در اقتصاد مردمی همه باید وارد صحنه شوند
سورنا ستاری: ۸

در اقتصاد مردمی همه باید وارد صحنه شوند

توسط علی موسوی | ۱۳۹۵/۱۲/۰۴ - ۱۸:۵۵ | ۱۰ دقیقه

در نشست هم‌اندیشی معاون علمی رییس‌جمهوری با فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری چه گذشت؟

نوپانا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: در نشست هم اندیشی معاون علمی رییس‌جمهور با فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری که امروز ۴ اسفند ۱۳۹۵ در ساختمان معاونت علمی برگزار شد، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری پس از شنیدن دیدگاه، نظرات، دغدغه ها و سخنان حاضرین در نشست اظهار کرد: اقتصاد نفتی حاکم در کشور مردم را از نقش آفرینی درر اقتصاد کشور دور کرده است تجربه شخصی در مسئولیت‌های پیشین من نشان می‌دهد که نگاه اقتصاد دولتی در کشور حاکم است که البته ربطی به دولت‌ها ندارد و همواره این جو وجود دارد؛ بنابراین باید در کشور از تکیه به اقتصاد نفتی فاصله بگیریم که این امر با کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان امکان پذیر می‌شود.

ستاری با بیان اینکه هنوز اشتغال در کار دولتی فرزندان برای خانواده‌ها اهمیتی بسیار دارد گفت: در واقع اقتصاد در کشور را می‌توان به زمین فوتبال تشبیه کرد که بازیگران دولتی و نیمه‌دولتی نقش‌آفرینان اصلی آن هستند و سهم مردم در این بین بسیار کم رنگ است در صورتی که در اقتصاد مردمی همه باید وارد این صحنه شوند و در آن نقش‌آفرینی کنند.

نایب رئیس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین بیان کرد: در فضای دانش‌بنیان کنونی نزدیک به ۳۰۰۰ شرکت دانش بنیان فعال هستند که در معاونت علمی نگاه حمایتی برای فعالیت بهتر آنها وجود دارد در واقع بیش از 90 سرویس و خدمت در فضای کسب‌وکار ذیل قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به این شرکت‌ها ارائه می‌شود؛ خدماتی همچون معافیت از سربازی، معافیت مالیاتی و بیمه را می‌توان نام برد که یکی از آنها حمایت مالی و تسهیلات مالی است. البته فعالیت‌هایی همچون رشد سریع استارت‌آپ‌ها نیز با اقدامات معاونت علمی شکل گرفت و در دانشگاه‌ها و جامعه پایه‌ریزی شد.

تلاش برای ایجاد زیست‌بوم کارآفرینی

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه هیچ اصراری به اخذ مجوز اجباری برای فعالیت این شرکت‌ها در معاونت علمی وجود ندارد گفت: فضای کسب‌وکار کشور که فضایی پیچیده و ناسالم است باید با فعالیت‌های نوآورانه و خلاقیت تلفیق شود در واقع به فکر استخدام دولتی و گرفتن حقوق دولتی بودن نشان‌دهنده نبود ذات کارآفرینی در افراد است. بنابراین در این مدت در معاونت علمی و فناوری تمام سعیمان را کردیم تا محیط کسب‌وکار فعال و سالم همراه با خلاقیت ایجاد کنیم تا به عنوان الگویی در کشور قرار گیرد.

ستاری با اشاره به اهمیت دادن به تفکر و خلاقیت افراد ابراز کرد: بنابراین در این راستا در معاونت علمی در تلاش برای ایجاد این زیست‌بوم کارآفرینی بودیم لذا مردم باید همدل وارد این صحنه شوند تا این نهال به ثمر نشیند؛ البته در دولت همه در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان با هم همدل هستند اما باید قبول کنیم که فعالیت در این زمینه سختی‌هایی دارد و برای تغییر و رسیدن به شرایط مطلوب نیازمند گذراندن شرایط سخت هستیم.

برگزاری 500 رویداد کارآفرینی در کشور

همچنین مهدی صفاری‌نیا در این نشست با اشاره به اینکه موضوع رویدادهای کارآفرینی، شتاب‌دهنده‌ها و مراکز نوآوری چند سالی است که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال پیگیری است اظهار کرد: در سال های اخیر شاهد بروز و ظهور اکوسیستم کارآفرینی و استارت‌آپی با ایجاد فضایی جدید در کشور هستیم که تغییر روحیه کارمندی به کارآفرین بودن یکی از اقدامات و اهدافی است که در این راستا در نظر گرفته شده است. همچنین این تغییر در فضای پژوهشی به ایجاد فضای نوآور و خلاقیت یکی دیگر از تغییرات در این زمینه است.

صفاری نیا همچنین عنوان کرد: خوشبختانه در حال حاضر شاهد توسعه و بروز زنجیره رویدادهای کارآفرینی، ایجاد شتاب‌دهنده‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد از نقطه شروع تا توسعه در کشور هستیم. سال جاری بیش از 500 رویداد کارآفرینی در کشور برگزار شده که در حال حاضر برگزاری آنها تبدیل به حرکتی خودجوش شده است البته عمده آنها رویدادهایی آموزشی و تجربی را شامل می شود.

رییس پارک علم و فناوری پردیس با بیان اینکه در حوزه شتاب‌دهنده‌ها 40 مجموعه اعلام فعالیت در این زمینه را داشتند گفت: از این تعداد 25 مجموعه فعال هستند که بیشترین آنها مربوط به استان تهران است البته ظرفیت سازی خوبی در سایر شهرها نیز ایجاد شده است.

او در بخش بعدی سخنان خود به تشکیل کارگروه ساماندهی مراکز نوآوری و رویدادهای کارآفرینی در معاونت علمی و فناوری اشاره کرد و عنوان کرد: این کارگروه اهدافی همچون ساماندهی، تسهیل و توسعه کلیه رویدادهای کارآفرینی، ترویج هر چه بیشتر رویدادهای بومی، امن سازی زیست بوم کارآفرینی و ایجاد اعتما در برگزاری رویدادها و هدفمندسازی حمایت ها دارد. البته بومی سازی تدریجی مدل های خارجی بر اساس نیاز داخل، ساماندهی، ترویج و هدایت متمرکز موضوع در سطح ملی، الگوسازی و پررنگ کردن استارت‌آپ‌ها، حمایت از فناوری‌های بومی و جلوگیری از آلوده کردن زیست بوم توسط افراد سوجو از جمله اقدامات این کارگروه است.

وجود 140 شتاب‌دهنده مورد تایید و حمایت معاونت علمی

صفاری نیا همچنین به بحث شتاب‌دهنده‌ها اشاره کرد و ابراز کرد: شتاب‌دهنده‌های فعال و دانش‌بنیان می‌توانند از خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی برخوردار شوند؛ تا کنون 140 شتاب‌دهنده در معاونت علمی تایید و مورد حمایت قرار گرفته که تنوعی از موضوعات مختلف علمی و فناوری را پوشش می‌دهند. همچنین 1300 درخواست برای ورود به شتاب‌دهنده‌ها ارسال شده است. همچنین معاونت علمی و فناوری از رویدادهایی که سهم مهمی در انتقال مهارت‌ها و کارآفرینی دارند حمایت می‌کند که در این زمینه نیز تا کنون 103 رویداد با 27 موضوع در 30 شهر با حضور بیش از 8 هزار شرکت‌کننده برگزار شده است.

او همچنین بیان کرد: دو کمیته سرمایه‌گذاری و ترویج به منظور پیگیری و فراگیر کردن حوزه شتاب‌دهنده ها در معاونت علمی تشکیل می‌شود تا فعالیت‌ها در این حوزه مطلوب‌تر انجام شود.

در نشست هم‌اندیشی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری، همچنین به مشکلات و چالش‌های پیش روی برگزارکنندگان استارت‌آپ‌ها و رسانه‌های تخصصی پرداخته شد. این نشست با هدف تعامل و ارتباط با فعالان عرصه نوآوری و فناوری برگزار شد که در پنل تخصصی آن سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری و برنامه ریزی راهبردی، علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و منابع، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و مهدی صفاری‌نیا رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جمعی از روسای شتاب‌دهنده های خصوصی، VCها و صندوق‌های تامین مالی و جسورانه و برگزارکنندگان رویدادهای کارآفرین از سراسر کشور حضور داشتند.

برچسب‌ها: ایرانسرمایه‌گذارشتاب‌دهندهرویداداستارت‌آپنوآوری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علی موسوی

علی موسوی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه تهران است. او در زمینه کسب‌و‌کار‌های نوپا فعال است و به تولید محتوا می‌پردازد.