پنج نکته درباره امنیت سایبری
راهکارهای حفاظتی استارتاپ‌ها ۸.۳

پنج نکته درباره امنیت سایبری

توسط محمد حاجی‌علی همدانی | ۱۳۹۵/۱۰/۱۵ - ۱۱:۰۹ | ۸ دقیقه

هرسال حدود 300 میلیون نفر تلاش می‌کنند با برپا کردن بیش از 150 میلیون استارتاپ به رویاهای خود جهت بدهند، اما تنها یک سوم آن‌ها از مبارزات اولیه جان سالم به در می‌برند.

دلایل متفاوتی وجود دارد که باعث سقوط یک استارتاپ می‌شود، اما ضعف امنیتی وب‌سایت نباید جزو این دلایل باشد. اگر در حال طرح‌ریزی برای شروع استارتاپی هستید که تمرکز اصلی آن بر ارائه خدمات اینترنتی‎ست،‌ این راهکارها را خوب به‌خاطر بسپارید که در آینده رویاهایتان با سرنوشت بدی مواجه نشود.

روش خوب برای محافظت مقابل هکرها

رمزگذاری اطلاعات آنلاین وب‌سایت، روش خوبی برای محافظت از آن در مقابل هکرها و مجرمان اینترنتی است. اگر قصد جمع‌آوری اطلاعات شخصی مانند مشخصات حساب بانکی، شماره تماس، آدرس و غیره از کارکنان و مشتریان خود را دارید، توصیه می‌شود در سریع‌ترین زمان ممکن وب‌سایت خود را رمزگذاری کنید. برای این‌کار تنها چیزی که نیاز دارید، گرفتن گواهینامه SSL در اسرع وقت برای وب‌سایتتان است. همراه با رمزگذاری، شما می‌توانید با نصب یک فایروال باکیفیت، از وب‌سایت خود در برابر هرگونه ویروس و باگ‌های عملکردی محافظت کنید.

تخصص در امنیت سایبری

زمانی که شروع به کار می‌کنید، کارکنان جدیدی به استارتاپ شما ملحق خواهند شد که هرکدام وظایف متفاوتی دارند. قبل از رسیدن به این مرحله، سیستم امنیتی خود را برای شناسایی هر یک از آنها آماده کنید. هم‌چنین مواردی مانند اینکه چه اپلیکیشن‌ها و پلاگین‌هایی نیاز به نصب دارند، چه کسی به اطلاعات حساس و حساب‌های کلیدی دسترسی دارد و تمام فاکتورهایی که فکر می‌کنید روی سیستم امنیتی استارتاپ شما تأثیرگذار خواهد بود، باید به‌طور واضح و روشن مشخص شود. اگر دانش خیلی محدودی در زمینه امنیت دارید، بهتر است یک مشاور امنیت سایبری برای خود استخدام کرده و از تخصص او در زمینه طراحی یک سیستم امنیتی بدون دردسر استفاده کنید.

محافظت از هویت آنلاین

مردم به برندهایی مانند آمازون، فیس‌بوک، گوگل، اپل یا سامسونگ اعتماد دارند چرا که این برندها از اعتبار بالایی برخوردار هستند. اگر یک شیاد به خوبی از نواقص امنیت سایبری آگاه باشد، می‌تواند با استفاده از نام این برندها در کسری از زمان میلیون‌ها دلار به جیب بزند.

برندهای معروف به‌ این واقعیت‌ها اشراف کامل دارند، به‌خاطر همین یک علامت تجاری برای نام خود تعیین کرده‌اند. این کار برندها را در برابر کسانی که بخواهند از نام آن‌ها بدون اجازه استفاده کنند، محافظت می‌کند. به‌عنوان صاحب یک استارتاپ، شما به یک علامت تجاری (لوگوی اختصاصی) برای کسب و کار نوپای خود و پیگیری افرادی که قصد دارند از برند شما سوء‌استفاده کنند، نیاز دارید. برای این کار شما باید از یک سرویس‌دهنده قابل اعتماد برای ایجاد یک لوگوی مناسب برای استارتاپ خود بهره ببرید.


رمز عبورهای قوی

به یاد دارید که چگونه هکرها به صفحه فیس‌بوک مارک زوکربرگ و حساب توییتر کنگره معاون رئیس جمهور، راهول گاندی نفوذ کردند و کنترل آن را به‌دست گرفتند؟ دنیا شاهد هک بسیاری از وب‌سایت‌ها و حساب‌های رسانه‌های اجتماعی توسط هکرها در 15 ماه اخیر بوده است. اگر می‌خواهید در آینده وب‌سایت شما در این لیست نباشد، باید از رمز عبورهای حرفی و عددی قوی استفاده کنید. علاوه‌ بر این برای احتیاط بیشتر هر 15 روز یک بار رمز وب‌سایت استارتاپ، حساب‌های رسانه اجتماعی و حساب ایمیل خود را عوض کنید.

زنده ماندن در دنیای دات‎کام

با توجه به راهکارهای گفته شده در بالا، یک مسأله مهم که اغلب به استارتاپ‌ها آسیب می‌زند، دانش کم کارکنان نسبت به مسائل امنیتی است. برای حل این مسئله، شما به یک برنامه اجرایی مناسب برای آموزش مسائل امنیتی به کارکنان خود با بهترین شیوه‌های آموزشی، نیاز دارید.

بررسی گاه‎به‎گاه توسط نظرسنجی‌هایی مبتنی بر آخرین شیوه‌های امنیت سایبری و همینطور تهدیدات موجود، این توانایی را به شما می‌دهد تا منطبق با آن، تغییرات مربوطه را انجام داده و سیستم را به‌روز‌رسانی کنید. اگر می‌خواهید در دنیای دات کام زنده بمانید، باید خود را با آخرین شیوه‌های امنیتی سازگار کنید و بدون هیچ‌گونه تأخیری سیستم خود را به‌روزرسانی کنید.



 

برچسب‌ها: جهاندانشتکنولوژیوباستارت‌آپاپلیکیشنرسانه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد حاجی‌علی همدانی

محمد حاجی‌علی همدانی

محمد حاجی‌علی همدانی، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر پژوهشی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده و با فعالیت‌های تخصصی در زمینه مهندسی پزشکی و پردازش تصویر، هم‌اکنون مدیریت بخش فنی استارت‌آپ Maczooo mirror را برعهده دارد.