ربات‌ها پزشکانی زبردست می‌شوند
با کمک کلان‌داده‎ها ۷.۳

ربات‌ها پزشکانی زبردست می‌شوند

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۵/۱۰/۱۵ - ۱۷:۲۷ | ۴ دقیقه

در آینده‌ای نه چندان دور ربات‌ها با استفاده از کلان‌داده‎ها تبدیل به پزشکانی زبردست خواهند شد.

به زودی ربات‌ها بسیار با تجربه‌تر از پزشکان حال حاضر، قادر خواهند بود تمامی بیماری‌ها را به تنهایی تشخیص داده و بهترین روش درمانی را پیشنهاد دهند.

جهان اطراف ما پر است از داده‌های مختلف، هنگامی که با دوربین تلفن همراه خود عکس می‌گیریم یا شماره تلفن یکی از نزدیکانمان را ذخیره می‌کنیم، به طور مستقیم با این داده‌ها سرو کار داریم. گاهی این داده‌ها برای ما اهمیت چندانی ندارند اما بر جهان اطرافمان تاثیر می‌گذارند و اتفاقات آینده را رقم می‎زنند.

اما BIG DATA چیست؟ کلان داده‌ها یا داده‌های بزرگ، اطلاعاتی هستند که با سرعت بالایی درحال تولید بوده و در بیشتر مواقع برای پیش‌بینی آینده، نیاز به ذخیره سازی تک تک این داده‌ها و سپس پردازش آنها داریم. ازجمله این داده‌ها می‌توان به پیام‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی جابه‌جا می‌شوند، شبکه حسگرها، مدارک پزشکی، بایگانی عکس و موارد دیگر اشاره کرد.

در آینده‌ای نه چندان دور ربات‌ها تبدیل به پزشکانی زبردست خواهند شد. این ربات‌ها بسیار با تجربه‌تر از پزشکان حال حاضر خواهند بود و قادر هستند تمامی بیماری‌ها را به تنهایی تشخیص داده و بهترین روش درمانی را برای آن پیشنهاد دهند.

سالیان سال است که داده‌های پزشکی در قالب پرونده بیمار درحال جمع‌آوری هستند و امروزه این کار توسط کامپیوتر انجام می‌شود. تک تک اعداد و ارقامی که در این پرونده‌ها موجود هستند، تجربیات پزشکی محسوب می‌شوند. روش‌های درمانی مختلف، نمونه‌های سالم، تصاویر پزشکی همه در زمره تجربیات پزشکی هستند که از میلیون‌ها نفر که دچار بیماری‌های مختلف بوده‌اند، به دست آمده‌اند.

روش‌های درمانی مشخص شده‌اند و شرایط بهبود بیماری در این داده‌ها پنهان شده است، کافیست این داده‌ها در مکانی به درستی ذخیره‌سازی شده و سپس با هوش مصنوعی ترکیب شوند. حاصل کار پزشکی است با چند صد سال تجربه، پزشکی که روند بیماری ملیون‌ها نفر را به خاطر سپرده است و وقتی بیمار جدیدی به او مراجعه می‌کند با تکیه بر موارد قبلی، روش درمانی اثربخشی را به او پیشنهاد می‌دهد.

باید منتظر نشست و دید پرچمداران داده‌های کلان یعنی شرکت‌های گوگل و مایکروسافت چه قدم‌هایی را در این زمینه برخواهند داشت، بی‎شک تا چند سال آینده شاهد متولد شدن چنین پزشکانی خواهیم بود.

برچسب‌ها:
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.