به جای تصدی گری، تسهیل گری خواهیم کرد
حمایت دولتی ۸

به جای تصدی گری، تسهیل گری خواهیم کرد

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۱۲/۱۴ - ۱۷:۴۶ | ۷ دقیقه

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران گفت: قانون جامع حمایت از استارت آپ‌ها در سال ۹۷ به صحن شورای شهر خواهد آمد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در حاشیه همایش تهران هوشمند و در پنل تخصصی با عنوان «نقش شهرداری در زیست بوم نو آوری شهری و نحوه تعامل با استارت آپ‌ها» که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد با اعلام این خبر که در سال ۹۷، قانون جامع حمایت از استارت آپ‌ها به صحن شورای شهر خواهد آمد، به بحث و بررسی در خصوص رویکرد شورای پنجم به استارت آپ‌ها پرداخت.

وی در ارتباط با هوشمندسازی شهری گفت: هوشمند سازی فواید بسیاری دارد؛ همه می‌دانیم هوشمندسازی شهر در ۵ حوزه از قبیل: کاهش هزینه از طریق صرفه جویی‌های تحول دیجیتال شهر، رضایتمندی مردم از خدمات، یکپارچگی خدمات در سطح ملی، محلی و بین المللی، رشد کسب و کار مفید و درآمد پایدار و شفافیت و مقابله با فساد به اقتصاد شهر و کیفیت زندگی شهروندان کمک می‌کند.

فراهانی خاطر نشان کرد: اگر نقش استارت آپ‌ها دیده نشود، هوشمندسازی شوخی است. دولت باید از تصدی گری دست بردارد و نقش خود را به عنوان تسهیل گر فراهم کند.

این عضو شورای شهر با اشاره به نقش نخبگان در فرآیند هوشمندسازی، گفت: توسعه هوشمندسازی مشارکت نخبگان و کارآفرینان را می‌طلبد. به میزانی که مشارکت اجتماعی مردم را فعال کنیم، می‌توانیم به این سمت حرکت کنیم، اما به میزانی که همانند گذشته به دنبال مقررات دست و پا گیر دولتی پیش برویم، ناکام خواهیم بود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت افزود: باید بپذیریم اقتصاد بسته‌ای داریم و در رتبه بندی تسهیل کسب کار، در زمره پایین‌ترین رده بندی‌های دنیا هستیم.

فراهانی تصریح کرد: امروزه بسیاری از کارآفرینان و استارت آپ‌ها در بدیهیاتی مانند بیمه، مالیات و بن بست‌های مجوزی درگیر هستند. برخی از این افراد به خاطر نشناختن قوانین و برخی مقررات دست و پاگیر ممنوع الخروج هستند.

وی ادامه داد: کشور ما تبدیل به قبرستان کسب و کار شده است. وقتی سرمایه گذاران وارد ایران می‌شود؛ احساس می‌کند وارد سیاه‌چاله‌ای شده که با دنیای بیرون ارتباط کمی دارد؛ از عدم استفاده کارت‌های اعتباری گرفته تا عدم دسترسی به اینترنت از مشکلات زیر ساخت‌های شهر هوشمند است؛ بر این اساس ما در حوزه عملیاتی توفیق زیادی نداشته ایم؛ گرچه رشد خلاقیت استارت آپ‌ها و هوش ذاتی ایرانیان سبب شده وضعیت ما در خصوص رشد استارتاپی به این صورت تبدیل شود.

وی بیان کرد: با توجه به وضعیت شهرداری و بدهی ۵۰ هزار میلیارد بودجه سال ۹۷ که کاملا انقباضی است و در طول تاریخ بلدیه شاهد کاهش ۲۰ درصدی بودجه نبوده ایم؛ از این باب به واسطه کاهش شدید در آمد‌ها بدیهی است که نمی‌توان بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشیم؛ اما مسئله هوشمندسازی در کنار حوزه‌های حمل و نقل و ترافیک علی رغم وضعیت شهرداری، با افزایش ۲۰ درصدی بودجه مواجه شدند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت با تاکید بر حمایت شورای شهر تهران از هوشمندسازی گفت: بودجه هوشمندسازی در سال ۹۷ بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان است؛ گرچه رقم قابل توجهی نیست، اما در مدیریت شهری جدید، معتقدیم یکی از معدود جا‌هایی که موفق خواهد بود بحث هوشمندسازی است.

وی ادامه داد: در شورای پنجم به این نتیجه رسیدیم که به دنبال کار‌های سخت افزاری نرویم زیرا معتقدیم با رفتن به سوی کار‌های خدماتی مانند هوشمندسازی موفق خواهیم بود.

فراهانی گفت: متاسفانه قانونی در شهرداری در مورد حمایت از هوشمندسازی نداریم؛ البته قانونی در مورد کارآفرینی داریم که کافی نیست؛ بر این اساس کمیته شفافیت و هوشمندسازی در شورای شهر پنجم شکل گرفت؛ بنابراین در پی این هستیم که برای سال ۹۷ قانون جامع حمایت از استارت آپ‌ها به صحن علنی شورا بیاید و به جای تصدی گری، تسهیل گری خواهیم کرد.

برچسب‌ها: دولتاستارت‌آپ‌
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.