ایران از نظر رشد توسعه شاخص های ICT در دنیا دوم و در آسیا اول است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: ۸

ایران از نظر رشد توسعه شاخص های ICT در دنیا دوم و در آسیا اول است

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۱۲/۲۳ - ۱۱:۳۲ | ۱۳ دقیقه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از رشد قابل توجه شاخص های توسعه ICT در سال آینده خبر داد و گفت: بر اساس اعلام ITU ایران بیشترین رشد شاخص های ICT در آسیا و دومین کشور از این نظر در دنیا بوده است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مراسم اختتامیه جشنواره ملی فاوا و اعطای جوایز شهید رجایی که همزمان با ۱۴۱ امین سالگرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، گفت: با توجه به مصوبه اساسنامه شرکت ملی پست در مجلس امروز با آزادسازی فعالیت های در بخش دولتی، به شرکت دو اپراتور پستی واگذار شد که خیلی خوشحالیم از بخش تعاون نیز در این حوزه حضور دارند.
 
وی با تاکید بر پیگیری واگذاری امور به بخش خصوصی افزود: به لطف قانون همواره پیگیر هستیم تا برای واگذاری امور به بخش خصوصی و رفع انحصار از دولت مجری خوبی باشیم تا شاهد بزرگ شدن بازار خدمات پستی در کشور باشیم.
 
آذری جهرمی با بیان اینکه بنابه اعلام ITU در سال گذشته میلادی ایران در میان کشورهای آسیایی بیشترین رشد شاخص های ICT و در دنیا دومین کشور از این بابت را بدست آورده است، گفت: امروز برگزیدگان جشنواره ملی فاوا، جایزه ملی کیفیت و جشنواره شهید رجایی، نمایندگان جامعه ای هستند که این اتفاق را رقم زده اند که جای تقدیر ویژه از آنان دارند.
 
عضو کابینه دولت تدبیر و امید در خبر خوش دیگری تصریح کرد: در سال گذشته از میان کارمندان خانم یک نفر به عنوان برگزیده انتخاب شد که خوشبختانه امسال شاهدیم که برگزیدگان خانم در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به هفت نفر رسیده است که نشان می دهد وعده و برنامه دولت برای ورود خانم ها و کمک گرفتن از آنها در امور کشور در حال تحقق است.
 
بالاترین مقام مسوول حوزه ICT کشور با اشاره به اینکه از نظر شاخص های IDI جمهوری اسلامی ایران شاهد ۴ رتبه رشد بوده است، خاطر نشان کرد: این درحالیست که در سال گذشته پوشش شبکه در کشور ۶۲ درصد بوده است که امسال با رشد قابل توجهی که در این حوزه رخ داده است بخصوص با کمک همراه اول و همچنین بخش روستایی پوشش پهنای باند گسترده شده و انتظار داریم رشد شاخص وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قابل قبول تر از قبل باشد و انشااله تکلیف دولت برای رشد ۳۰ درصد شاخص ها را زودتر محقق کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای توسعه شاخص های ارتباطی باید با کمک جوانان و استفاده از ظرفیت ها جهت توسعه تحول دیجیتال گام برداریم که باعث افزایش بهره وری، اشتغال، رفاه عمومی و ثروت ملی در کشور است.

آذری جهرمی با اعلام اینکه برنامه ریزی ویژه ای برای توسعه اشتغال آغاز کردیم، اظهار کرد: با نظر مثبت رییس جمهوری و دستوراتی که داشتند و باتوجه به نوع نگاه حمایتی مجلس بخصوص کمیسیون صنایع و کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس، مذاکرات را برای نهادینه کردن شاخص ها آغاز کردیم تا بدانیم هوشمندسازی ساختمان ها، شهر، کشاورزی، انرژی و سلامت در چه وضعیتی قرار دارد و به چه مرحله ای قرار است در سال آینده برسد.

وی با اشاره به نمونه ای در مصرف آب خوزستان از مصرف ۳۱ هزار مترمکعب برای هر هکتار خبر داد و افزود: این درحالیست که در کشورهای پیشرفته برای همین قدر تولید محصول ۱۰ تا ۱۲ هزار مترمکعب آب در هر هکتار مصرف می شود که می توان با کمک فناوری اطلاعات آنرا بهبود داد.

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه زیرساخت ها فناوری اطلاعات توسعه پیدا نکرده تا فقط به عنوان پیام رسان از آن استفاده کرد، اظهار کرد: باید فناوری اطلاعات را در زندگی مردم جاری کنیم که حوزه سلامت، کشاورزی از جمله زوایای زندگی مردم است.

بالاترین مقام مسوول حوزه ICT کشور با اشاره به اینکه در زمانی هستیم که همه کشورها درحال استفاده از ظرفیت های فناوری اطلاعات هستند، تصریح کرد: اگر بنشینیم و دست روی دست بگذاریم آنها حاکمیت ما را بدست می آورند و باید تلاش کنیم و با استفاده از خلاقیت ها حاکمیت را بدست بیاوریم و خدمات به شهروندان را ارتقا دهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه امروز آنکه مانع می شود و جلوی رشد این خلاقیت ها را با هر روشی بگیرد و مانع رشد فناوری اطلاعات بشود، به حاکمیت آینده ما ضربه می زند، گفت: نباید به اعتماد عمومی لطمه بزنیم و باید بدانیم که در تحولات این حوزه شغل های سنتی از میان می رود و شغل های نوین جایگزین می شود که باید نسبت به آن فرهنگ سازی کنیم که بر اثر این تغییرات سرمایه گذاری صورت می گیرد و اشتغال ایجاد شده و توسعه رخ می دهد.

وی با بیان اینکه برخی دستگاه ها شفاف جلوی بهره وری می ایستند درحالی که در مجلس این امر وجود دارد، افزود: وزارت ارتباطات مسوول همه بخش ها نیست و با وجود اینکه به عنوان متولی زیرساخت به شمار می رود اما در بخش فنی نیز الزاما همه مسوولیت ها با وزارت ارتباطات نیست.

عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: اگر با بیشترین هزینه ها بهترین پلتفرم ها برای پیام رسان نیز درست کنیم علاوه بر آن اکوسیستم و زیست بومی وجود دارد که دستگاه های دیگر مسوول ایجاد آن هستند.

بالاترین مقام مسوول حوزه ICT کشور همچنین از دستور رییس جمهوری مبنی بر اعلام عمومی سند تحول دیجیتال و ارایه شاخص ها خبر داد و گفت: باید اعلام کنیم چه میزان از کشاورزی، شبکه علمی، ساختمان ها هوشمندسازی هستند و به چه میزان می خواهند برسند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه هوشمندسازی هدف نیست بلکه وسیله است، گفت: باید افزایش بهره وری را دنبال کنیم و باید با تلاش گروه های مختلف خصوصی و دولتی سرمایه گذاری که صورت گرفته و زیرساختی که احداث شده به بهترین وجه برای توسعه اقتصادی از آن استفاده کنیم که البته نیاز به عزم همگانی دارد و مقام معظم رهبری برای هماهنگی میان نهادهای مختلف شواری عالی فضای مجازی را به عنوان فضل الخطاب این حوزه تشکیل دادند.


آذری جهرمی با تاکید بر اینکه هنوز وقتی با استارت آپ ها صحبت می کنیم، می گویند که آنها نفوذی هستند، اظهار کرد: باید بینش عمومی را بالا ببریم و جوانان را برای خودمان حفظ کنیم. در نمایشگاه جیتکس ۱۲ برگزیده، شرکت ها و استارت آپ های ایرانی بودند که باید به این سرمایه ها توجه کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه شاید آنها از من به عنوان وزیر ارتباطات گلایه داشته باشند، افزود: البته باید حرف های آنها را شنید چراکه اگر مطالبات شنیده و پیگیری شود، امید شکل می گیرد بنابراین با گفتمان سازی و ظرفیت های بسیار خوب گروه های مختلف، علما، دانشگاهیان و ... تحول دیجیتال را قبل از اینکه مستعمره شویم خودمان رقم بزنیم به نحوی که سهمی از بازارهای بین المللی را از آن خود کنیم.
 
عضو کابینه دولت دوازدهم با اظهار امیدواری نسبت به اینکه در سال آینده با کنارگذاشتن اختلاف ها و با همفکری و همنظری بدین سمت حرکت کنیم، تصریح کرد: این امید می رود که با توسعه فناوری اطلاعات، از باب شفافیت و مبارزه با فساد اقداماتی صورت گیرد و همانطور که مجلس کاهش سالانه ۱۲.۵ درصد مراجعات حضوری غیرضروری حذف شود.
 
بالاترین مقام مسوول حوزه ICT کشور با اعلام اینکه همه دستگاه ها و نهادها برای خود سیستمی راه اندازی کرده که اگر بخواهیم با فساد مبارزه کنیم باید به یکدیگر متصل کنیم، خاطرنشان کرد: باید با کسانیکه اعتماد عمومی را خدشه دار می کنند برخورد کرد اما بسیار مهم است کسانیکه برای این کشور زحمت می کشند بنابر ضعف نظارت و اختیارات آنها را فاسد نکنیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از سختی اتصال دستگاه های مختلف به دولت الکترونیک گفت و ادامه داد: بهانه های برای این کار از سوی نهادهای مختلف گفته می شود که آخرین آنها حفظ امنیت اطلاعات سازمانی است که باید گفت بزرگترین اقدام ضد امنیتی به اشتراک نگذاشتن اطلاعات است.
برچسب‌ها: محمدجواد آذری جهرمیوزیر ارتباطات و فناوری اطلاعاتشاخص ICTجشنواره ملی فاوا
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.