چهارمین دوره کارگاه نورومارکتینگ برگزار شد
با حمایت رسانه‌ای نوپانا: ۸

چهارمین دوره کارگاه نورومارکتینگ برگزار شد

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۱۲/۱۶ - ۱۲:۰۰ | ۵ دقیقه

در این گزارش به شرح کارگاه «نورو مارکتینگ» که به همت گروه علمی داج برگزار شده است، می‌پردازیم.

نوپانا: چهارمین دوره کارگاه نورومارکتینگ  توسط گروه علمی داج در تاریخ ۵ بهمن ماه با ارائه دکتر آناهیتا خرمی در ساختمان آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز واقع در پردیس فنی دانشگاه تهران برگزار شد.

ابتدا دکتر خرمی با پرسشی چالش‌برانگیز در مورد نحوه اثرگذاری تبلیغات سایت شیپور، افراد حاضر در کارگاه را به تعامل با خود دعوت کرد. برخی  افراد گفتند: «شیپور توانسته پیام خواسته خود را به مخاطبان هدف انتقال دهد؛ اما عده‌ایی هم با این نگرش مخالف بودند و تبلیغات را با امتیازات منفی ارزیابی کردند.»

آناهیتا خرمی گفت: «ما دوست داریم تبلیغات در ۱ تا ۳۰ ثانیه اول بر مخاطبان ما تاثیر بگذارد. ۷۰ الی ۸۰ درصد واکنش‌های مغز در ناخودآگاه افراد رخ می‌دهد. همین امر نشانگر اهمیت شناخت و بررسی نورومارکتینگ، یعنی تطبیق علوم روان‌شناختی و بازاریابی است.»

این مدرس بیان‌ کرد: « اولین رشته علوم اعصاب، اقتصاد رفتار است. هرچه مغز را بیشتر بشناسیم، تفسیر بهتری از تصمیم‌گیری  افراد خواهیم داشت.»

انواع تصمیم‌گیری افراد

۱. مطمئن در اقدام

۲. عدم تصمیم‌گیری

۳. ریسکی یا حالت مردد

۴. تصمیم با ابهام

خرمی پس از بیان انواع تصمیم‌گیری شروع به بحث درباره نحوه تشکیل تصویر یک «بطری آب» در مغز انسان گفت: « انسان‌ها ابتدا رنگ، سایز و شکل یک بطری آب را می‌بینند و سپس درک کلی از آن خواهند داشت. مغز انسان چند کانون تصمیم‌گیری دارد که نسبت به آن‌ها اطلاعات دریافتی را پردازش می‌کند.»

نورومارکتینگ همیشه محصولی از دنیای واقعی دارد؛ به طور مثال بسته‌بندی، کیفیت، دکوراسیون و نحوه عرضه کالا. در این راهکار نگاه فرد بر افراد، سازمان‌ها و یا بر گروهی از افراد است.

 JND

JND (ایجاد کوچکترین تغییر برای تفاوت در عرضه)، یکی از راهکار‌های این علم جذاب در تبلیغات هدفمند است. تغییرات مثبت همیشه به چشم نمی‌آیند، ممکن است بعد از پیمودن مسیر دشوار تحقیق، تغییری را عرضه کنید که در بازار هدف تاثیر مطلوب را نداشته باشد؛ از این جهت اعمال دقت در عملکرد بسیار چشمگیر است. JND می‌تواند انقلابی با کمترین هزینه و با چاشنی خلاقیت برای جریان‌های درآمدی سازمان برپا کند. JND یعنی اعمال تغییرات کوچک به مظور جلب توجه مخاطب.

خرمی بیان کرد: «نیم‌کره چپ انسان به هیجانات واکنش مثبت و نیم‌کره راست به هیجانات واکنش منفی نشان می‌دهد.»

شش محرک اصلی مغر خریدار

ـ خود محور بودن

ـ تضاد در تبلیغات

ـ ملموس بودن آگهی

ـ یاد‌آوری ( ذکر نام برند در اول و آخر هر تبلیغ)

ـ به‌کارگیری تصویر

ـ ابراز هیجانات

آناهیتا خرمی در پایان افزود: « پیچیدگی‌های زیادی در مغز انسان‌ها وجود دارد که متناسب با سیگنال‌های ورودی (تبلیغات و اعلانات جهت جلب توجه مشتری) تغییر نشان می‌دهد. این الگوها می‌توانند با فناوری‌هایی همچون TMS یا Transcranial magnetic stimulation تغییر کنند.»

مغر انسان جا‌های خالی را پر می‌کند و پیام شما را حدس می‌زند. هوشیار باشید!

(همچنین بخوانید: نگاهی بر اهمیت توسعه منابع انسانی استارت‌آپ‌ها)

برچسب‌ها: نورومارکتینگبازاریابی عصبی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.