سوال‌هایی که باید هنگام استخدام در استارت‌آپ پرسیده شوند
با پرسیدن آن‌ها، تیمی حرفه‌ای تشکیل دهید ۸

سوال‌هایی که باید هنگام استخدام در استارت‌آپ پرسیده شوند

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۷/۱۲ - ۱۷:۰۱ | ۱۰ دقیقه

سؤال‌هایی که در این مطلب آورده شده‌اند، کمک می‌کنند مناسب‌ترین افراد برای حضور در استارت‌آپ انتخاب شوند. این سؤال‌ها رفتار افراد را بیشتر از نظرشان مورد بررسی قرار می‌دهند.

نوپاناهمان‌طور که راهبری و مدیریت یک تیم استارت‌آپی متفاوت با مدیریت و راهبری کارمندان یک شرکت است، نحوه‌ی کار برای استارت‌آپ و استخدام شدن در یک شرکت بزرگ نیز متفاوت است. برخی مهارت‌ها و ویژگی‌های مورد نیاز و ارزشمند در محیط شرکت نه‌تنها در استارت‌آپ‌ها بی‌اهمیت هستند، بلکه می‌توانند روی عملکرد فردی و تیمی تأثیر منفی بگذارند. استارت‌آپ‌ها محیط کاری دارند که تغییرات در آن سریع است؛ معمولا چند کار به‌صورت همزمان پیش می‌رود و چالش‌های زیادی پیش روی کارمندان قرار دارد. اما اگر بتوانید افراد مناسبی را استخدام کنید، هم کسب‌وکار و هم توانایی‌های این افراد در کنار هم رشد خواهد کرد. سؤال‌هایی که در ادامه‌ی این مطلب آورده شده‌اند، کمک می‌کنند مناسب‌ترین افراد برای حضور در استارت‌آپ انتخاب شوند. این سؤال‌ها رفتار افراد را بیشتر از نظرشان مورد بررسی قرار می‌دهد؛ زیرا مهم این است که افراد در گذشته چه رفتاری داشته‌اند نه اینکه در آینده چه کاری انجام خواهند داد.

۱- آخرین باری را که نتوانستی برای یک پروژه هیچ پاسخی پیدا کنی به یاد بیاور. در این شرایط چه واکنشی نشان دادی و چگونه به سمت جلو حرکت کردی؟

پیدا نکردن پاسخ قطعی یکی از مشکلاتی است که استارت‌آپ‌ها هر روز با آن درگیر هستند. زمانی که فردی تصمیم می‌گیرد یک چیز جدید بسازد، هیچ‌موقع با پاسخ روشن و شفافی روبه‌رو نمی‌شود. شما می‌دانید که مشتری‌ها به دنبال دریافت چه نوع خدماتی هستند؛ اما سؤال این است که بهترین راه رسیدن به آن چیست؟ آیا می‌توانید راه حل مورد نظر را با هزینه‌ی کم به بازار عرضه کنید؟ آیا انجام چنین کاری سود مناسبی برایتان به همراه خواهد داشت؟

بهترین کارمندان برای استارت‌آپ افرادی هستند که در چنین شرایطی یعنی زمانی که پاسخ مشخصی وجود ندارد، همگام با کسب‌وکار رشد می‌کنند. آن‌ها از روبه‌رو شدن با چالش‌ها، ارائه‌ی راه حل، تحلیل، آزمایش و اعمال تغییرات لازم برای رسیدن به پاسخ صحیح لذت می‌برند. این افراد دوست ندارند پاسخ صحیح به آن‌ها داده شود، بلکه دوست دارند خودشان جواب را پیدا کنند. نتیجه‌ی تلاش چنین افرادی دلیل به وجود آمدن یک شرکت موفق است.

۲- آیا تا به حال در یک محیط با تغییرات سریع کار کرده‌ای؟ زمانی که اولویت‌ها تغییر می‌کنند واکنش تو چیست؟

داشتن یک برنامه‌ی ریزی مناسب بسیار خوب است؛ اما در یک استارت‌آپ حتی بهترین برنامه‌ریزی‌ها نیز دستخوش تغییر می‌شوند. اغلب کارآفرینان هیچ عجله‌ای برای انجام دادن چند کار مشخص‌شده در برنامه‌ریزی ندارند؛ مگر اینکه مجبور به انجام آن‌ها شوند. به همین دلیل بهترین کارمندان برای استارت‌آپ کسانی هستند که در برنامه‌ریزی کردن خوب و در عمل کردن عالی هستند. مناسب‌ترین افراد برای کار در یک استارت‌آپ کسانی هستند که زمان کمی صرف برنامه‌ریزی می‌کنند و بیشتر زمان خود را به عمل کردن می‌گذرانند. اگر در مورد چیزی مطمئن نباشند، در برابر آن واکنش نشان می‌دهند و همچنین عکس‌العمل مناسبی دارند.

۳- آیا تا به حال بازخوردهای سازنده دریافت کرده‌ای؟ چه واکنشی در برابر آن داشته‌ای؟

بازخورد دادن و بازخورد گرفتن در انجام هر کاری مخصوصا استارت‌آپ‌ها ضروری است. صداقت و شفافیت کلید اصلی موفقیت استارت‌آپ‌ها هستند و به همین دلیل گرفتن بازخورد منفی اجتناب‌ناپذیر است. یک کارمند ضعیف، واکنش تندی در برابر بازخورد منفی نشان می‌دهد و سعی می‌کند شخص دیگری را مقصر بداند. اما یک کارمند خوب به دنبال پیدا کردن دلیل بروز مشکل است و بعد از رفع آن به سمت جلو حرکت می‌کند. این افراد قبول می‌کنند که اشتباه کرده‌اند و مسئولیت آن را می‌پذیرند. همچنین تلاش می‌کنند در آینده بهتر شوند. آن‌ها اشتباهات خود را می‌پذیرند و به دنبال این هستند که از افراد با تجربه نکات جدیدی یاد بگیرند. داشتن چنین رفتاری در یک استارت‌آپ بسیار مهم است؛ زیرا بازخورد دادن و بازخورد گرفتن بخش جدایی ناپذیر ساختن یک محصول جدید هستند.

۴- آیا تا به حال برایت پیش آمده است که در طول روز نتوانی وظایف روزانه‌ی خود را تکمیل کنی؟

هدف از پرسیدن چنین سؤالی این است که تعهد، مهارت اولویت‌بندی و توانایی برقراری ارتباط مؤثر شخص مورد نظر سنجیده شود. همچنین با پرسیدن این سؤال مشخص می‌شود آیا در صورت نیاز فرد حاضر است بیشتر از ساعات کاری در شرکت بماند تا وظایفش را تمام کند یا خیر؛ زیرا معمولا در استارت‌آپ‌ها انجام چنین کاری لازم است. افرادی که در صورت لزوم و برای پایان دادن کارها در شرکت می‌مانند برای استخدام در استارت‌آپ‌ها مناسب هستند؛ همچنین این افراد باید دائما با همکاران خود در ارتباط باشند و در مورد مهلت اتمام پروژه صحبت کنند. در این صورت اعضای تیم می‌توانند عملکرد بهتری هنگام فرارسیدن مهلت پایان پروژه داشته باشند. درنهایت می‌توان این‌طور گفت افرادی که حاضر نیستند مدت‌زمان بیشتری در شرکت بمانند و به کارهای عقب‌مانده رسیدگی کنند، برای کار در استارت‌آپ مناسب نیستند.

۵- آیا تا به حال پیش آمده است که با همکارت مشکلی پیدا کنی؟ واکنشی که از خودت نشان دادی چه بود؟ آیا تا به حال خواسته‌ای از عملکرد همکارت تعریف کنی؟ چگونه این کار را انجام داده‌ای؟

معمولا در محیط‌هایی مانند استارت‌آپ‌ها که چالش زیاد است، افراد تمایل دارند به یکدیگر نزدیک‌تر شوند و بیشتر با یکدیگری ارتباط داشته باشند. این یعنی کارمندان باید کار کردن در چنین محیطی را دوست داشته باشند و با داشتن ارتباط قوی، یک تیم منسجم شکل بدهند. بهترین کارمندان استارت‌آپ کسانی هستند که سؤال می‌پرسند و سعی می‌کنند با برجسته کردن مشکلات آن‌ها را از بین ببرند. این افراد همچنین همکاران خود را تشویق می‌کنند و زمانی که دیگران کارشان را به‌درستی انجام می‌دهند، از آن‌ها قدردانی می‌کنند.

اعضای یک تیم استارت‌آپی باید از یکدیگر حمایت کنند و برای رسیدن به یک هدف مشترک یکوشند. آن‌ها می‌دانند که باید با هم همکاری داشته باشند و با تقسیم کردن وظایف، کارها را به‌صورت تیمی انجام دهند. پس افراد متقاضی کار در استارت‌آپ باید کار کردن در چنین محیطی را دوست داشته باشند. چنین محیط‌ی کاری نه‌تنها کمک می‌کند افراد بهترین عملکرد خود را نشان بدهند، بلکه کمک می‌کند از نظر شخصیتی نیز شکوفا شوند.

(همچنین بخوانید: سوالاتی در مصاحبه استخدامی که آنها را نمی‌دانید)

منبع

برچسب‌ها: استارت‌آپاستخدامتیم‌سازیکار گروهیموفقیت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.