گزارش «اشتغال صنعت برنامه‌های موبايلى در ايران»
کافه‌بازار منتشر کرد: ۸

گزارش «اشتغال صنعت برنامه‌های موبايلى در ايران»

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ - ۱۴:۴۳ | ۷ دقیقه

کافه بازار گزارشی منتشر کرده که در آن آمار جالب توجهی از وضعیت توسعه‌دهندگان حاضر در این مارکت اندرویدی نوشته شده است.

به گزارش دیجیاتو، کافه بازار گزارشی با نام «اشتغال صنعت برنامه های موبايلى در ايران» منتشر کرده که در آن آمار جالب توجهی از وضعیت توسعه‌دهندگان حاضر در این مارکت اندرویدی نوشته شده است. تیم کافه بازار با سوالاتی که از گزیده ۷ هزار تیم فعال توسعه‌دهنده خود پرسیده‌اند به این آمار دست پیدا‌ کرده‌اند که با نگاه به جزییات آن می‌توان تصویر دقیقی از شاغلان در این صنعت به تفکیک استان، جنسیت، وضعیت حقیقی یا حقوقی و سایر شاخصه‌های مفید پی برد.

بر اساس آمار مندرج در این جدول، تخمین به‌دست‌ آمده برای تعداد شاغلان مستقیم این صنعت در ایران بیش از ۲۰ هزار و ۷۰۰ شغل است. اگر شغل‌های القایی را نیز به این عدد اضافه کنیم به عدد ۳۱ هزار شغل می‌رسیم. همچنین ۶۳ درصد شاغلان در کافه بازار دارای مدرک آکادمیک (دانشگاهی) هستند و این افراد به درآمد و نصب فعال بیشتری نسبت به دیگران رسیده‌اند.

 

وضعیت توسعه‌دهنده‌های بومی و ایرانی بهتر از سال‌های قبل است ولی کماکان فاصله زیادی با معادل‌های بین‌المللی خود دارد.

همانطور که می‌دانید توسعه‌دهندگان در مارکت اندرویدی به دو دسته بازیسازان و برنامه‌سازان تقسیم می‌شوند که دسته اول به طور متوسط تعداد شاغلان بیشتری دارند و با وجود اینکه تنها ۴ درصد از سهم توسعه‌دهندگان ملی را در اختیار دارند، حدود ۳۰ درصد از درآمد‌های دیجیتالی به آنها تعلق دارد.

 

جالب اینجاست که کار تیمی در اینجا هم در بین ایرانیان چندان طرفدار ندارد و اکثریت، چه برنامه‌نویس و چه بازیساز به صورت انفرادی کار می‌کنند.

بر اساس آمار تفکیک استانی، استان تهران در رتبه اول تعداد شاغلان و تعداد تیم‌های توسعه‌دهنده قرار دارد و استان قم به نسبت جمعیت بیشترین تعداد توسعه‌دهندگان فعال را داراست.

 

استان تهران اختلاف فاحشی نسبت به سایر استان‌های کشور در موضوع شاغلان صنعت دارد. آمار نیم درصدی توسعه دهندگان خارج از کشور نیز در نوع خود جالب توجه است.

از مجموع بیش از ۱۹ هزار توسعه‌دهندهٔ ایرانی بیش از ۷ هزار توسعه‌دهنده در دستهٔ توسعه‌دهندگان فعال قرار می‌گیرند که حداقل‌های درآمدی یا نصب فعال را داشته‌اند. همچنین بیش از ۱۴۰۰ تیم توسعه‌دهندهٔ ایرانی با عنوان شرکت‌های حقوقی در کافه‌بازار ثبت‌نام کرده‌اند که به طور متوسط بیش از ۲۵ برابر توسعه‌دهندگان حقیقی درآمد دارند.

 

شاید استان تهران رتبه اول در بین شاغلان این حوزه را داشته باشد، ولی بانوان همدان و استان‌های شمالی و البته آذری زبان‌ها و خوزستانی‌ها و شیرازی‌ها بیشتر از بانوان تهرانی در این صنعت فعال هستند. کمترین مشارکت را هم بانوان استان لرستان دارند.

قضاوت در رابطه با تعداد شاغلان غیر مستقیم صنعت که به دلیل وجود صنعت برنامه‌های موبایلی مشغول فعالیت شده‌اند دشوار است. اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که در بخش‌های حمل و نقل، حمل بار، غذا و خوراکی‌ها، خدمات منزل و خودرو، خدمات پزشکی، فروشگاه‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی بیش از ۴۹۰ هزار شاغل انفرادی یا بنگاه اقتصادی از خدمات برنامه‌های موبایلی بهره‌ می‌برند.

 

نگاهی کلی به آمارهای مهم ارائه شده در این گزارش

مسأله اشتغال در صنعت برنامه های موبايلى ابعاد زيادی دارد كه اين گزارش به توضيح بخشی از آن پرداخته است. همچنین برآوردهایی از تعداد شغل‌های غیر مستقیم صنعت در بازارهای دوطرفه و صنایع مرتبط ارائه شده است که می‌توان بر اساس آن ادعا کرد بیش از ۴۹۰ هزار شاغل انفرادی در این بازار قابل شناسایی هستند.

برچسب‌ها: کافه بازاراشتغال صنعت برنامه های موبايلى در ايران
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.