چالش‌های مالی آینده و فرصت‌هایی برای شرکت‌های نوپا
مسیری استارت‌آپی ۸

چالش‌های مالی آینده و فرصت‌هایی برای شرکت‌های نوپا

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۷/۰۱/۲۶ - ۱۹:۱۰ | ۱۳ دقیقه

استارت‌آپ‌ها برای کسب خدمات مالی با چالش های متنوعی روبه رو هستند. البته ابزارهای مدرن، راه حل هایی کاربردی را در اختیار آنها قرار می‌دهند.

نوپانا، به نقل از فرصت امروز:‌ دنیای اقتصاد در سال های اخیر با چالش ها و تغییرات گوناگونی روبه رو بوده است؛ از بحران های مالی جهانی تا تغییرات در ارتباطات مالی و تعاملات بین المللی، همگی انقلابی ساکت را در دنیای اقتصاد ایجاد کرده اند. به این موارد، ظهور استارت آپ های متنوع و نیاز به حمایت مالی را اضافه کنید که سبک جدیدی از خدمات مالی را از بانک ها انتظار دارد.

به هر حال با وجود پشت سر گذاشتن نسبی بحران های مالی جهانی، هنوز حمایت مالی رسمی از استارت آپ ها، فاصله ای زیاد با نیاز بازار دارد. اگرچه هنوز استارت آپ ها می توانند با مراجعه سنتی به بانک ها و با دلایل مختلف، سرمایه و وام تهیه کنند، اما اقدام هوشمندانه و کاربردی برای آنها، جذب سرمایه گذار آشنا به اکوسیستم است. سرمایه گذاری که علاوه بر تأمین مالی، توانایی تأمین ارتباطات و آموزش های لازم را نیز برای مؤسسان داشته باشد. چالش اصلی این است که تعداد سرمایه گذاران و هزینه قابل تأمین توسط آنها، هنوز فاصله زیادی با نیاز استارت آپ ها دارد.

در این میان، روش های سرمایه گذاری در استارت آپ ها نیز در حال تحول هستند. به بیان دیگر تفکر استارت آپی باعث شده است روش های تأمین مالی نیز (مانند خود استارت آپ ها) به سمت ساختارشرکنی پیش بروند. پس می توان نتیجه گرفت که آینده ای مملو از استارت آپ های مالی و روش های ساختارشکنانه برای تأمین نیازهای مالی در پیش روی ما قرار دارد. این روند، قطعاً چالش های خاص خود را خواهد داشت که در ادامه این مقاله زومیت به بررسی آنها و راه حل پیشنهادی می پردازیم. 

چالش های مالی آینده برای شرکت های کوچک

اگر یک آشنایی اولیه با بانک ها، مؤسسات مالی و خدمات آنها داشته باشید، قطعاً متوجه این قضیه می شوید که این سازمان ها عموما برای کمک به شرکت های بزرگ و با سابقه طراحی شده اند. فرآیند سرمایه گذاری و تخمین ریسک در بانک ها و مؤسسات سنتی به گونه ای است که تنها در ارتباط با شرکت های بزرگ تأمین خواهد شد.

یکی از دلایل مناسب نبودن بانک ها برای شرکت های کوچک، روندهای اداری و کاغذبازی سنتی آنها است. اطلاعات مورد نیاز برای دریافت وام از بانک ها بسیار چالش برانگیز وقت گیر است. به بیان دیگر این روندها تنها زمان باارزش استارت آپ ها را از بین می برند. به عنوان مثال به روند طولانی معرفی ضامن، تهیه اسناد اداری و مالی شرکت و مذاکرات برای بازپرداخت وام ها توجه کنید.

نکته نگران کننده تر اینکه برخی بانک ها و مؤسسات سرمایه گذاری سنتی، از اعتبار شخص مؤسس به عنوان ضامن پرداخت های مالی استفاده می کنند. این روند نیز استرس کاری مؤسسان را افزایش می دهد و چالشی جدید در مسیر پیشرفت ایجاد می کند.

پس از این که موارد دشوار و چالش های دریافت وام از بانک ها و مؤسسات سنتی را درک کردید، آن را در تعداد مؤسسات مورد نظر ضرب کنید. قطعاً استارت آپ در حال مقیاس پذیری برای دریافت وام و سرمایه، به چند بانک و مؤسسه مراجعه می کند و این روندهای زمان بر را باید برای همه آنها انجام دهد. از طرفی، ذهنیت یک مؤسس استارت آپ، ساختارشکن و مدرن بود و پس از مدتی نمی تواند درک کند که چرا این همه روندهای ثابت و مشابه در تمام بانک ها اجرا شده و اصطلاحاً یک چرخه باطل به وجود آورده اند.

گزینه های پیش رو

به هر حال بانک های سنتی برای ارائه خدمات بهتر به کسب و کارهای مدرن، نیاز به بازنگری در روند کاری خود دارند. به روزرسانی روندهای اعتبار سنجی، اتوماسیون فرآیندهای اداری و جمع آوری اطلاعات و افزایش منابع مالی برای شرکت های نوپا، از راه حل هایی است که می تواند بانک ها را به منابعی قابل اعتماد برای استارت آپ ها تبدیل کند.

از طرفی، فناوری های مدرن مالی و شرکت های فین تک نوظهور، در حال انجام وظایف مورد انتظار از بانک ها هستند و به مرور، خود را جایگزین آنها خواهند کرد. در نهایت، آنها خواهند بود که با سرعت بیشتر، خدمات مالی را در اختیار مؤسسان قرار می دهند. در ادامه برخی از راهکارهای مدرن مالی مناسب برای استارت آپ ها را معرفی می کنیم.

سیستم وام دهی آنلاین

سرویس های آنلاین قرض دهی مدتی است که جای خود را در بخش سرمایه گذاری  استارت آپ ها پیدا کرده اند. در این سیستم ها وام های مشابه وام های بانکی اهدا می شود اما تفاوت در کاهش روندهای اداری و ضمانت های دست و پاگیر است. این سرویس ها، امکانات را برای هر دو طرف وام دهنده و وام گیرنده فراهم می کنند.

در یک سیستم وام دهی آنلاین شما یک بار اقدامات مربوط به تأیید شرکت را انجام می دهید و وام دهندگان نیز شرایط خاصی برای تأمین سرمایه ندارند. علاوه بر آن برخی سیستم ها مانند Kabbage از امکانات پیشرفته تری همچون رصد آنلاین فعالیت های شرکت استفاده می کنند که روند تأیید صلاحیت برای دریافت وام را به درستی انجام می دهد. این سیستم با دریافت آمارهای مالی در ماه یا سال گذشته، شرکت درخواست دهنده را در دسته بندی های مختلف وام قرار می دهد.

نمونه های ایرانی از این سیستم های وام دهی به مرور در اینترنت تأسیس شده اند. چالش اصلی این سرویس های داخلی، فرهنگ سازی برای سرمایه گذاران و همچنین مؤسسان استارت آپ ها است. علاوه بر آن، زیرساخت های لازم برای تأیید صلاحیت ها نیز باید بهینه شوند.

جمع سپاری

جمع سپاری یا کراودفاندینگ مدتی است که در فضای استارت آپی به شهرت مناسبی رسیده و این شهرت را تا حدودی مدیون سرویس های عالی کیک استارتر است. در این سبک از جذب سرمایه، کارآفرین با معرفی محصول و کسب وکار خود، دیگران را متقاعد به سرمایه گذاری می کند. برای پس دادن کمک های دریافت شده نیز راه های مختلفی از اعطای نسخه های رایگان محصول یا درصد سود دریافتی از درآمدهای آتی پیشنهاد می شود.

فروش دارایی

یکی از روش های کمتر مرسوم برای جذب سرمایه، فروش دارایی یا فاکتورهای نقدنشده است. البته این روش به صورت های متنوع مانند فروش چک های آتی در کشور ما نیز وجود دارد و آن چنان مدرن نیست. در این روش استارت آپ، مطالبات وصول نشده قانونی خود را با تخفیف به شرکت دیگری می فروشد. شرکت دوم ریسک وصول مطالبات را قبول کرده و در عوض در این بین درآمدی را کسب خواهد کرد.

علاوه بر روش های گفته شده می توان به فروش توکن نیز اشاره کرده که باوجود کاهش اعتبار آن، هنوز در میان برخی شرکت ها و استارت آپ ها جایگاه معتبری دارد. البته این روش عموما در استارت آپ های فعال در حوزه بلاک چین استفاده می شود.

در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که چالش های مالی و تأمین سرمایه، همیشه پیش روی استارت آپ ها قرار دارد و آنها در این رقابت با همتایان بزرگ تر خود، مشکلات زیادی خواهند داشت. در این میان، راه حل اساسی و کاربردی، ساختارشکنی در فضای مالی و رجوع به منابع جایگزین است. از طرفی بانک های سنتی نیز باید این نکته را در نظر داشته باشند که تنها با ارائه خدمات مدرن و تسهیل شرایط برای شرکت های نوپا، می توانند در بازار آتی مالی فعالیت مفید داشته باشند و مشتریان همیشگی جذب کنند.

برچسب‌ها: پولوامکسب‌و‌کارسرمایه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.