«فالکون هوی» چطور خودروی ایلان ماسک را به فضا برد؟
در تاریخ ثبت خواهد شد ۸.۷

«فالکون هوی» چطور خودروی ایلان ماسک را به فضا برد؟

توسط علی خورشیدی بنام | ۱۳۹۶/۱۱/۱۸ - ۰۹:۵۱ | ۷ دقیقه

فضاپیمابر فالکون هویِ «اسپیس‌اکس» برخلاف محموله مرسوم اکثر پرتاب‌های آزمایشی، یعنی بلوک‌های سیمانی، محموله عجیب و غیرمتعارفی را به همراه خود داشت!

نوپانا: بامداد امروز فضاپیما‌بر «فالکون هوی» در ساعت ۱۵:۴۵ دقیقه به وقت محلی (۰۰:۱۵ به وقت تهران) از سکوی پرتاب شماره ۳۹-آ مرکز فضایی کندی در جزیره مریت ایالت فلوریدا درحالی پرتاب شد، که تعداد زیادی علاقمند و توریست برای تماشای آن در اطراف این مرکز فضایی گرد آمده بودند.

نکته جالب توجه این‌است که پرتاب تاریخی پس از چند سال انتظار در آستانه پرتاب نیز چند بار به تاخیر افتاد و در ابتدا قرار بود سه‌شنبه ۱۰ شب به وقت تهران پرتاب شود و در نهایت در نخستین دقایق از بامداد چهارشنبه، شگفتی‌ساز شد!

فضاپیمابر «فالکون هوی» متعلق به شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی «اسپیس‌اکس» است و این پرتاب آزمایشی برخلاف محموله مرسوم اکثر پرتاب‌های آزمایشی، یعنی بلوک‌های سیمانی، محموله عجیب و غیرمتعارفی را به همراه خود داشت! 

از یک‌سال پیش زمزمه‌هایی مبنی بر ارسال یک خودرو به فضا شنیده می‌شد اما شاید تا دسامبر سال گذشته میلادی کسی باورش نمی‌شد که محموله فالکون هوی واقعا یک خوردو باشد! آن‌هم خودروی برقی تسلا رودستر آلبالویی متعلق به ایلان ماسک، بنیان‌گذار شرکت تسلا موتورز و اسپیس‌اکس و میلیاردر بزرگ «سیلیکون ولی»!


داستان این محموله به همین‌جا ختم نشد و رویاپردازی‌ها ادامه پیدا کرد تا جایی که یک آدمک با لباس فضایی هم در خودرو قرار داده شد و ضبط خوردو هم در طول ماموریت موسیقی پخش می‌کند.
این خودرو قرار است پس از گردش ۶ ساعته در کمربند تشعشعی ون آلن، در ادامه به مدار مریخ برود هرچند که منتقدانی معتقدند که این عمل باعث تولید «زباله فضایی» خواهد شد و قوانین حفاظت از سیاره‌ها را زیر سوال می‌برد،
اما ایلان ماسک می‌گوید که انگیزه‌اش از این کار این است که شاید روزی «بیگانگان فضایی» خودروی او را پیدا کنند و برای یافتن منشا آن کنجکاو شوند.
این راکت درواقع ترکیبی از سه راکت فالکون ۹ است که بدین ترتیب فالکون هوی ۲۷ موتور و قدرتی معادل ۱۸ بویینگ ۷۴۷ دارد. 
استفاده همزمان از این تعداد موتور در نوع خود بی‌نظیر است.
فالکون هوی، پرتابگر فضایی عملیاتی حمل بارهای فضایی، فضاپیما و احتمالا انسان به مدار زمین و مریخ است و توانایی حمل حدود ۶۳ تن در مدار نزدیک زمین را دارد و جالب است بدانید که سیاست استفاده مجدد از راکت‌ها را نیز پیگیری می‌کند و در همین ماموریت آزمایشی ۲ بوستر آن متعلق به ماموریت های تایکام-۸ و سی.آر.اس-۱۰ بودند!
توجه ویژه اسپیس‌اکس به هزینه‌ها و قابل مصرف مجدد بودن، باعث شده تا پرتاب فالکون هوی تنها با ۹۰ میلیون دلار ممکن شود که در مقایسه با دلتا-۴ که محموله کمتری را می‌تواند حمل کند و هر پرتاب آن ۳۵۰ میلیون دلار هزینه دارد، اسپیس‌اکس برنده واقعی است.


ماموریت آزمایشی با شکوه و به زیبایی تمام انجام شد و هردو بوستر به صورت همزمان در محل تعیین شده و در خشکی فرود آمدند اما سرنوشت مرحله اول هسته مرکزی با قطع و اختلال تصویر، در هاله‌ای از ابهام فرو رفت که در نهایت چندساعت بعد اعلام شد که این مرحله به علت روشن نشدن بخشی از موتورها در هنگام برگشت روی سکوی رباتیک "Of Course I Still Love You" شناور در دریا، بازیابی نشد و با آب برخورد کرد. اما در هرصورت اسپیس‌اکس بار دیگر توانمندی و قابلیت اطمینان مهندسی خود را در مقابل چشم میلیون‌ها نفر به اثبات رساند!
این فضاپیمابر پیشرفته گامی رو به جلو برای فرستادن انسان‌ها و سیستم‌های پشتیبانی برای آن‌ها در ماموریت‌های فضایی به ماه و مریخ است.
با این وجود حال فالکون هوی، بزرگ‌ترین پرتاب‌کننده فضایی نخواهد بود و این رکورد همچنان در اختیار موشک ساترن-۵ متعلق به برنامه فضایی آپولو است.
این پرتاب، موفقیت چشمگیری است و نقطه عطفی برای شرکت اسپیس‌اکس محسوب خواهد شد؛ طوری که جایگاه این شرکت را در میان رقبای خود که طرف قراردادهای بزرگ با ناسا و سایر سازمان‌های بزرگ هستند، ارتقا می‌بخشد.

برچسب‌ها: ایلان ماسکفناوری فضاییفالکون هویفضاپیما
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علی خورشیدی بنام

علی خورشیدی بنام

علی خورشیدی بنام دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا است. علاقه او به هوافضا و رباتیک از همان سنین کودکی و در ابتدای سال‌های تحصیل شکل گرفت و تا به امروز سعی در دنبال کردن رویاها و آرزوها و علایق خود دارد. او اکنون در رسانه‌های مختلف قلم می‌زند و تلاش می‌کند از این مسیر هم قدم‌های کوچکی در راه ترویج علم بردارد.