بزرگترین چالش اینترنت اشیا
هکرها، تهدیدی جدی ۷.۳

بزرگترین چالش اینترنت اشیا

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۵/۱۰/۱۸ - ۱۰:۰۳ | ۴ دقیقه

چندین سال از معرفی موج جدیدی از تکنولوژی به نام اینترنت اشیا که جهشی بزرگ در عصر اطلاعات بود می‌گذرد ولی همچنان توسعه‌دهندگان با چالش‌های بسیار بزرگی در زمینه امنیت این سیستم‌ها مواجه هستند.

فرض کنید در سال 2025 زندگی می‌کنید، به احتمال زیاد اکثر وسایل خانه شما به اینترنت اشیا مجهز شده‌اند، دوربین‌های مدار بسته، یخچال، درب پارکینگ، نورپردازی، قفل‌ در و خیلی وسایل دیگر که توان کنترل تمامی این سیستم ها را توسط تلفن هوشمند خود دارید و سیستم‌ها در تعامل مستقیم با شما و محیط اطرافتان هستند. اما چه اتفاقی می‌افتد اگر مورد هجوم هکرها قرار بگیرید؟

هکرها می‌توانند برق منزل شما را قطع کنند، دوربین‌ها را خاموش کنند و تمامی قفل‌ها را باز کنند، به راحتی می‌توانند به محرمانه‌ترین اطلاعات شما دست پیدا کنند و حتی شما را زیر نظر بگیرند و در لحظه‌ای مناسب مقاصد شوم خود را پیاده‌ کنند. تمامی این کارها تنها با چند خط کد قابل اجراست.

این دورنمایی که از سال 2025 برای شما ترسیم شد بزرگترین چالش حال حاضر توسعه‌دهندگان اینترنت اشیاست و تاکنون هزینه‌های بسیاری را به آنها تحمیل کرده است، حتی پیش‌بینی می‌شود سیستم‌های امنیتی تا سال 2018 میلادی 547.20 ملیون دلار هزینه به همراه داشته باشند.

شرکت‌های نام آشنایی در این زمینه پیشرو هستند و نرم افزارها و سخت‌افزارهای مختلفی را برای تامین امنیت اینترنت اشیا ارائه داده‌اند، شرکت سیسکو از جمله فعال‌ترین شرکت‌ها در این زمینه است، شرکتی که سابقه درخشانی در زمینه شبکه‌های کامپیوتری داشته و امروزه به طور بسیار جدی وارد بازار اینترنت اشیا شده و تاکنون 34 محصول در این زمینه وارد بازار کرده است. از جمله محصولات این شرکت می‌توان به توربین‌های بادی هوشمند و شبکه انتقال برق اشاره کرد که در حال حاضر در حال بهره‌برداری هستند.

امنیت اینترنت اشیا می‌تواند بازار بسیار خوبی را برای شرکت های نوپای داخلی فراهم کند، اگر گروهی هستید که در زمینه شبکه و امنیت فعال هستید ورود شما به این بازار را توصیه می‌کنیم.

برچسب‌ها: دانشتکنولوژیوباینترنت اشیاخدمات
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.