اگر کافه‌بازار نبود؟!
اگر نبود؟ (قسمت دوم) ۶.۷

اگر کافه‌بازار نبود؟!

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۱۲:۰۰ | ۸ دقیقه

در این مطلب به بررسی مزیت‌های استارت‌آپ‌ها در کشور و این دیدگاه که «اگر نبودند چه اتفاقی رخ می‌داد؟» خواهیم پرداخت.

نوپانا: مدت زیادی از ظهور کسب‌وکار‌های نوپا (استارت‌آپ‌ها) درکشور نمی‌گذرد؛ با این حال همین کسب‌وکار‌های نو ظهور، تحول عظیمی را در عرصه‌های گوناگون کشور چه ملی و چه معیشتی ایجاد کرده‌اند. استارت‌آپ‌ها با بهره‌‌گیری از مدرن‌ترین مدل‌های کسب‌وکار دنیا و همچنین با تکیه بر متخصصان داخلی توانسته‌اند با سرعت زیادی رشد کنند و سبک زندگی مردم را در جهت مثبت تحت تاثیر قرار دهند.

در این مطلب به بررسی مزیت‌های استارت‌آپ‌ها در کشور و این دیدگاه که «اگر نبودند چه اتفاقی رخ می‌داد؟» خواهیم پرداخت.

قسمت دوم: کافه‌بازار

به گزارش نوپانا، کافه‌بازار یک فروشگاه برنامه‌های اندرویدی است که اولین نسخه آن در بهمن ۱۳۸۹ توسط جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف طراحی و منتشر شد. هم‌اکنون این فروشگاه به بیش از ۳۳ میلیون کاربر و ۲۱ هزار توسعه‌دهنده برنامه‌های اندرویدی خدمت‌رسانی می‌کند. 

بیش از۱۰۰ هزار اپلیکیشن ایرانی در این مارکت اندروید وجود دارد و درآمدزایی تولیدکنندگان این اپلیکیشن‌ها در کافه‌بازار تنها از طریق فروش محتوا و اپلیکیشن طی ۷ سال اخیر، ۸۰ میلیارد تومان بوده است. کافه‌بازار هم‌اکنون روی ۳۳ میلیون دستگاه‌ اندروید نصب شده است، ۲۴ میلیون استفاده‌کننده فعال ماهانه دارد و ۱۷ میلیون حساب کاربری (در سال ۹۵) در کافه‌بازار تعریف شده است. 

طبق اعلام کافه‌بازار، در سال ۹۵، تعداد خرید بازی‌های ایرانی نسبت به بازه‌ی مشابه در سال گذشته، ۱۰ درصد رشد را تجربه کرده است. با توجه به رشد ۱۰ درصدی خرید بازی‌های ایرانی در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳، نرخ این رشد در ۲ سال متوالی ثابت مانده است. این در حالی است که در سال ۱۳۹۶ افزایش ۳۰ درصدی فروش بازی‌های ایرانی را نسبت به بازه‌ مشابه سال گذشته شاهد بوده‌ایم. از سوی دیگر به صورت متوسط، بیش از ۸۳ هزار نفر در ماه از بازی‌های ایرانی خرید می‌کنند. 

کافه‌بازار همچنین آمار تعداد بازی‌های ایرانی منتشر شده تا نیمه اسفند سال ۱۳۹۶ را ۱۲ هزار و ۸۰۰ بازی اعلام کرد که این رقم  افزایش ۴۷ درصدی تعداد بازی‌های منتشر شده ایرانی را نسبت به رقم ۹ هزار و ۲۰۰ عددی سال گذشته نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش اشتغال صنعت برنامه‌های موبایلی که کافه‌بازار در بهمن سال ۹۶ منتشر کرد، حدود چهار درصد از توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای موبایل‌محور ایران مشغول توسعه‌ی بازی‌‌‌ها هستند که ۳۰ درصد از درآمد کل توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موبایل را به خود اختصاص داده‌اند.

قبل از وجود کافه‌بازار توسعه‌دهندگان ایرانی از فضای امنی برای انتشار محتوای خود برخوردار نبودند و پس از انتشار محتوا نگران کرک شدن آن بودند و به تنهایی توان فروش محتوای خود را نیز نداشتند. با ورود کافه‌بازار به عرصه انتشار اپلیکیشن‌های موبایلی، وضعیت این توسعه‌دهندگان نیز بهبود پیدا کرد. آنها از فضای خوبی برای انتشار محتوای خود برخوردار شدند و به کمک درگاه بانکی که کافه‌بازار برای آنها محیا کرده بود توانستند اپلیکیشن‌های خود را به فروش برسانند. قبل از کافه‌بازار اگر توسعه‌دهنده‌ای میخواست اپلیکیشن خود را به فروش برساند باید به مارکت‌های خارجی این حوزه مراجعه می‌کرد که درصدی از این سرمایه در گردش به آن مارکت خارجی تعلق می‌گرفت. 

درکنار همه اینها کافه‌بازار به استارت‌آپ‌های دیگر ایرانی نیز کمک کرد؛ در شرایطی که اپلیکیشن‌های ایرانی یکی پس از دیگری در مارکت‌های خارجی از دسترس خارج می‌شدند این کافه‌بازار بود که اپلیکیشن استارت‌آپ‌های داخلی را در دسترس عموم مردم قرار می‌داد. در واقع در این برهه زمانی کافه‌بازار خنثی‌کننده این تحریم‌ها علیه ایران شد.

این استارت‌آپ موفق ایرانی قصد صادرات محتوای تولید شده توسط توسعه‌دهندگان ایرانی به سایر کشور‌ها را نیز دارد. در اولین گام جهانی‌شدن کافه‌بازار قصد ورود به بازار اپلیکیشن‌های موبایلی افغانستان را دارد. ورود کافه‌بازار به افغانستان سبب افزایش فروش اپلیکیشن‌های عمدتا ایرانی این استارت‌آپ و کمک به توسعه‌دهندگان ایرانی و به تبع آن افزایش میزان اشتغال‌زایی می‌شود. ورود کافه‌بازار به بازار افغانستان نه تنها به نفع خود کافه‌بازار است؛ بلکه زمینه‌ساز ورود دیگر استارت‌آپ‌های ایرانی به این کشور نیز خواهد شد.

در نهایت می‌توان گفت که اگر کافه‌بازار نبود، توسعه‌دهندگان ایرانی مجال پیشرفت با سرعت کنونی را از دست می‌دادند؛ در خوش‌بینانه ترین حالت ممکن توسعه‌دهندگان ایرانی مجبور به روی آوردن به مارکت‌های خارجی می‌شدند و این یعنی خروج سالیانه بیش از ۸۰ میلیارد تومان ارز از کشور. اگر کافه‌بازار نبود وضعیت استارت‌آپ‌های ایرانی با توجه به تحریم‌های ناگهانی و فشار دشمن، نامعلوم بود. 

(همچنین بخوانید: اگر دیجی‌کالا نبود؟!)

برچسب‌ها: کافه بازاراقتصاد مقاومتیکارآفرینیاشتغال‌زاییاستارت‌آپاپلیکیشناندرویدمارکت اندرویدی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.