نگاهی بر نمونه اولیه کالا، بخش‌بندی روان‌شناختی بازار و هرم برند
شروعی برای برندسازی (قسمت هشتادوهفتم) ۸

نگاهی بر نمونه اولیه کالا، بخش‌بندی روان‌شناختی بازار و هرم برند

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۱۰/۲۶ - ۱۲:۰۰ | ۴ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌‌اند و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت هشتاد‌وهفتم:

نمونه اولیه کالا

به‌گزارش نوپانا، نمونه اولیه کالا، از گام‌های اولیه و مهم در توسعه محصول جدید است. این نمونه یک مدل واقعی است که کارایی یک محصول نهایی را داراست و در خصوص یک خدمت جدید به یک طرح تشریحی با جزئیات کامل گفته می‌شود. در هر ۲ حالت، یک نمونه اولیه کالا برای آزمایش تحت شرایط گوناگون طراحی می‌شود و باید طوری ساخته شود که شامل کلیه خصوصیات یک محصول نهایی شامل ظاهر، ویژگی و عملکرد باشد.

(همچنین بخوانید: کاربرد متمایزسازی محصول در ارتقای جایگاه برند)

بخش‌بندی روان‌شناختی بازار

این نوع بخش‌بندی، بازار را بر اساس تحلیل‌های روان‌شناختی به بخش‌های مختلف تقسیم می‌کند. این تکنیک در خصوص چگونگی زندگی افراد تحقیق‌ می‌کند و علایق آن‌ها را بررسی و مشخص می‌کند که بازار هدف به چه مواردی علاقه‌مند است. به این نوع بخش‌بندی، تحلیل سبک زندگی نیز گفته می‌شود؛ زیرا این روش بر فعالیت‌ها، علایق و عقاید یک شخص تکیه دارد.

هرم برند

هرم برند متشکل از ویژگی‌ها، مزایا، پاداش احساسی، ارزش‌ها و خصیصه‌های شخصیتی است. این هرم به منظور انطباق رفتار خریدار با برند در راستای ایجاد وفاداری در مشتری به وجود آمد. کاربرد هرم برند در حوزه برند‌سازی و تصمیم‌سازی در انتخاب برند است.

قسمت پیشین:

قسمت ‌‌هشتاد‌وششم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: برندسازینمونه اولیه کالابخش‌بندی روان‌شناختی بازارهرم برندبرندینگمحصولکسب‌و‌کار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.