کل شهر را پارک علم و فناوری می‌کنیم/ باید از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش بنیان برویم
معاون علمی فناوری ریاست جمهوری مطرح کرد؛ ۴

کل شهر را پارک علم و فناوری می‌کنیم/ باید از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش بنیان برویم

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ - ۱۹:۳۶ | ۸ دقیقه

ستاری با اشاره به اینکه کل شهر را به پارک علم و فناوری تبدیل می‌کنیم، گفت: برنامه‌های صنعتی باید در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار بگیرند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سورنا ستاری معاون علمی فناوری ریاست جمهوری عصر امروز در مراسم اختتامیه اولین رویداد ملی کارآفرینی که در دانشگاه پیام نور برگزار شد، اظهار کرد: واقعیت امر این است که در اوایل انقلاب، ۴۸ هزار دانشجو در کشور داشتیم که از این تعداد ۱۲ هزار دانشجو در  آمریکا مشغول به تحصیل بودند که در این میان کشور چین ۳۳۰ هزار دانشجو در آمریکا دارد در کره ۸  برابر ایران و همچنین هند دارای ۱۴۰ هزار دانشجو در آمریکاست.

وی بیان کرد: تا زمانی که کشور وابسته به منابع نفت خام باشد اقتصاد ما مبتنی بر دانش نخواهد بود؛ امروزه نمی‌توانیم با پول نفت کشور را برعکس سالیان گذشته اداره کنیم.

ستاری با بیان اینکه اگر صنعت بر اساس خام‌فروشی باشد ارزش افزوده‌ای ندارد، افزود: ما چهارمین تولید کننده مهندس بعد چین، هند و روسیه هستیم و باید تغییرات جدی و مدل‌های کاری انجام شود و پیشرفت کشور در گرو تأثیر دانشگاه در اقتصاد و فرهنگ است و دانشجو باید منشأ همه این تحولات بوده و جزوی از فرهنگ جامعه محسوب شود.

معاون علمی فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: کشور ما از نیروهای انسانی بسیار خوبی برخوردار است، به طوری که در حال حاضر ۳۳ میلیون جوان آماده به کار داریم که هیچ کشور اروپایی چنین سرمایه‌ای ندارد و ما باید استفاده بهینه از نیروهای انسانی کشور انجام دهیم.

ضرورت جهت گیری در اقتصاد دانش بنیان

وی عنوان کرد: سیستم آموزشی در آمریکا به این صورت است که در حوزه آموزش خیلی خرج نمی‌کند اما در ایران حوزه آموزش هزینه‌های زیادی را در پی دارد به طوری که بودجه آموزش و پرورش حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان است.

ستاری با اشاره به اینکه انتظار می‌رود با توسعه مدل ها یک جهت‌گیری در اقتصاد دانش‌بنیان در کشور شکل بگیرد، ادامه داد: زمانی شرکت‌های بزرگ نفتی حرف اول را در دنیا می‌زنند اما در حال حاضر شرکت‌هایی مانند گوگل، مایکروسافت، آمازون حرف‌هایی را برای گفتن در دنیا دارند.

معاون علمی فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: مشکلاتی در حوزه صنعت و اقتصاد داریم و اگر استارت‌آپ‌های ما هفته‌ای ۱۰ درصد رشد نداشته باشد در ایده و سیستمشان یک مشکلی وجود دارد که باید هر چه سریع‌تر برطرف کنند.

وی ادامه داد: ۴۵ استارت‌آپ در حوزه تاکسی‌های درون شهری داریم؛ حدود ۳۰۵ شرکت دانش بنیان در دانشگاه شریف مشغول به فعالیت هستند که این مسئله علاقه‌مندی دانشجویان را به این نوع شرکت‌ها نشان می‌دهد.

وابستگی دانشجوها به شهریه باید کم شود

ستاری با اشاره به اینکه دانشگاه استنفرد، ۱۰ هزار دانشجو دارد ولی دهمین هلدینگ دنیا محسوب می‌شود، تأکید کرد: دیگر با پول نفت دولت و دانشگاه اداره نمی‌شود و باید کارها به بخش خصوصی واگذار شود و همچنین وابستگی دانشگاه ها به شهریه باید کم شود.

معاون علمی فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه کشوری مانند فنلاند در حوزه آموزش هزینه زیادی انجام نمی‌دهد و دانشگاه‌های مطرح دانشجویان نخبه را جذب و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند، ادامه داد: من از اینکه در یک واحد دانشگاهی دانشجو از نبود پارک علم و فناوری می‌نالد بسیار ناراحت هستم و امیدوارم اینگونه مسائل هرچه سریع‌تر حل شود.

وی با اشاره به اینکه ما کل شهر را به پارک علم و فناوری تبدیل می‌کنیم، ادامه داد: برنامه‌های صنعتی که امروزه خالی شده باید در اختیار استارت‌آپ‌های دانشگاهی قرار بگیرند و شرکت‌های دانش‌بنیان باید در اطراف دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شکل بگیرند.

ستاری با بیان اینکه بزرگترین شرکت بعد از آی‌تی آمریکا متعلق به چینی‌هاست، گفت: استارت‌آپ‌های دانشگاهی با حضور چند نفر از دانشجویان در کشور شکل گرفته و به پیشرفت‌های خوبی در زمینه حوزه کاری خودشان می‌رسند به طوری که امروزه بیش از سه هزار و ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان مشغول به فعالیت هستند.

دانشگاه پیام‌نور باید شتاب‌دهنده مخصوص خودش را داشته باشد

معاون علمی فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه من امیدوارم مدل‌های جدید اقتصادی را کشور امتحان کند، اظهار کرد: شتاب‌دهنده‌ها و پارک‌های فناوری بسیار مهم بوده اما متأسفانه یکی از مسائل مهم در پارک‌های فناوری مشکل مکان است.

وی ادامه داد: دانشگاه پیام‌نور باید شتاب‌دهنده مخصوص خودش را داشته باشد و برای رشد آن از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده کند.

ستاری ادامه داد: خوشبختانه امروزه صندوق‌ها در بورس پذیرش می‌شوند اما مشکلاتی در زیر ساخت‌ها وجود دارد و به نظرم باید بخشی از درآمد دانشگاه صرف اقتصاد دانش‌بنیان، شرکت‌های استارت‌آپی شود و کشورمان باید شیرینی پذیرش را حس کند در غیر این صورت وضع ما بهتر از این نمی‌شود.

معاون علمی فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: همه ساله در دنیا بودجه پژوهش کم است و به راه‌های موجود ایراد گرفته می شود که به نظرم باید یک راه‌حل خوب برای پژوهش انتخاب کنیم.

برچسب‌ها: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریسورنا ستاری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.