با «بازاریابی عصبی» ذهن مشتریان هدف خود را رمزگشایی کنید
با نورومارکتینگ بیشتر آشنا شوید ۸

با «بازاریابی عصبی» ذهن مشتریان هدف خود را رمزگشایی کنید

توسط مژده زینالی | ۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۱۳:۰۰ | ۵ دقیقه

بازاریابی عصبی، علمی جدید در حوزه بازاریابی است که دنیای کسب‌وکار و علوم شناختی را به هم پیوند می‌زند.

نوپانا: همه ما می‌دانیم که هزینه تبلیغات بسیار زیاد است. چگونه می‌توان مطمئن شد که این هزینه به رشد و موفقیت کسب‌وکار ما کمک می‌کند؟ چه کسی می‌داند چه چیزی باعث می‌شود که مشتری یک محصول را بخرد؟ در این نوشتار سعی داریم پاسخی برای این سوالات پیدا کنیم. با ما همراه باشید:

به گزارش نوپانا، نورومارکتینگ (Neuromarketing) یا بازاریابی عصبی، یک علم جدید و نوع جدید بازاریابی است که دنیای کسب‌وکار و علوم اعصاب را به هم پیوند می‌دهد.

محققان سعی دارند با استفاده از این علم علایق مشتری و تصمیمات او را از طریق ناخودآگاه  فرد، شناسایی و بررسی کنند. می‌توان گفت در این نوع بازاریابی به دنبال نفوذ به مغز مخاطبان و پیداکردن واکنش آن‌ها به محصولات مختلف هستند.

تحقیقات بسیاری نشان می‌دهند که اکثر تصمیمات ما در ناخودآگاه ما رخ می‌دهند و احساسات ما نقش زیادی در این تصمیمات دارند. بنابراین هیچ فردی نمی‌تواند احساس واقعی یا دلیل دقیق خرید یک محصول را توضیح دهد؛ اما با استفاده از این علم می‌توانیم بدون هیچ‌گونه سوالی به عمق ذهن مخاطب برسیم و پاسخ خود را پیدا کنیم.

می‌توان از نورومارکتینگ در صنایع مختلف برای جذب مخاطب و افزایش رضایت آن‌ها بهره برد. همچنین با استفاده از این علم می‌توان محصولات و خدمات بهتر و موثرتری را ارائه کرد و در نتیجه به موفقیت بیش‌تری دست یافت. برای مثال می‌توانیم بفهمیم در مغز افراد چه فرآیندی صورت می‌گیرد که باعث می‌شود محصولی را به محصول دیگری ترجیح دهند یا چه اطلاعاتی در ذهن مخاطبان ثبت می‌شود و چه اطلاعاتی را فراموش می‌کنند.

برای بازاریابی و فروش محصولات خود لازم است اطلاعات کافی از بازار هدف خود داشته باشیم. این اطلاعات از طریق تحقیقات بازار که شامل جمع‌آوری، تجزیه‌وتحلیل داده‌های مختلف درباره‌ی نیازهای مشتریان، رقبا، فرصت‌ها و تغییرات بازار است به دست می‌آیند. پیش از آنکه علم اعصاب وارد دنیای کسب‌وکار و بازاریابی شود، سازمان‌ها و شرکت‌ها برای تحقیقات بازار از روش‌های سنتی مانند نظرسنجی الکترونیکی و حضوری و... استفاده می‌کردند. اما روش‌های سنتی معایب خاص خود را دارند و تنها از علوم آمار و ریاضی و گاهی اوقات روانشناسی بهره می‌برند؛ در حالی که نورومارکتینگ روش جدیدی است که با استفاده از علوم مختلف و ابزارهای پیشرفته، بازده و تاثیر بیشتری در موفقیت شما دارد.

در این علم از ابزارهایی مانند نوار مغزی و اف‌ام‌آر‌آی استفاده می‌شود. این علم در ابتدای راه است و هنوز خیلی رایج نیست. قطعا در آینده کاربردهای بیشتری خواهد داشت و نواقص آن برطرف خواهد شد.

(همچنین بخوانید: بازاریابی ویروسی؛ عامل گسترش پرسرعت برندها)

برچسب‌ها: بازاریابی عصبیکسب‌وکاربرندتبلیغاترضایت مشترینورومارکتینگNeuromarketingعلوم اعصاب
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مژده زینالی

مژده زینالی

مژده زینالی، دانش‌آموخته رشته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ مسئولیت واحد زبان‌های خارجی را در باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه‌های آزاد عهده‌دار بوده و تاکنون مقالات متعددی را در زمینه‌های پزشکی و فناوری‌های نوین، در این عرصه منتشر کرده است.