خروج کشور از انحصار پیام رسان خارجی
دستور رئیس جمهور: ۸

خروج کشور از انحصار پیام رسان خارجی

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۱/۱۴ - ۱۵:۰۱ | ۲۲ دقیقه

دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی: رئیس‌جمهور صبح امروز دستور داد کشور و ملت از انحصار پیام رسان خارجی خارج شود.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در مصاحبه زنده با شبکه خبر گفت: رئیس‌جمهور صبح امروز دستور داد کشور و ملت از انحصار پیام رسان خارجی خارج شود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت:مصوبات خوبی در شورای عالی فضای مجازی داشتیم که از مهمترین آن‌ها شبکه ملی اطلاعات کشور بود.
 
ابوالحسن فیروز آبادی در گفتگوی زنده با شبکه خبر درباره جایگاه شورای عالی فضای مجازی افزود: شورای عالی فضای مجازی با تدبیر مقام معظم رهبری تاسیس شد و جایگاهی قانونی برای سیاستگذاری، هماهنگی و هدایت فضای مجازی کشور است.
 
وی گفت: در این رابطه مرکز ملی فضای مجازی وابسته به شورای عالی فضای مجازی وجود دارد که این کار را ساماندهی می‌کند.

فیروزآبادی اضافه کرد: این شورا در دوره‌ای که فعالیت داشته اقدامات بسیار خوبی انجام داده است هر چند که تعداد جلسات آن به دلیل معضلاتی که اعضای این شورا دارند کم بوده، اما در این شورا روسای سه قوه و حدود ۶ وزیر حضور دارند و نمایندگان مجلس نیز عضو هستند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت:مصوبات خوبی در این شورا داشتیم که از مهمترین آن‌ها شبکه ملی اطلاعات کشور بود و همچنین تبیین الزامات آن که در سال‌های گذشته به تصویب رسید. 
وی ادامه داد: بحث ساماندهی پیام رسان‌های بومی از دیگر مصوبات این شورا بود.

فیروزآبادی گفت: فضای مجازی کشور بسیار فضای پویایی است بخصوص که در ۶ تا ۷ سال اخیر یعنی در دولت یازدهم و دوازدهم ما شاهد توسعه فضای مجازی و توسعه شبکه‌های ارتباطی و اطلاعاتی کشور هستیم که در واقع فضای مجازی روی زیرساخت شبکه‌های ارتباطی و اطلاعاتی کشور شکل می‌گیرد.

وی اضافه کرد: ترافیک بین المللی ما چیزی حدود ۱۱۰ یا ۱۱۴ گیگابیت در ثانیه بود که اکنون به هزار و دویست گیگابیت رسیده است که رشد ده برابری در کشور داشتیم. 

فیروزآبادی افزود: کاربران پهن باند در منازل و مکان‌های ثابت و در واقع مشترکان ثابت پهن باند ما در فضای مجازی در دولت یازدهم و دوازدهم به بیش از ۸/۵ تا ۹ میلیون مشترک رسیده است.
 
شاهد شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا هستیم

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت : ما در کشور شاهد شکل گیری استارتاپ ها و شرکت های نوپا هستیم.

ابوالحسن فیروز آبادی در گفتگوی زنده با شبکه خبر افزود : ما در ابتدای سال ۹۲ تقریبا فاقد شبکه تلفن همراه با قابلیت پهن باند بودیم که از آن به عنوان تلفن همراه نسل سه و چهار تعبیر می شود. 

وی گفت : اکنون پوشش بسیار خوبی داریم که بیش از ۸۰ درصد تحت پوشش تلفن های موبایل نسل سه و چهار قرار گرفته که از این نظر در کشور تحول عظیمی ایجاد شده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: همچنین در حوزه اقتصادی شاهد این هستیم که در کشور کسب و کارهای زیادی در فضای مجازی شکل گرفته اند که بسیاری از آنها در نوع خود در منطقه قطعا بی نظیر هستند و در دنیا جزء شرکت های شاخص کسب و کارهای این حوزه اند.

فیروزآبادی گفت : ما شرکت هایی داریم که در منطقه مشابه آن را نداریم و در حقیقت مشابه شرکت های آمازون آمریکایی و یا شبیه شرکت علی بابای چین عمل می کنند.

وی افزود : ما در کشور اپ استوری داریم که هیچکدام از کشورهای منطقه ما ​مشابه آن را ندارند و در حقیقت در همین اپ استور در سال ۹۶ چیزی حدود سه هزار شغل ایجاد شده است.
 
رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت : همین طور در اکثر استانهای کشور بحث حمل و نقل دیجیتالی را داریم که اکنون اسنپ و تپسی شرکت هایی هستند که در این حوزه موفق عمل کرده اند و دهها مورد کسب و کار اقتصادی دیجیتالی در کشور شکل گرفته است.
 
وی افزود : ما در کشور شاهد شکل گیری استارتاپ ها و شرکت های نوپا هستیم و شرکت های نوپای ما در حال تبدیل شدن به تک شاخ هستند که تعداد این شرکت ها در کشور کم است و باید بیشتر شود .
رییس مرکز ملی فضای مجازی گفت: توسعه اقتصاد دیجیتالی مهمترین برنامه شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۷ است که قرار است امسال اجرایی شود.

فیروزآبادی اضافه کرد : در جلسه هیات دولت موضوع توسعه اقتصاد دیجیتالی بررسی و مقرر شد سند اجرای اقتصاد دیجیتال به زودی تصویب شود تا برنامه وزارتخانه ها در این حوزه روشن شود و امیدواریم این فضا را بخوبی هدایت کنیم.

وی افزود: ما در این فضا مشکلاتی داریم، شاید یکی از بزرگترین مشکلات این باشد که در حوزه توسعه اقتصاد دیجیتالی در دنیا بخش خصوصی وارد عمل می شود و مداخله دولت ها معمولا بیشتر حمایت برای بسترسازی و سرعت بخشی به توسعه اقتصاد دیجیتال است و متاسفانه ما در کشورمان در این حوزه شاهد کم کاری هستیم.

فیروزآبادی تاکید کرد: ما در حوزه مقررات و قانون گذاری اقدامات خوبی انجام داده ایم و سازمان تنظیم و مقررات در کشور تاسیس شده و به موجب آن نظام ارتباطی کشور به بخش های خصوصی واگذار شده که اپراتورهای متعدد موبایل ، ثابت وکابلی هم به تبع آن در کشور شکل گرفته است اما در خصوص کسب و کارها ، حمایت از حریم خصوصی در کسب و کارهای دیجیتال و اهمیت داده که سرمایه فضای مجازی محسوب می شود هنوز مقرراتی وضع نکرده ایم.

وی ادامه داد: در کشور آمریکا که نگاه لیبرالیستی دارد نزدیک به ۱۵۰ قانون و مقررات درباره فضای مجازی تصویب شده و این در حالی است که کشور ما در این حوزه متکی به قانون تجارت الکترونیک مصوب سال ۸۲ است و نکته مهم اینکه از سال ۸۲ تا امروز تحولات عظیمی در حوزه اقتصاد دیجیتال ایجاد شده است.

فیروزآبادی درباره برنامه شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۷ هم گفت: بیشترین تمرکز را بر ساماندهی فضای مجازی معطوف کرده ایم و براساس سند شبکه ملی اطلاعات، مقرر شده مدیریت ،امنیت و اقتصاد فضای مجازی باید ملی شود.

وی افزود: اتفاقی که در سال های گذشته افتاده این است که در کنار اقتصادهای ملی ، اقتصاد دیگری به عنوان اقتصاد عظیم یا غول پیکر هم در حال شکل گیری است که جهانی و مداخله گرانه است و سعی دارد به لحاظ منافع ملی کشورها به سایر کشورها ورود کند که براین اساس شرکت های غول آمریکایی همچون گوگل ، یاهو ، فیسبوک و مشابه این شرکت ها در جهان شکل گرفته است که البته این شرکت ها ابتدا جنبه اطلاع رسانی داشتند و به تدریج به سکوهای اقتصادی تبدیل شدند تا اقتصاد سایر کشورها را به تملک خود دربیاورند.

فیروزآبادی تصریح کرد: در حال حاضر دو تحول اقتصادی تکنولوژیک هم در جهان در حال شکل گیری است یکی زنجیره بلوکی و دیگری اینترنت اشیاء که این دو تکنولوژی متکی بر فناوری هوش مصنوعی است و براساس این فناوری همه شئونات و زندگی اجتماعی انسان ها در شبکه های اجتماعی قرار می گیرد.

وی گفت: باتوجه به اینکه شبکه های اجتماعی پیش از این انسان ها را به هم مرتبط می کردند قرار است با این تکنولوژی های جدید، اشیای خانه مثل یخچال ، گاز ، پرده ها و حتی موبایل هم به یکدیگر مرتبط شوند که براساس این تکنولوژی جدید، پول جدیدی هم به عنوان بیت کوئین در دنیا در حال شکل گیری است که کالا، خدمات و پول مجازی در اقتصاد به چرخش در می آید.
 
تلگرام در حال تبدیل شدن به شرکت‌های هرمی مجازی است
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: بسیاری از شهروندان ما به خاطر شرکت‌های هرمی متضرر شدند و متأسفانه تلگرام در کشور در حال تبدیل به شرکت‌های هرمی مجازی است.

ابوالحسن فیروزآبادی افزود: شرکت‌های هرمی که در کشور فعالیت می‌کردند فقط چند هزار نفر عضو داشتند و این اعضا بسیار متضرر شدند، اما تلگرام میلیون‌ها عضو دارد و اگر هشدار لازم را به مردم ندهیم یا با مدیران تلگرام به توافق نرسیم ممکن است عده زیادی متضرر شوند.

وی ادامه داد: اگر اجازه دهیم تلگرام به این نحو وارد اقتصاد کشور شود و پول‌های این چنینی را به کشور وارد یا خارج کند بعد از مدتی که عمر این فناوری‌ها به پایان می‌رسد ممکن است افراد زیادی متضرر شوند، چون با آمدن فناوری‌های مدرن تر، فناوری‌های قدیمی و پول آن‌ها بی ارزش می‌شود.

فیروزآبادی گفت: با حرکت کردن به سمت پیام رسان بومی که سکوی اقتصادی و چند منظوره است و باید در داخل کشور حمایت شود می‌توانیم جلوی این ضرر‌ها را بگیریم.

وی افزود: فضای مجازی به اعتقاد برخی مفسران، فضای افقی است یعنی همه چیزش مردم هستند و مردم این فضا را شکل می‌دهند و مردم بنا به درک خود از این فضای اجتماعی استفاده می‌کنند و اگر آن‌ها بخواهند مصرف کننده باشند به کارگران آن فضا تبدیل می‌شوند و نوعی برده داری مدرن شکل می‌گیرد.

فیروزآبادی گفت:​ طبق آماری که در اختیار داریم تلگرام هیچ استانداردی را رعایت نکرده و از سهامداران ایرانی خواسته نشده که در این پروژه شرکت کنند با توجه به اینکه کشور ما در انحصار تلگرام است رئیس جمهور صبح امروز خواسته که ما از انحصار پیام رسان‌های خارجی خارج شویم البته ایشان اسم تلگرام را نگفتند، ولی تاکید کردند که از انحصار پیام رسان‌های خارجی خارج شویم.
 
وی با اشاره به اینکه پیام رسان‌های دیگر قرار نیست سکوی اقتصادی باشند گفت: هر چیزی در کشور ما می‌خواهد وارد شود حتماً از گمرک وارد می‌شود و قوانین و نظارت‌هایی وجود دارد که به بازار ما لطمه وارد نشود بنابراین طبیعی است که ما در مقابل هر پیام رسان که بخواهد کار اقتصادی کند و پول وارد کشور و یا از کشور خارج کند ورود پیدا کنیم.
 
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: مرجع تصمیم‌گیری در بخش پیام رسان‌ها و تلگرام، شورای عالی فضای مجازی است که رییس این شورا، رییس جمهور هستند.

سید ابوالحسن فیروزآبادی افزود: مواردی نیز بنابه تدبیر مقام معظم رهبری، اجرایی می‌شودکه کلیه سیاست گذاری‌ها و مدیریت‌ها در فضای مجازی به عهده این شوراست، به‌ویژه مواردی که جنبه ملی دارند؛ مانند پیام رسان‌ها که شورای عالی فضای مجازی، تصمیم می‌گیرد که چگونه باید عمل شود.

وی گفت: بسیاری افراد و مؤسسات موضع‌گیری‌هایی را اعلام می‌کنند که طبق اساسنامه این شورا، از وظایف دبیر شورای عالی فضای مجازی است که این‌گونه اخبار را اعلام کند، زیرا اعلام موضع‌گیری‌های شخصی، فضای جامعه را مغشوش می‌کند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: اخیرا راجع به پیام رسان‌ها، نظراتی در جامعه منعکس شد؛ اشخاص، اجازه دهند که روال کارشناسی در این زمینه انجام شود و در نهایت این، شورای عالی فضای مجازی است که باید اعلام نظر کند.
 

فیروزآبادی گفت: هر تصمیم گیری در خصوص پیام رسان ها به ویژه شبکه تلگرام به صورت کارشناسی خواهد بود و کسب و کار مردم در این موضوع در اولویت است.

وی افزود: در شبکه تلگرام، فعالیت‌های اقتصادی وکسب وکارهایی در داخل کشور شکل گرفته است؛ ایجاد اشتغال در اولویت دولت است و خوشبختانه در کشور در بخش تلگرام، اقتصاد بزرگی شکل نگرفته است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: کسانی هستند که از این فضا به عنوان ابزار مکمل اقتصادی استفاده می کنند و تعدادشان زیاد نیست.

وی گفت: به هرصورت؛ ما دقت خواهیم کرد که اگر قرار باشد در خصوص تلگرام تصمیمی گرفته شود، کمترین ضرر و زیان، وارد شود.

فیروزآبادی ادامه داد: به‌هرحال، در طول این سال ها مسائلی در زمینه اخلاقیات­ و فرهنگ و غیره،­ به‌وجودآمد که هزینه های آن را جمهوری اسلامی پرداخت کرد.

وی افزود: البته مسئولان شبکه تلگرام، هیچ‌گاه حاضر نشدند در کشور، نمایندگی ایجاد کنند­ وحتی حاضر به همکاری با بخش خصوصی نشدند و در اصل یک نوع دشمنی با بخش خصوصی دارند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: مسئولان شبکه تلگرام، ­­می‌توانستند بسیاری از مسائل اقتصادی و کسب و کار را با هماهنگی بخش خصوصی، پیش‌ببرند اما ترجیح دادند در بیرون مرز باشند.
وی گفت: تلگرام، هشت هدف را دنبال می‌کند که به‌دست‌گرفتن کل تبلیغات هدف‌دارکشور، از جمله اهداف آن است که در این خصوص، برآورد آن‌ها کسب شش تا هفت هزار میلیارد تومان، درآمد در این بخش ­است.

فیروزآبادی در پایان خاطرنشان کرد: تلگرام به عنوان بحث اصلی، مورد توجه شورای عالی فضای مجازی است و هر لحظه آن را رصد می‌کنیم که چه اقداماتی باید انجام دهیم و به‌هرحال، اقدامات مختلفی را می توانیم در این زمینه انجام دهیم.
برچسب‌ها: تلگرامدبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازیابوالحسن فیروز آبادیپیام‌رسان داخلی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.