نقش کارآفرینان استارت‌آپی در جنگ اقتصادی
قسمت اول ۸

نقش کارآفرینان استارت‌آپی در جنگ اقتصادی

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۵/۱۲/۱۰ - ۱۱:۳۱ | ۶ دقیقه

تحلیل عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات از نقش استارت‌آپ‌ها در توسعه اقتصادی کشور

نوپانا: خسرو سلجوقی، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفت‌وگو با نوپانا اقتصاد کشورها را به سه نوع منبع‌محور، کارا‌محور و نوآورمحور تقسیم کرد و گفت: برای رسیدن به هدفمان یعنی اقتصاد نوآورمحور، تربیت انسان‌ خلاق ‌مهم‌ترین اصل است.

او دعوت انسان‌ها به سکوت را پاسخی نادرست به سوالات و انتقادات اقشار جامعه دانست و افزود: در تربیت انسان مبتکر نهادینه کردن تفکر انتقادی و فرهنگ آزادی بیان از کوچک‌ترین واحد یعنی خانواده تا بزرگ‌ترین واحد یعنی کشور ضروری است؛ به‌این‌ترتیب نیروهای خلاق تأمین و محور اقتصادی کشور می‌شوند.

نقش استارت‌آپ‌ها در اقتصاد مقاومتی

سلجوقی با اشاره به نقش غیرقابل انکار کسب‌وکارهای نوپا در اقتصاد مقاومتی گفت: اين نقش واقعا موثر است؛ به دلیل فرصت‌هایی از جمله فرصت نوآوری، تولید ثروت و حتی صدور انقلاب اسلامی و فرهنگ ایرانی که در ایجاد کسب‌وکارهای نوپا وجود دارد؛ رهبر معظم انقلاب نیز بر مسئولیت شورای عالی فضای مجازی در این زمینه‌ها تاکید دارند.

(همچنین در این‌ باره بخوانید: استارت‌آپ‌ها نمودی از اجرای اقتصاد مقاومتی)

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران همچنین گفت: در بخش تحقیق و توسعه میانگین نرخ بازگشت سرمایه 3000 درصد است، بنابراین امروزه هیچ فعالیتی بدون تحقیق، توسعه و نوآوری میسر و اقتصادی نیست.

او افزود: جوانان و کارآفرینان در کسب‌وکارهای نوپا درست مثل سربازان خطوط مقدم در دوران دفاع مقدس هستند که بدون وجود قوانین مشخص باید خط‌شکن باشند و مسیر را برای استارت‌آپ‌های بعدی باز کنند.

خوشه‌های اقتصادی ارزآور

خسرو سلجوقی گفت: فعالیت کسب‌وکارهای نوپا در قالب خوشه‌های اقتصادی باعث موفقیت آن‌ها در بازارهای جهانی می‌شود.

او اضافه کرد: خوشه‌های اقتصادی، هزینه تحقیق، توسعه، تولید و ارائه خدمات را کاهش می‌دهند و با افزایش کیفیت خدمات و تأمین حداکثر نیازهای بازارهای جهانی، ارزآور هستند.

(همچنین در این‌ باره بخوانید: استارت‌آپ‌ها، پیشران اصلی اقتصاد هستند)

تبدیل نیروهای بالقوه به کارآفرینان بالفعل

سلجوقی با اشاره به اینکه طبق برآورد سازمان دیده‌بان جهانی کارآفرینی، یک درصد جوامع کارآفرین و از این یک درصد حدود 2/3 تا 10 درصد دانش‌بنیان هستند گفت: کشورهای موفق کشورهایی هستند که نیروهای بالقوه را شناسایی و با آموزش مهارت‌های لازم آن‌ها را تبدیل به کارآفرینان بالفعل می‌کنند.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات کاهش موانعی مثل نیاز به انواع مجوزها، حذف مالیات و بیمه را مهیا کردن فرصت کارآفرینی برای بسیاری از افراد دانست.

(همچنین در این‌ باره بخوانید: بستر لازم برای کسب‌وکارهای نوپا ایجاد شود)

ضرورت اصلاح قوانین

سلجوقی با اشاره به تدوین قانون حمایت از کسب‌وکار در سال 1384 گفت: این قانون برای تصویب در اختیار مراکز ذی‌ربط قرار گرفت ولی در مسیر تصویب تبدیل به قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان شد؛ بنابراین این چالش به وجود آمد که چه شرکتی دانش‌بنیان است.

او افزود: بعد از 2 سال با تعریف شرکت دانش‌بنیان، آیین‌نامه حمایت از این شرکت‌ها تهیه و تصویب شد. اما باز هم جامعه بزرگ کارآفرینان فراموش شدند. در حال حاضر اصلاح قانون قبلی و پیش‌بینی نیازهای کارآفرینان ضروری است.

(همچنین در این‌ باره بخوانید: قوانین کارآفرینی به بازنگری اساسی نیاز دارد)

پرهیز از رقابت‌های جناحی در دوران جنگ اقتصادی

سلجوقی بر نقش رهبری در برقراری وحدت بین جناح‌ها در دوران‌های مختلف تاکید کرد و گفت: در دوران دفاع مقدس رهبر انقلاب با تعیین جانشینی همانند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ‌مهم‌ترین نقش را در برقراری وحدت میان آحاد جامعه داشتند و با تدبیر ایشان در جنگ تحمیلی سربلند شدیم؛ برای این جنگ ناجوانمردانه اقتصادی هم تنها رهبر معظم انقلاب است که می‌تواند با تعیین جانشین مناسب، فارغ از هر جناح، باعث وحدت نیروهای کشور شوند تا بار دیگر بسیج اقتصادی را در این دفاع مقدس به نمایش بگذاریم.

(همچنین در این‌ باره بخوانید: نگرش فراجناحی داشته باشیم

ادامه مطلب را در قسمت بعد بخوانید

برچسب‌ها: ایراناقتصاد دانش‌بنیاناقتصاد مقاومتیفرهنگ و جامعه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.