عواقب ناگوار عدم توجه به تولید محتوای مختص کودکان
در گفت‌وگو با خسرو سلجوقی: ۸

عواقب ناگوار عدم توجه به تولید محتوای مختص کودکان

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۷/۰۱/۲۶ - ۱۶:۴۹ | ۸ دقیقه

فضای مجازی امروزه در تمام اصناف و اقشار جامعه جا افتاده ولی در این بین حضور کودکان باید سنجیده‌تر صورت گیرد تا از آسیب‌های آن در امان بمانند.

نوپانا، به نقل از دیجیاتو: عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات که دغدغه بسیار زیادی پیرامون تولید محتوای ملی در کشور دارد، از لزوم توجه بیشتر به این موضوع در حوزه کودک خبر داده و از جهانی شدن این مساله در دنیا می‌گوید. به گفته «خسرو سلجوقی»، فضای مجازی امروزه در تمام اصناف و اقشار جامعه جا افتاده ولی در این بین حضور کودکان باید سنجیده‌تر صورت گیرد تا از آسیب‌های آن در امان بمانند.

سلجوقی در گفتگو با دیجیاتو تاکید می‌کند که دغدغه فضای مجازی و کودک یک معضل جهانیست و این قشر را یکی از آسیب‌پذیرترین بخش‌ها می‌داند: «متاسفانه نمی‌توان تمام اینترنت را دائما رصد کرد و از همین رو همیشه تهدیداتی مانند قرار گرفتن کودکان در سایت‌های مخرب جنسی و یا حتی قرار گرفتن آنها در برابر آزارهای جنسی در این فضا وجود دارد. همچنین مواردی چون آگاهی زودتر از سن بلوغ نسبت به برخی از مسائل مربوط به بزرگسالان می‌تواند باعث بلوغ زودرس شود که به خودی خود مشکلات جدی را در آینده ایجاد خواهد کرد.»

 

سلجوقی که یکی از اهداف کاری‌اش را پروژه ده برابر کردن محتوای داخلی با رویکرد کسب و کار دیجیتالی عنوان می‌کند، این نوع از تولید محتوا را زمانی تاثیرگذار و گسترده متصور می‌شود که مالکیت معنوی آنها مورد مقبولیت واقع شود، امری که به گفته او باعث ایجاد لایحه مالکیت معنوی و ارائه آن به مجلس شده است: «قصد داریم نه تنها همگام با دنیا بلکه جلوتر از برنامه‌های سایر ملل قدم برداریم، با وارد شدن بخش خصوصی به این مساله ما توانایی رقابت در ابعاد بین‌الملی را خواهیم داشت. آمار و ارقام اوليه ارائه‌ شده توسط شركت‌ های ارائه‌ دهنده این نوع از خدمات، حاكی از استقبال مصرف‌ كنندگان و توليد كنندگان محتوا از آن است.لذا ما به موازات سند اینترنت کودکان برای مالکیت معنوی هم مشغول تدوین لایحه‌ای هستیم تا بخش خصوصی بیشتر متمایل باشد در این زمینه فعالیت کند.»

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات به جایگاه نخبگان و کارشناسان دراجرای طرح‌های مرتبط با اینترنت کودکان اشاره می‌کند و انجام هرگونه اقدامی را بدون نظر کارشناسان امری بی‌فایده می‌داند.

تولید-محتوا-برای-کودکان
 

فیس‌بوک نیز با ساخت پیام‌رسان مسنجرکیدز به اهمیت موضوع کودکان و فضای اینترنت توجه نشان داده است.

صحبت‌های سلجوقی درباره حساسیت کودکان به موضوع فضای مجازی را «یاسمن افجه» رواشناس حوزه کودک نیز تایید می‌کند و بین همه آنها بلوغ زودرس را خطرناک‌ترین مساله می‌داند. به گفته او با بلوغ زودرس، کودکان در مقابل استرس‌های جوانی قرار می‌گیرند و نمی‌دانند چه کار باید کنند. این روانشناس در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید: «استفاده بیش‌از حد از اینترنت در کودکان از روش‌هایی باعث بلوغ زودرس می‌شود که نمی‌توانید فکرش را کنید، به عنوان مثال در دختران با کاهش تحرک و غرق شدن در دنیای اینترنت شاهد چاقی آنها خواهیم بود که این مساله در جنس مونث در مبتلا شدن به بلوغ زودرس بی‌تاثیر نیست. اینکه از واژه ابتلا در صحبت‌هایم استفاده می‌کنم به این دلیل است که باید بدانیم بلوغ زودرس می‌تواند در رده بیماری‌ها قرار بگیرد و اهمیت دادن به آن بسیار مهم است.»

دسترسی به هر نوع اطلاعاتی از طریق اینترنت آن هم به ساده‌ترین روش ممکن و در هر ساعتی از شبانه‌روز آن‌هم بدون نظارت والدین از دیگر مواردیست که به گفته این کارشناس می‌تواند به بلوغ زودرس بیانجامد. افجه اظهار دارد که متاسفانه برخی از والدین از اینکه بچه در کوچه و خیابان نیست و جلوی چشمشان مشغول سرگرمی با اینترنت است هم ابرازی خوشحالی می‌کنند که این امر فاجعه به حساب می‌آید: «از نظر علمی ثابت شده یکی از عوامل تحریک و ترشح غدد و هورمون های جنسی، نگاه کردن است. تحریک و ترشح سریع تر این غدد باعث بلوغ زودرس می‌شود که پیامدهای روانی ناگواری را برجا خواهد گذاشت. بهتر است والدین به صورتی مناسب و کنترل شده آن ها را با این موضوع آشنا کنند و البته اقدامات دولت هم در زمینه تولید محتوای مناسب و رایگان یا ارزان‌تر نسبت به سایر محتواها در اختیار قرار دادن آنها برای کودکان می‌تواند نقش کاهی در این معضل داشته باشد.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ۲۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۶ طی حکمی، خسرو سلجوقی را به عنوان «مجری سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان» منصوب  کرد. در بخشی از این حکم آمده بود که اقدامات اجرایی سند تبیین الزامات حاکم بر شبکه ملی اطلاعات، مطابق با مواد (۳۲و۳۳) منشور حقوق شهروندی و با هدف پشتیبانی و گسترش فضای مجازی سالم، ایمن و مفید برای کودکان و نوجوانان انجام گردد. طرح اینترنت کودکان برای کاهش آفت‌های فضای مجازی و همچنین نرم‌افزار موبایل‌محور دولت همراه از برنامه‌هایی است که در آینده در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

برچسب‌ها: اینترنتکودک
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.