بازاریابی ویروسی؛ عامل گسترش پرسرعت برندها
شروعی برای برندسازی (قسمت صد و چهاردهم) ۸

بازاریابی ویروسی؛ عامل گسترش پرسرعت برندها

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۱۲/۰۵ - ۱۲:۰۰ | ۴ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌ و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت صد و چهاردهم:

بازاریابی ویروسی

به‌گزارش نوپانا، بازاریابی ویروسی به انتشار پیام یک برند به صورت شخص به شخص و از طریق تبلیغات دهان به دهان گفته می‌شود. این نوع از بازاریابی، مردم را ترغیب می‌کند تا پیام برند را به دوستان، همکاران یا خانواده منتقل کنند؛ در نتیجه رشدی قابل توجه در فراگیر شدن پیام به دست می‌آید. به این دلیل به آن عنوان بازاریابی ویروسی را داده‌اند، چون عملکرد این نوع انتقال پیام مشابه انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر است. نمونه‌های رایج این روش عبارت‌اند از ایمیل، لطیفه، آدرس وب‌سایت، کلیپ‌های ویدیویی خنده‌دار و بازی که به صورت الکترونیکی، توسط دریافت‌کنندگان این پیام‌ها، برای دیگران ارسال می‌شوند.

(همچنین بخوانید: نگاهی بر بازاریابی هدفمند و لحن برند)

پدیداری

نتیجه مطلوب در قبال سرمایه‌گذاری بر برند، ایجاد آگاهی بیشتر بازار هدف از برند و دیده‌ شدن آن را پدیداری می‌گویند. این اولین گام در ارتباط با بازار هدف مورد نظر هر برند و عموما هدف آن ترغیب مخاطبان به استفاده از آن است؛ به گونه‌ایی که تجربه‌ای بی واسطه از مزایای ملموس و ناملموس برند را کسب کنند. پدیداری، سابقا در تبلیغات سنتی کاربرد داشت، اما امروزه مفاهیم گسترده‌تری پیدا کرده و به مواردی که شخصیت‌های تاثیرگذار در فیلم‌ها و سریال‌ها از برند استفاده می‌کنند نیز گفته می‌شود.

قسمت پیشین

قسمت صد و سیزدهم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: پدیداریبازاریابی ویروسیبرندینگبرندسازی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.