استارت‌آپ‌های آمريكا و مديران مهاجر
از گوگل تا اپل؛ ۷

استارت‌آپ‌های آمريكا و مديران مهاجر

توسط محمد پویا | ۱۳۹۵/۱۱/۲۶ - ۱۰:۲۱ | ۷ دقیقه

بخش عمده‌اي از مدیران و مؤسسان شركت‌هاي سیلیکون‌ولی را مهاجران تشكيل مي‌دهند.

نوپانا: تاریخ آمریکا بهتر از هر منبعی می‌گوید که مهاجران چه کسانی هستند و چقدر در توسعه اين كشور نقش داشته‌اند. اما رئيس جمهور جديد آمريكا، گويي اين خدمات تاريخي مهاجران را فراموش كرده و قوانين مهاجرتي سرسختانه‌اي عليه آنها به اجرا گذاشته است.

قانون منع ورود مهاجران به طور مستقیم به آمریکا خسارات زیادی وارد می‌کند. در این مورد مطالب زيادي اخيرا در رسانه‌ها منتشر شده است. سیلیکون‌ولی که قطب اقتصادی و فناوری این کشور است، مکانی است که مهاجران بسیاری دارد، تا جایی‌که 37 درصد اهالی آن غیربومی هستند. در تمام قسمت‌های این شهر دیجیتال، مهاجرانی مشغول به کار پیدا می‌شوند. برخی از آن‌ها مدیران شرکت‌های بزرگ هستند. غول‌هایی که هر کدام‌شان به تنهايي، بخش مهمي از اقتصاد آمريكا را به خود وابسته كرده‌اند. در ادامه به معرفی 10 نفر از اين مديران شاخص در اقتصاد آمريكا می‌پردازیم:

مؤسس آمازون، جف بروس

از دید منابع معتبر، بروس بزرگ‌ترین مدیرعامل زنده‌ی حال حاضر دنیا است و همه او را به عنوان مدیری کم‌حاشیه و موفق مي‌شناسند. درصد سودآوری او در آمازون حتی از شركت اپل در زمان مديريت استیو جابز نيز بیشتر بوده است. والدین بروس، مکزیکی بوده‌اند و مي‌توان او را یک مهاجر تمام عیار دانست.

موسس اپل، استیو جابز

استیو جابز از چنان شهرتي برخوردار است كه نيازي به معرفي ندارد. او در زمان حیاتش معروف‌ترین مدیر سیلیکون‌ولی بود. عبدالفتاح جندالی پدر استیو جابز و یک مهاجر اهل سوریه بود. پیش از جف بروس، جابز بزرگترین مدیرعامل دنیا به حساب می‌آمد.

از مؤسسان گوگل؛ سرگی برین

او متولد روسیه است و اکنون مدیریت بخش تکنولوژی گوگل را به عهده دارد. در سال 2016 دارایی او رقمی بالغ بر 2/39 میلیارد دلار برآورد شده بود. او پنجمین ثروتمند آمریکا محسوب می‌شود.

مؤسس یاهو، جری یانک

مدیر تایوانی یاهو در خاطراتش می‌گوید: با اینکه مادرش یک آموزگار زبان انگلیسی بود، در بدو ورودش به آمریکا، تنها یک کلمه انگلیسی می‌دانست. یانگ میلیاردری است که اکنون از یاهو جدا شده و استارت‌آپ‌هاي‌ جديدي با شعار «سرمایه‌گذاری روی افراد، خلق آینده‌ای پر از دانش»، بنیان‌گذاری کرده است.

موسس Ebay، پیر امیدیار

از نام خانوادگی او مشخص است که ایرانی است. اميديار، اولین و معروف‌ترین شركت استارت‌آپي خرید و فروش و حراج آنلاین را ايجاد كرده است. او که دومین ثروتمند زیر چهل سال دنیا محسوب می‌شود، در مصاحبه‌ای گفته ‌است: «من همیشه معتقدم بايد به مردم كمك كرد تا از آنچه هستند، بهتر شوند.»

مدیرعامل مایکروسافت، ساتیا نادلا

نادلا به مردی مشهور است که مایکروسافت را متحول کرده است. او متولد حیدرآباد هند است و در بخش‌های گوناگون مایکروسافت به فعالیت و ایده‌پردازی مشغول بوده است. از سال 2014 نادلا به مدیرعاملی این غول صنعت تکنولوژی منسوب شد.

موسس شرکت Reddit، الکسیس اوهانیان

دو سال متوالی الکسیس اوهانیان از طرف مجله فوربز به عنوان یکی از مهم‌ترین چهره‌های سال صنعت تکنولوژی معرفی شد. این مدیر که والدینی ارمنستانی دارد، علاوه بر وب‌سایت اجتماعی، سرگرمی و خبری ردیت، در راه‌اندازی و مدیریت چندین وبسایت دیگر و همچنین کارآفرینی و استارت‌آپ، يكي از چهره‌های شاخص سیلیکون‌ولی به شمار می‌آید.

مؤسس شرکت‌ تسلا، ایلان ماسک

شرکت تسلاموتورز که در زمینه تولید خودروهای برقی بزرگترین نام دنیا است، توسط این مرد اهل افریقای جنوبی مدیریت می‌شود. او جز 40 مرد قدرتمند دنیا محسوب می‌شود. او در سیلیکون‌ولی دومین کارآفرین برتر است و علاوه بر تسلا، دو تک‌شاخ بزرگ دیگر، یعنی پی‌پال و اسپیس‌ایکس را تحت مدیریت خود دارد.

مدیر محصولات گوگل، ساندرا پیچای

او متولد شهری کوچک در جنوب هند است. از سال 2004 که وارد گوگل شود با خود ایده‌های وارد گوگل كرده و بعضی از آن‌ها با مدیریت تیم استارت‌آپي او اجرايي شد، ساخت مرورگر کروم یکی از ثمرات تیم او است. او اکنونيكي از مدیران خلاق گوگل محسوب مي‌شود كه بر سرویس‌های مختلف اين شركت، نظارت دارد.

مخترع USB، آجای باهات

آجای باهات نیز هندی است و در شرکت اینتل یکی از شاخص‌ترین مدیران به شمار می‌رود. او در سال ۲۰۰۲ به ‌خاطر تلاش‌های زیاد در زمینه استاندارد PCI Express ، که زمینه‌ساز برخی از استانداردهای مدرن ارتباط کامپیوترها از جمله اتصال تاندربولت شد، جایزه Excellence Award را كسب كرد.

برچسب‌ها: جهاناستارت‌آپفرهنگ و جامعه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا