جایگاه استارت‌آپ‌ها در صنعت بیمه
مدیرعامل بیمه آرمان: ۸

جایگاه استارت‌آپ‌ها در صنعت بیمه

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۱۱/۰۹ - ۱۲:۲۱ | ۱۰ دقیقه

حرکت هایی در رابطه با استارتاپ ها در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم با برنامه هایی که داریم جایگاهی را برای فعالیت استارت آپ ایجاد کنیم و پایگاهی ایجاد شود.

به گزارش پایگاه خبری دنیای بانک، مدیریت ریسک در صنعت بیمه از جنبه های مختلف قابل بررسی است، بنابراین داشتن نظرات مختلف می تواند به ارائه راهکار برای حل مشکلات بیمه در این حوزه بیانجامد.علیرضا بیانیان، مدیرعامل بیمه آرمان یکی از افرادی بود که جهت گفت وگو در مورد موضوع مدیریت ریسک در صنعت بیمه سراغ وی رفتیم . در ادامه متن گفت وگوی کوتاه نشریه اخبار مالی با او را می خوانید:

در ابتدای مصاحبه تعریفی از ریسک در صنعت بیمه داشته باشید؟

ریسک همان ضریب خطر است. در واقع ریسک اتفاقی محیرالوقوع است که قابل پیش بینی نیست و همیشه امکان وقوعش وجود دارد.

مهمترین چالش های مدریریت ریسک در صنعت بیمه ایران شامل چه مواردی می شود؟

یکی از اصلی ترین چالش های موجود در مدیریت ریسک، نداشتن آمار درست است. به طور اصولی نرخ براساس وقوع و آمار موجود تعیین می شود. در حال حاضر نرخ هایی در صنعت بیمه اعمال می شود اما در بازار رقابت این نرخها دائم شکسته می شود و در خیلی از رشته ها نرخ واقعی را در نظر نمی گیریم. به همین دلیل در رشته هایی که به اصطلاح بزرگ است و پروژه های بزرگی در آن داریم، عملا زیان دهی مشاهده می شود. 

با این حال شرکت های بیمه هم  دیده می شود که علیرغم این مسائل باز هم در این بازی شرکت می کنند. یکی ازمواردی که ذکر شد، درمان است.
البته در زمینه اتومبیل مدیریت به خوبی انجام شد و تا جای زیادی ضریب خسارتی که سال های قبل تا ۱۸۰ تا ۱۹۰ درصد هم رسیده بود، کاهش پیدا کرد. یا موضوعی مثل برابر شدن نرخ دیه زن و مرد تمام محاسبات را بهم می ریزد.

اما عملا مشاهده می شود که شرکت های بیمه دراین چرخه حرکت می کنند. یک حرکت خوبی هم که با حمایت بیمه مرکزی انجام شده اینکه در رابطه با شرکت های بیمه تازه کار اقداماتی صورت گرفت و خوب بود این اقدام و این تقسیم بین تمام شرکت های بیمه ای و یا آن هایی که پرتفوی بالاتری داشتند در رشته اتومبیل انجام می شد. 

در رابطه با فرهنگ سازی و صنعت فرهنگ سازی در بحث مدیریت ریسک را چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر من بالا بردن توان علمی و توان فنی نمایندگان و پرسنل اولین حرکت است. حرکتی که باید توسط دستگاه های آموزشی انجام شود. باید آموزش از درون مدارس به بچه ها آغاز شود تا از کودکی با این فرهنگ آشنا شده و این نکته را درک کنند که بدون بیمه ادامه زندگی سخت است. یعنی کودکان وقتی با این فرصت ذهنی رشد کنند، در آینده نیاز به وجود بیمه را مسلما جزء ضروریات خود حس می کنند.

در حال حاضر دیده می شود که اجبار هم چندان نمی تواند در این زمینه مفید باشد. نمونه بارز این قضیه در بیمه شخص ثالث دیده می شود که با وجود اجباری بودن باز هم ۲۵ تا ۳۰ درصد ناوگان کشور فاقد پوشش است.

تمام این ها برمی گردد به قضیه فرهنگ. به نظر می رسد که دستگاه اجرایی که درصدر آن  دولت قرار دارد، باید طلایه دار این مسائل باشد. همچنین شرکت های بیمه با بالا بردن داشتن فنی مسئولان اجرایی می تواند کمک موثری برای ارتقاء صنعت بیمه باشد.

آیا برای مواجهه با ریسک های نوظهور برنامه ای دارید؟

جزء برنامه های آتی شرکت است که بتوانیم در مدیریت ریسک در بخش بیمه های اتومبیل کاری بکنیم و در مورد راننده ها تحقیقاتی صورت بگیرد و  در واقع نحوه رانندگی ها با استفاده از اینترنت رصد شود و بتوانیم مشاهده کنیم که یک فرد تا چه حد از سرعت مجاز بالاتر می رود و نحوه رانندگی ها به چه نحوی است و چقدر تخلفات رانندگی دارد و بعد براساس آنها نرخ هایی را بتوانیم دقیقی را در بیمه بدنه اتومبیل ارائه کنیم. درواقع در مدیریت ریسکی که مربوط به گروه اتومبیل می شود قصد داریم از دست آوردهای مربوط به فن آوری اطلاعات استفاده کنیم.

با فعالیت استارت آپ ها در حوزه بیمه تا چه حد موافقید؟

حرکت هایی در رابطه با استارتاپ ها در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم با برنامه هایی که داریم جایگاهی را برای فعالیت استارت آپ ایجاد کنیم و پایگاهی ایجاد شود. در واقع نمی خواهیم آنها را رها کنیم و باید با ایجاد این پایگاه ها بتوانیم از طریق دانش در بخش آی تی و نزدیک کردن آن ها به فرهنگ بیمه ای بتوانیم مواردی که خواسته مردم است، به حقیقت نزدیک کنیم. سعی بر این است که از استارت آپ ها حمایت شود.

همان طور که اطلاع دارید فناوری اطلاعات هر روز بیش از پیش در صنعت بیمه ورود پیدا می کند در این حوزه فناوری و اطلاعات چگونه به مدیریت ریسک می تواند کمک کند؟

هنوز به صورت دستورالعمل در این باره کاری صورت نگرفته و  تنها از طریق افرادی که در صنعت آی تی مهارت دارند، کمک می گیریم که طرح ها ی خود را عملیاتی سازی کنند تا بتوانیم در صدور بیمه نامه ها از دانش آن ها استفاده کنیم. این که بخواهیم در این حوزه به دستورالعمل برسیم، زمان بر است اما از اهداف شرکت بیمه آرمان این هست که این کار انجام شود. 

چرا انتشار اوراق بهاداربیمه هنوز محقق نشده است؟

اوراق مشارکت را مردم می خرند. ما باید این اعتماد را در مردم ایجاد کنیم که بازده یک شرکت بیمه در سوددهی به اندازه ای هست که بتواند جوابگوی نیازها باشد؛ اول باید این اعتماد سازی انجام شود، بعد انتظار داشته باشیم که مردم ایناوراق را خریداری کنند.

برچسب‌ها: بیمهاستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.