فضا؛ آخرين خط مقدم سرمايه‌گذاری
به مناسبت روز فناوری فضایی؛ قسمت اول ۱۰

فضا؛ آخرين خط مقدم سرمايه‌گذاری

توسط عباس خاراباف | ۱۳۹۶/۱۱/۱۲ - ۱۶:۰۳ | ۵ دقیقه

سرمايه‌گذاري آينده روي متخصصان فضايي، ماهواره‌ها و گردشگري کهکشاني است.

نوپانا:‌ براي اينکه روز ازدواجتان شهابي از آسمان بالاي محل برگزاري مراسم عبور کند، چقدر حاضريد بپردازيد؟ يک شرکت تازه‌تأسيس در زمينه «تفريحات فضايي» که قصد دارد از سال آينده، عبور شهاب از آسمان به درخواست مشتري را ارائه دهد، تنها يکي از کارآفرينان «صنعت جديد فضايي» است که توجه سرمايه‌گذاران را جلب کرده است.

استارت‌آپ ژاپني ALE که شش ميليون دلار از سرمايه‌گذاري «انجل» جذب کرده است، قصد دارد ماهواره‌هاي کوچک حاوي گلوله‌هاي رنگي را به فضا بفرستد تا به درخواست مشتري، آنها را به درون جو زمين شليک کند و براي آنها شهاب خلق کند. اين شرکت و شرکت‌هاي مشابه آن اگرچه کوچک هستند، اما نشانگر تغيير صنعت فضايي‌اند. دنياي سرمايه‌گذاري «فضا» را مي‌توان به دو گروه بزرگ تقسيم کرد: «فضاي قديم» صنعتي که تحت سلطه دولت‌ها قرار دارد و با بودجه عمومي تأمين مي‌شود و «فضاي جديد» که سرشار از استارت‌آپ‌هايي با ايده‌هاي جديد است.

«ريچارد راکت»، بنيان‌گذار شرکت «نيواسپيس گلوبال» که در زمينه تأمين داده‌هاي فضايي فعاليت مي‌کند، مي‌گويد: «فضاي جديد دنيايي کارآفرينانه است که هدفش کاهش هزينه‌ها و تلاش براي انجام کارها به روشي بي‌باکانه است؛ کاري که نيازمند تفکر خلاقانه است». به گفته «راکت»، در حالي ‌که تجاري‌سازي سفرهاي فضايي مدت‌هاست به پروژه‌اي پوچ تبديل شده است، بخش عمده شرکت‌هاي فضايي نوآور در واقع مشغول کار روي ساخت و پرتاب ماهواره‌ها هستند. «استوارت مارتين»، مدير اجرائي يک مرکز رشد در انگلستان که قصد دارد به رشد استارت‌آپ‌هاي فضايي کمک کند، به اين نکته اشاره مي‌کند كه اگرچه ماهواره‌هاي قديمي «به اندازه اتوبوس بودند و صدها ميليون دلار ارزش داشتند»، اما امروزه ماهواره‌ها مي‌توانند ارزان، کوچک و «چندبارمصرف» باشند. «مارتين» مي‌گويد: «طيف گسترده‌اي از انواع مختلف شرکت‌ها وجود دارند که ماهواره‌هايي با ابعاد يک نان‌برشته‌کن (تستر) مي‌سازند و مي‌خواهند خيلي سريع هم آنها را پرتاب کنند».

به گفته «ميکا والتر-رنج» رئيس بخش تحليل و تحقيقات شرکت آمريکايي «اسپيس فانديشن» در حال حاضر حدود هزارو ٥٠٠ ماهواره فعال در فضاي اطراف زمين حضور دارد که تعداد آنها به سرعت در حال افزايش است. رشد اين صنعت از ديد مديران شرکت‌هاي تأمين سرمايه پنهان نمانده است، اما طبيعت بسياري از اين شرکت‌هاي فضايي جديد اين است که کوچک، پرخطر و در مراحل اوليه هستند. اين شرکت‌ها عموما با سرمايه‌گذارهاي جسورانه پشتيباني مي‌شوند و اغلب تنها ثروتمندترين سرمايه‌گذاران خصوصي توانايي حمايت و سرمايه‌گذاري در آنها را دارند. با وجود اين، براي آنهايي که مي‌خواهند خلاق باشند، راه‌هاي ديگري جهت پيوستن به اين مسابقه فضايي وجود دارد.

در قسمت‌های بعدی، روندهاي کليدي اين بازار سريع‌الرشد را که بايد آن را دنبال کنيد، بررسي مي‌کنيم.

برچسب‌ها: کسب‌و‌کارسرمایه‌گذاریاستارت‌آپفضافضانوردی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره عباس خاراباف

عباس خاراباف

عباس خاراباف دانش آموخته مهندسی هوافضا است. او از سال 1384 به صورت حرفه‌ای در رسانه‌های مختلف به روزنامه‌نگاری علمی و ترویج دانش و فناوری مشغول بوده است. عباس خاراباف سابقه سردبیری، دبیری تحریریه و دبیر سرویسی چندین نشریه معتبر را دارد.