کسب و کار، به فعالیت واداشتن عوامل فروش ارزیابی شده است.

در مهندسی جدید فروش، برنامه تغییرات در حالی به نتیجه مورد انتظار منجر می شود که افراد مناسب در نقش های مناسب انتخاب شوند تا به وسیله هوش انسانی بالقوه که در عصر تکنولوژی نیز همچنان غیرقابل پیش بینی ورقابت ناپذیراست، بازار فروش را بازمهندسی سازند.

به همین جهت با وجود گستردگی مدل های کسب وکار می توان از مدل «فرانچایز» به عنوان یکی از اشکال کسب و کار نام برد که در تمامی دنیا طرفداران خاص خود را دارد. در این مدل یک شرکت یا برند در ازاء دریافت پول به یک شخص حقیقی یا حقوقی، اجازه استفاده از دارایی های خود را  با شرایط و استاندارد مشخص تحت قرارداد مشخصی اعطا می کند .در این مدل مسئله بسیار مهمی که لازم است مورد توجه قرار گیرد، مسئله برندسازی است.

طبیعی است که وقتی یک تولیدکننده، نشان کالای خارجی را برای فروش کالای خود به کار می‌برد، توجه به مسئله کیفیت و خدمات پس از فروش دیگر مفهومی نخواهد داشت. لذا در تعامل سازنده، شفاف و پایدار میان مصرف‌کننده و تولیدکننده مقوله برندسازی تجاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ به طوری‌که مصرف‌کننده داخلی به راحتی و با اتکا به برندهای تجاری ملی خوشنام، کالاها و خدمات مورد نیاز خود را تامین کرده و تولیدکننده نیز در جهت تقویت و گسترش برند تجاری خود تلاش مضاعف کند. 

بدین ترتیب، مصرف‌کننده احساس خواهد کرد که توجه و التزامش به فرهنگ خرید کالای داخلی از سوی تولیدکنندگان داخلی نیز مورد احترام و تکریم واقع می‌شود. مراکز فروش و خدمات ایجاد شده توسط مدل فرنچایز نه تنها محلی برای ارائه خدمات تحت پوشش برند موفق و دارای اعتبار هستند، بلکه. فرد به محض دریافت شعبه‌ خود، از تمام مزایای یک کسب و کار چند ساله بهره‌مند می‌شود و شریک مستقیم دانش ،تکنولوژی به روز و مشتریان بشمار می آیند.

این طرح نه تنها امتیازات حائز اهمیتی را برای طرفین قرارداد ایجاد خواهد کرد ، بلکه نمونه ای شاخص از کارآفرینی پایدار را نیز در بطن خود نهفته دارد. ضرورت پایداری در کارآفرینی به اندازه خود مقوله ی کار افرینی اهمیت دارد. یعنی قالب فرنچایزخدمات می تواند با اثر بخشی کسب و کار ها به ویژه برای کارآفرینان نو پا کمک شایان توجهی باشد.

به هر صورت نگرش و ذهنیت کارآفرینانه افراد با در نظر گرفتن نهادهای درگیر در حوزه خدمات ارتباطی می تواند بر فرایند کارآفرینی پایداراثرگذار باشد تا نتایج حاصل از آن در ابعاد اقتصادی، اجتماعی  را به سمت و سوی توسعه پایدار هدایت کند.

فناوری اطلاعات سودآورترین کسب و کار دنیا

شرکت های کوچک و متوسط ۹۰ درصد کسب وکارها را در سراسر جهان به خود اختصاص می دهند، بخش فناوری اطلاعات به عنوان یکی از بخش های سودآور در دنیا شناخته شده است، کارآفرینان حوزه­ ارتباطات و فناوری اطلاعات، استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) ها نقش ویژه و مرتبطی در تضمین رشد اقتصادی به شیوه‌ای پایدار و فراگیر دارند. آنها با پتانسیل منحصربه‌فردشان برای ایجاد تاثیر طولانی‌مدت در اقتصاد جهانی، منطقه‌ای و ملی در توسعه راه‌حل‌های نوآورانه و ICT محور در تلاش‌اند و همچنین در اقتصاد دانش‌بنیان فعلی به‌عنوان منبع مهم مشاغل جدید، به‌ویژه برای جوانان شناخته می‌شوند.

حال با این تفاسیری که به آن اشاره شد، می توان به این نکات اشاره کرد که توسعه کم هزینه ( بدون پرداخت اجاره بها و استخدام نیروی انسانی در هر مرکز )، انجام فعالیت فروش متناسب با فرهنگ خرید هر منطقه (بومی سازی )، افزایش سهم بازار با روشی نوآورانه، دارا بودن بازوهای اجرایی جهت بازمهندسی فروش در کل کشور و تغییر تصویر ذهنی مشتری، ایجاد درگاه های قابل اعتماد جهت کنترل بازار و جلوگیری از تخلفات و  داشتن انبار منطقه ای محصولات بدون پرداخت هزینه انبارداری و نگهبانی می تواند از مزایای این طرح تلقی شود، کما اینکه استفاده از برند شرکت اصلی و عدم نیاز به هزینه در ساختار برند، استفاده از فرآیند مدیریتی مشخص، کاهش ریسک کسب و کار و احساس امنیت خاطر در اتصال به یک برند قوی و ساختار یافته، برخورداری از حمایت اجرایی و عملیاتی شرکت اصلی در شرایط بحران، برخورداری از اقلام تبلیغاتی و تجهیزات اداری توسط شرکت اصلی، برخورداری از به روز بودن سیستم های پشتیبانی و عملیاتی انفورماتیک فروش به کمک شرکت اصلی، برخورداری از آموزش های ضمن خدمت نیروهای فروش در مراکز توسط شرکت اصلی و برخورداری از کمیسیون ویژه در طرح های فروش از مزایای طرح برای مراکز مختلف به حساب می آید.

نتیجه اینکه با توجه به لزوم ارتقای ارزش برند و ایجاد یک شبکه فروش و توزیع انحصاری در سراسر کشور، افتتاح این مراکز (شعبات) به عنوان بازوهای قوی اجرایی به صورت انحصاری در راستای اهداف شرکت اصلی، می تواند فروش و خدمات سریع را در کل کشور پوشش دهد. همچنین این مدل خلاقانه و پیاده سازی شده در حوزه خدمات ارتباطی ، با ایجاد تغییرات در بخشی از مدل کسب وکار برای بسیاری از شرکت ها و یا استارت آپ های فعال در این حوزه، سودآوری قابل توجهی را برای آن مجموعه تجاری به همراه دارد.

برچسب‌ها: حمایت از استارت‌آپ‌هاحمایت از کالای ایرانیاستارت‌آپاشتغال‌زایی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‎اله‎زاده

نیما ذبیح‎اله‎زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.