استارت‌آپ‌ها در خط مقدم جنگ اقتصادی
اقتصاد مقاومتی و عملکرد کسب‌وکارهای نوپا ۱۰

استارت‌آپ‌ها در خط مقدم جنگ اقتصادی

توسط عباس خاراباف | ۱۳۹۵/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰ | ۱۰ دقیقه

چرا فعالان و کارآفرینان استارت‌آپی، رزمندگان خط مقدم جنگ اقتصادی هستند و چرا باید از آنها حمایت کنیم؟

نوپانا: در حالی که در روزهای پایانی سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» هستیم، در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم‌های ظالمانه دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران، عبارت «اقتصاد مقاومتی» به فراخور حال و روز اقتصادی کشورمان مورد توجه و بحث قرار گرفته است. اقتصاد مقاومتی، به سفارش، توصیه و سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب به عنوان الگوی خاص اقتصادی شده است که با توجه به شرایط کنونی کشور و در حالی که در «جنگ اقتصادی» قرار داریم، اهمیت مضاعف پیدا کرده و در شرایط تحریم می‌تواند به برکت جوانان ایرانی، ‌‌به عنوان ابزاری موثر در برابر به تهدیدات اقتصادی خارجی باشد. در چنین شرایطی است که توجه به استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند. 

برای درك میزان اهمیت كسب‌وكارهای نوپا، باید به خاطر بیاوریم كه عمده این استارت‌آپ‌ها زمانی شروع به كار كرده‌اند كه شدیدترین تحریم‌ها علیه كشورمان در حال اجرا بود. در واقع این كسب‌وكارها بیش از هر چیز، ‌نمادی برای اقتصاد خودكفا، بومی و ملی ما هستند که امتحان خود را در روزهای دشوار تحریم‌های اقتصادی پس داده‌اند و فعالان و کارآفرینان استارت‌آپی، سربازان جنگ اقتصادی به حساب می‌آیند. 

جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها

به گزارش نوپانا، بی‌شک از الزامات اقتصاد مقاومتی توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و ظرفیت‌های نوآورانه نخبگان داخلی است؛ این الزام از فرمایشات رهبر انقلاب نیز به وضوح دریافت می‌شود:

«یکی از پایه‌های محکم اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان است؛ اساس کار در اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان است؛ [زیرا] اقتصاد مقاومتی اقتصاد درون‌زا است، اقتصادی است که در داخل پایه‌های مستحکمی دارد که تکانه‌های بین‌المللی و جهانی و اقتصادی آن را از جا در نمی‌برد؛ این اقتصاد مقاومتی [است‌]، اقتصاد مقاوم. یکی از اساسی‌ترین پایه‌های این اقتصاد عبارت است از اقتصاد دانش‌بنیان؛ اقتصادی که متّکی باشد به علم، این خیلی مهم است. خب، به نظر ما نخبه‌های جوان می‌توانند در اقتصاد دانش‌بنیان که در واقع ستون اصلی اقتصاد مقاومتی است، نقش ایفا کنند. چطور نقش ایفا کنند؟ خب، این طرّاحی لازم دارد. چه‌جور جوان‌های ما نقش ایفا کنند در اقتصاد مقاومتی؟ من جواب این سؤال را از شما می‌خواهم، بنشینید طرّاحی کنید، منتظر نمانید که دیگران طرّاحی کنند. شما جوان‌های نخبه در یکی از اجتماعات خودتان موضوع را همین قرار بدهید: چگونگی نقش‌آفرینی نخبگان جوان در اقتصاد مقاومتی یا اقتصاد دانش‌بنیان. گروه‌هایی به‌وجود بیایند، گروه‌هایی تقسیم بشوند، کار کنند، فکر کنند، مطالعه کنند، با دست پُر در این اجتماع شرکت کنند، راه بدهند، آن‌وقت بنیاد نخبگان از این طرحی که از درون خود نخبگان بیرون آمده، حمایت کند، پشتیبانی کند. به نظر من یک تحوّل به‌وجود می‌آید؛ هم در زمینه‌ فکر کردن و اندیشیدن و کار کردن، هم در زمینه‌ واقعیّت، روی زمین؛ در زمینه‌ی اقتصاد [هم‌] قطعاً تحوّل به‌وجود می‌آید. (رهبر انقلاب در دیدار شرکت‌کنندگان در نهمین همایش ملی «نخبگان فردا»- ۲۲ مهر ۱۳۹۴)»

در کسب‌وکارهای ‌نوپا و فناورانه که جریان تحول‌ساز اقتصادی در کشور ایجاد می‌کنند، جوانان فعال، نخبه، با انگیزه و پر تلاش برای رسیدن به موفقیت و رشد و توسعه اقتصادی از دانش و نوآوری بهره می‌گیرند و عامل اشتغال‌زایی می‌شوند. اگر کارآفرینان فعال ایرانی توانسته‌اند در عرصه‌های علمی، فناوری و اقتصادی چشم‌ها را به خود خیره کنند و با راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری جسورانه هزارن شغل ایجاد کرده و مهمترین قدم‌ها را در اقتصاد مقاومتی بردارند، چرا نباید از آنها به عنوان مبارزان خط مقدم جنگ اقتصادی و جنگ فرهنگی حمایت کنیم؟ چرا بعضی از غافلان بی‌بصیرت یا کم‌بصیرت، به جای اعتماد و روحیه بخشی به همین کارآفرینان، آنها را متهم می‌کنند؟ آیا نکوهیده نیست در حالی که در جنگ اقتصادی نیاز داریم خط مقدم جبهه اقتصادی را تقویت کنیم، مثل نیروهای نفوذی و ضدانقلاب در زمان هشت‌سال دفاع مقدس ناله ناامیدی سر دهیم و مانع حضور خیل عظیم مردم در خط مقدم جبهه‌ها باشیم؟ و آیا بهتر نیست از این موضوع استقبال کنیم که شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نوپا، مصداق نوعی «بسیج مردمی» در عرصه اقتصاد هستند که بی‌هیچ ادعایی به جهاد اقتصادی برخاسته‌اند؟

شکی نیست که هر فرد یا مجموعه‌ای، با هر انگیزه‌ای، فعالان اکوسیستم شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نوپای ایرانی را متهم، تضعیف یا نا امید کند، خواسته یا ناخواسته، آب در آسیاب دشمنان این نظام می‌ریزد و دانسته یا ندانسته به اقتصاد امروز و فردای ایران اسلامی، خیانت می‌کند. چه دشمنی از این بالاتر که اعتماد به نفس و انگیزه را از کارآفرینان بگیریم و خلاقیت و امیدواری را با تهمت‌های سنگین و نابجا و ایجاد جو سیاسی و جناحی منفی از بین ببریم؟

نقش استارت‌آپ‌ها در جنگ اقتصادی

كسب‌وكارهای نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌های اخیر بی هیچ ادعایی و بدون چشم‌داشت، ‌توانسته‌اند بركات و خدمات متعددی برای اقتصاد كشور به ارمغان بیاورند. اشتغال‌زایی گسترده، جذب و حفظ نخبگان، تولید ثروت از دانش و فناوری و ظرفیت‌های موجود داخلی، توسعه صنعت و رشد صادرات غیرنفتی و توسعه خدمات، بخش اندكی از این دستاوردها است.

جوانان و نخبگان ایرانی با راه‌اندازی این کسب‌وکارها توانسته‌اند در استارت‌آپ‌ها و شركت‌های دانش‌بنیان، با ایده‌های خلاقانه و بومی‌سازی فناوری‌های روز دنیا، زمینه استقلال اقتصادی و فرهنگی كشور را فراهم آورده و با روش‌های علمی و گام‌های عملی، به تحقق آرمان‌هایی کمک کنند که پیش از این شاید کمی رویایی به نظر می‌رسید.

اگر به توان و ظرفيت بالفعل شده استارت‌آپ‌ها نگاه كنيم، مي‌بينيم كسب‌وكارهاي نوپا از اين‌نظر، می‌توانند مانند سنگري نفوذناپذير، شاخص‌های اقتصادي كشور را توسعه بخشيده و زمينه‌‌ساز استقلال اقتصادي پايدار در كشور شوند. این موضوع را کارشناسان و مسئولان مرتبط علمی و فناوری نیز تایید می‌کنند.

طبق آخرین آمارهای اعلام شده نیز از میان صدها استارت‌آپ فعال کشور، تنها بررسی فعالیت چند استارت‌آپ برتر می‌توان این نتایج را لمس کرد. به عنوان مثال فقط پنج استارت‌آپ برتر کشور برای بیش از ۳۰۰۰ نفر اشتغال‌زایی کرده‌اند که اگر با ارقام متوسط هزینه اشتغال آن را مقایسه کنیم، سرمایه گذاری ۳۰۰۰ میلیارد تومانی برای کشور رقم زده است. همچنین مروری بر روند سایر کسب‌وکارهاي نوپا در سال‌هاي اخير نشان می‌دهد که همه دستاوردها فقط به استارت‌آپ‌های برجسته محدود نیست و جوانان ايرانی با فعاليت‌های گسترده، هم زمينه توسعه اقتصادی براي كشور را فراهم كرده و هم با سرمايه‌های اندك، به طور مستقيم براي هزاران نفر دیگر اشتغال‌زايی كرده‌اند.

لزوم تقویت جبهه‌های اقتصادی در سال جدید

این نکته قابل چشم‌پوشی نیست که بیشتر فعالان این عرصه دغدغه‌های فراجناحی دارند و بدون توجه به دعواهای سیاسی بین جناحی همه امید و تلاش خود را برای اعتلای اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به کار می‌گیرند. بنابراین تضعیف یا تخریب این اکوسیستم، اشتباهی نابخشودنی است که عملاً آسیب‌پذیری کشور در مقابل تحریم‌ها و حملات اقتصادی دشمن را بالاتر برده و یکی از ظرفیت‌های بالفعل شده اقتصاد مقاومتی را تضعیف می‌کند.

شکی نیست که همه ما باید نسبت به نفوذ بیگانگان و تهاجمات فرهنگی و مسایل امنیتی همواره حساس باشیم. همچنین خوشبختانه نهادهای مقتدر و صلاحیت‌دار فرهنگی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران در زمینه رصد جریانات اقتصادی داخلی و خارجی، وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهند. اما در چنین شرایطی تشویش اذهان عمومی به بهانه رقابت‌های بین جناحی نه تنها مفید نیست بلکه دشمنان مردم و نظام را شاد می‌کند. زمانی که روند توسعه اقتصادی دانش‌بنیان و فناورمحور و اشتغال‌زایی را در گرداب رقابت‌های جناحی غرق کنیم، فقط دشمن را شاد کرده‌ایم.

اکنون کارآفرینان و فعالان استارت‌آپی در جبهه‌های جنگ اقتصادی هستند؛ آنها را با دشمنان بیرون مرزها اشتباه نگیریم و به جای دشمن پدافندشان نکنیم. آنها رزمندگان اصلی خط مقدم جبهه‌های جنگ اقتصادی هستند و اخراجیها نیستند؛ گرچه در چنین شرایطی اخراجیها را هم باید جذب کرد. 

برچسب‌ها: ایراناستارت‌آپدانش‌بنیاناقتصاد مقاومتیفرهنگ و جامعهاقتصاد دانش‌بنیانعباس خاراباف
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره عباس خاراباف

عباس خاراباف

عباس خاراباف دانش آموخته مهندسی هوافضا است. او از سال ۱۳۸۴ به صورت حرفه‌ای در رسانه‌های مختلف به روزنامه‌نگاری علمی و ترویج دانش و فناوری مشغول بوده است. عباس خاراباف سابقه سردبیری، دبیری تحریریه و دبیر سرویسی چندین نشریه معتبر را دارد.