10 عادت بد که باید برطرف شوند
قوی و مستقل شوید ۷.۵

۱۰ عادت بد که باید برطرف شوند

توسط محمد پویا | ۱۳۹۵/۱۲/۰۱ - ۱۳:۰۰ | ۷ دقیقه

داشتن این عادات به ظاهر کوچک و بی‌اهمیت، می‌توانند زندگی شما را دگرگون کنند.

نوپانا: انسان مجموعه‌ای از عادات است. وقتی دچار عادت بدی می‌شویم، مسیر موفقیت ما دستخوش تغییرات بزرگی می‌شود. از طرف دیگر ترک عادت می‌تواند سخت و آزاردهنده باشد. اما اگر از آسیبی که عادات بد به زندگی وارد می‌کنند آگاه باشیم و با برنامه‌ای منظم آهسته و پیوسته عادات بد را کنار بگذاریم، می‌بینیم آنقدر هم کار دشواری در پیش نداریم.

در ادامه 10 عادت مخرب که این روزها در حال فراگیر شدن هستند را بیشتر می‌شناسیم:

1- استفاده از تلفن‌همراه، تبلت و یا لپ‌تاپ در تخت‌خواب

با این کار، خواب و بازدهی شما کم می‌شود. نور این دستگاه‌ها روی خلق‌وخو، انرژی و کیفیت خواب تاثیر منفی می‌گذارد. مغز انسان ظرفیت این نور را ندارد و در طول روز آن ‌را از خورشید می‌گیرد. می‌توانید به خودتان قول بدهید که بعد از شام، جز برای موارد ضروری، سراغ این ابزار نروید.

2- وب‌گردی افراطی

وب‌گردی افراطی تمرکز را تا حد زیادی از بین می‌برد. صفحات وب از جذابیت بالایی برخوردارند و باز کردن غیر ضروری هرکدام از آن‌ها، ضربه‌ای است به تمرکز فرد و این کار باعث می‌شود که فرد به مرور زمان از هیچ کاری لذت نبرد.

3- چک کردن تلفن همراه حین گفتگو

هیچ چیزی به اندازه چک کردن نوتیفیکیشن‌ها درحالی‌که کسی درحال گفتگو با شماست، طرف مقابل را دلسرد و بی‌انگیزه نمی‌کند. روی مکالمه‌ای که دارید تمرکز کنید و فکرتان را از موارد بیرونی و دنیای مجازی خارج کنید. در این‌صورت خواهید دید که یک گفتکوی واقعی تا چه اندازه دل‌چسب‌ است.

4- عضو برنامه‌ها و شبکه‌های متعدد بودن

تعداد بالای نوتیفیکیشن همانند وب‌گردی تمرکز شما را از بین می‌برد. این برنامه‌ها اغلب غیرضروری اند و می‌توانید در طول روز یک وقت مشخص تعیین کرده و در آن ساعت خاص به همه آن‌ها رسیدگی کنید.

5- تائید همه را خواستن

نه گفتن برای بعضی از افراد استرس‌زاست. عده‌ای دیگر فکر می‌کنند اگر نه بگویند دچار استرس می‌شوند. اما با اجتناب از این کار، توانایی کنترل خود روی ذهنیت و تصمیم‌گیری را از بین می‌برند. به دنبال تائید همه بودن، جز این‌که فرد را ضعیف و دروغ‌گو جلوه دهد، فایده‌ای ندارد.

6- به افراد اشتباه فکر کردن

بسیاری از مردم دلشان می‌خواهد جای کسانی که به‌خاطر اعتیاد به کار، موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند، باشند. به اشتباه آن‌ها را الگو قرار می‌دهند و  هیچ کاری آن‌ها راضی نمی‌کند. در واقع این کار مقایسه ظاهر زندگی دیگران با باطن زندگی و شخصیت خودتان است و اشتباه بزرگی محسوب می‌شود.

7- شایعه‌پراکنی

افرادی که این عاذت را دارند، از بدبیاری‌های دیگران خوشحال می‌شوند. این حرف‌ها گاهی به شوخی در جمع‌های دوستانه گفته می‌شود و مشکل آن‌چنانی ندارد، اما اگر این مسئله تبدیل به عادت رفتاری شما شود، ممکن است تا جایی پیش بروید که به‌خاطر یک حرف درست یا نادرست، به زندگی دیگران آسیب بزنید.

8- تعلل بیش از حد

آماده کردن مقدمات هر کار ضروری است و در بسیاری از مشاغل بیشتر وفت افراد صرف همین کار می‌شود. اما تاخیر بدون دلیل در انجام کارها، از شما شخصیت نامطمئنی جلوه می‌دهد. ممکن است به‌خاطر این عادت اشتباه، ایده‌های خوبی که دارید بدون استفاده بمانند و یا دیگران آن‌ها‌ را عملی کنند.

9- مقایسه خود با دیگران

اگر فردی به‌خاطر مقایسه خود با دیگران خوشحال شود، دیگر به‌خاطر ارزش‌های خودش خوشحال نخواهد شد. این یعنی وابستگی کامل ذهنی به دیگران. مدلی از وابستگی که کاملاً اشتباه و بی‌نتیجه است. بخاطر شخصیت و کارهای خودتان خوشحال باشید و چشم‌تان به دیگران نباشد.

10- همه عادات فوق را با هم داشتن

اگر فردی همه یا اکثر این عادات را داشته باشد یعنی او روی شخصیت‌اش کنترلی ندارد. در موارد شدید فرد لازم است زیر نظر متخصص، در شخصیت و ذهنیت ضعیف خود تغییرات اساسی به‌وجود بیاورد. از طرفی این عادات یک‌شبه از بین نمی‌روند و برای برطرف کردن هرکدام باید زمان گذاشت و کم کم شخصیت خود را قوی و مستقل کرد.

(همچنین درباره این موضوع بخوانید: فرمول اولویت‌بندی کارها)

برچسب‌ها: روان‌شناسی موفقیت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا