آشنایی با مفاهیم برند‌سازی مجدد و زنجیره‌ای
شروعی برای برندسازی (قسمت نودم) ۸

آشنایی با مفاهیم برند‌سازی مجدد و زنجیره‌ای

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۱۱/۰۱ - ۱۲:۰۰ | ۳ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌ و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت نودم:

برندسازی زنجیرهای

به‌گزارش نوپانا، به توسعه یک برند در گروه‌های مختلف اما مرتبط با محصول، برند‌سازی زنجیره‌ای می‌گویند. برای مثال هارلی دیوید‌سن (Harley-Davidson) که در بازار تولید موتور‌سیکلت فعالیت دارد؛ به عرضه تی‌شرت، کاپشن چرمی، فنجان و غیره با برند هارلی دیوید‌سن اقدام کرده‌ است. در روش برند‌سازی زنجیره‌ای، شرکت ریسک کمتری را نسبت به توسعه خطی برند به گروه‌های محصولی متفاوت و غیر مرتبط متحمل می‌شود.

(همچنین بخوانید: نقاط تماس واقعی و طرح تشویقی، ۲ اهرم قدرتمند در برندینگ)

برندسازی مجدد

زمانی که یک شرکت بر اثر فشار‌های داخلی و خارجی مجبور می‌شود برند خود را به‌روزرسانی یا اصلاح‌ کند، برند‌سازی مجدد صورت می‌پذیرد. این اقدام زمانی انجام می‌شود که شرکت‌ها ادغام شوند یا هویت یک برند در بازار مخدوش شود. برند‌سازی مجدد ممکن است حاوی تغییرات کاملا اساسی شامل تغییر در طرح لوگو، نام، جایگاه برند، راهبر‌دهای بازاریابی و رویکرد‌های تبلیغاتی باشد یا ممکن است تنها شامل تغییرات جزئی شود. اعمال این نوع تغییرات می‌تواند شامل محصولات جدید، فعلی و آتی باشد. چنانچه این راهبرد در شرایط غیر ضروری انجام شود، می‌تواند ریسک بالایی را برای صاحبان برند به همراه داشته باشد. برند‌سازی مجدد باید مانند یک کاتالیزور عمل‌ کند.

قسمت پیشین:

قسمت ‌‌هشتاد‌ونهم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: برندسازی زنجیره‌ایبرندسازی مجددبرندینگبرندسازیکسب‌و‌کار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.