تجربه کردن ناممکن‎ها
واقعیت مجازی؛ تخیل یا حقیقت ۷.۳

تجربه کردن ناممکن‎ها

توسط علی رنجبران | ۱۳۹۵/۱۰/۱۵ - ۱۷:۲۷ | ۵ دقیقه

واقعیت مجازی دیگر مفهومی آینده‌گرا و تخیلی نیست که فیلم‌های دهه نود با جلوه‌های ویژه سطح پایین به تصویر می‌کشیدند، بلکه امروز این امر اجازه تجربه بسیاری از ناممکن‎ها را به افراد می‎دهد.

ممکن است هنوز همه به این تکنولوژی مجهز نباشند، اما کم و بیش طعم آن را چشیده‌اند. در فصل تعطیلات سال نو میلادی امسال، هزاران عینک واقعیت مجازی به فروش رفته و تا سال 2020، 52 میلیون واحد عینک در گردش وجود خواهد داشت. اما این تکنولوژی جذاب برای بازاریاب‌ها چگونه عمل خواهد کرد؟ به نظر می‌رسد با محبوبیت روزافزون عینک‌ها و هدست‌های واقعیت مجازی، بازاریاب‌ها باید بسیاری از شیوه‌های قدیمی و کمپین‌های کهنه را به روزرسانی کنند تا ویژگی «تعامل با مشتری» در آنها گنجانده شود.

قصه‌گویی، یکی دیگر از شیوه‌های محبوبی است که در دنیای پر رقابت بازاریابی امروز، ارزش بیشتری پیدا کرده‌است. قصه‌گویی به کسب و کارها کمک می‌کند تا ارتباطی با مشتری پیدا کنند که از طریق روش‌های سنتی ممکن نیست. به صورت معمول همه علاقه دارند که داستان پیش‌زمینه یک کسب و کار یا محصول را بدانند و این ارتباط باعث ایجاد حس وفاداری در آنها می‌شود.

به کمک واقعیت مجازی، کسب و کارها این امکان را پیدا کرده‌اند که داستانی را از ابتدا تا پایان به کمک تصویر نمایش دهند. این قصه می‌توانند داستان چگونگی پا گرفتن یک شرکت باشد و اتفاقاتی که جلوی چشم همه رخ نمی‌دهند، در آن به نمایش درآید. قصه گویی مشتری را داخل اتاق نمایش دعوت می‌کند و به او فرصت آشنایی خصوصی با تیم تولید کننده را می‌دهد.

واقعیت مجازی به مصرف‌کنندگان فرصت تجربه اتفاقاتی را می‌دهد که شاید در حالت عادی برایشان ناممکن باشد؛ صعود به قله اورست یا سوار زیپ‌لاین جنگل‌های آمازون شدن از این دست تجربه‌هاست. اگرچه که واقعیت مجازی، تجربه‌ای که تمام و کمال مانند واقعیت باشد را بازسازی نمی‌کند، اما توانایی تجربه کردن ماجراجویی‌هایی چنین بی‌نظیر از محل امن و آسایش، امتیازی ویژه است. ناسا مشغول طراحی نرم‌افزاری است که به دارندگان دستگاه‌های مرتبط اجازه می‌دهد قدم زدن روی سطح مریخ را تجربه کنند.

برای یک کسب و کار و برند، این موضوع به معنی ارائه دادن محصولات و خدمات به شکل واقعیت مجازی است. برای مثال یک بازاریاب برند ورزشی فرصت‌های بی‌شماری دارد تا با استفاده از واقعیت مجازی قصه‌ای بگوید یا حس تجربه محصولات را در فضای واقعی به مشتریان انتقال دهد.

امتحان کردن محصولات به شکل واقعیت مجازی، فرصتی است که به طور مشخص مناسب محصولات گران قیمت است؛ فرصتی که پیش از خرید به مشتری امکان می‌دهد از انتخابش مطمئن شود و بداند محصول درستی انتخاب کرده است. واقعیت مجازی به طور کلی می‌تواند تجربه مشتریان از محصولات را تغییر دهد و دنیای پیرامونشان را از حلقه‌های روزمره بزرگتر کند. با استفاده از این تکنولوژی خریدار می‌تواند هرآنچه را که می‌خواهد بداند، داخل محیط امن خانه‌اش پیدا کند.

برچسب‌ها: دانشتکنولوژیاپلیکیشن
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علی رنجبران

علی رنجبران

علی رنجبران دانش آموخته مهندسی معدن از دانشگاه تهران است. او از سال ۱۳۸۳ در نشریات دانشجویی و سپس به صورت حرفه‌ای در رسانه‌های مختلف به روزنامه‌نگاری علمی و ترویج دانش و فناوری مشغول بوده است. علی رنجبران سابقه دبیری تحریریه، دبیر سرویسی چندین نشریه معتبر را دارد.