راهبرد بخش‌بندی چیست و چه نقشی در ساختن جایگاه برند دارد؟
شروعی برای برندسازی (قسمت نود و نهم) ۸

راهبرد بخش‌بندی چیست و چه نقشی در ساختن جایگاه برند دارد؟

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۱۱/۲۰ - ۱۲:۰۰ | ۴ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌‌اند و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت نود و نهم:

راهبرد بخشبندی و جایگاهسازی برند

به‌گزارش نوپانا، بخش‌بندی، به فرایند تقسیم بازار به بخش‌های تفکیک‌شده از مشتریانی که دارای رفتار‌های یکسان هستند و نیازهای مشابه دارند، گفته می‌شود. هر یک از این بخش‌ها می‌توانند هدف برنامه‌‌های راهبردی بازاریابی خاص باشند، مانند:

ـ توسعه بازار: یک محصول برای بخش‌های متعددی از بازار در نظر گرفته می‌شود، در نتیجه بازار این محصول توسعه می‌یابد.

ـ تمرکز: ارائه یک محصول خاص به یک بخش خاص از بازار را تمرکز می‌گویند.

ـ توسعه خط محصول: ارائه محصولات جدید از یک گروه محصول به بخش یا بخش‌هایی از بازار در راستای اعطای حق انتخاب بیشتر به مشتریان و همچنین حفاظت از شرکت در برابر رقبا

ـ تنوع: یک شرکت همزمان در همه یا بخش‌های زیادی از بازار فعالیت می‌کند و محصولات گوناگونی برای بخش‌های مختلف بازار تولید می‌کند.

(همچنین بخوانید: نقاط تماس واقعی و طرح تشویقی، ۲ اهرم قدرتمند در برندینگ)

خود انگاره

در علم روان‌شناسی، خودانگاره به تصویر ذهنی گفته می‌شود که شخصی از خود دارد و در طول زمان سعی در برپا کردن این تصویر از خود داشته و فرد بر این باور است که دیگران نیز همان تصورات را در مورد او دارند. در برندینگ این مفهوم به زمانی گفته می‌شود که مصرف‌کنندگان، برندی را خریداری می‌نمایند و فکر می‌کنند با جایگاه اجتماعی آن‌ها هم‌خوان است و با خرید آن برند، شخصیتی که از خود متصور هستند، متجلی می‌شود.

قسمت پیشین

قسمت ‌‌نود و هشتم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: جایگاه‌سازیبرندینگراهبردی بخش‌بندیخودانگاره
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.