راه‌آهن مستعد ورود استارت‌آپ‌ها است
مشاور ویژه مدیرعامل راه‌آهن: ۸

راه‌آهن مستعد ورود استارت‌آپ‌ها است

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۱۰/۱۷ - ۱۶:۲۶ | ۱۱ دقیقه

مشاور مدیر عامل راه‌آهن: استارت‌آپ‌ها شرکت‌هایی هستند که به‌صورت «چابک با پرسنل کمتر و استفاده از فناوری IT» وارد یک صنعت می‌شوند و سعی می‌کنند مشکلات صنعت را از راه‌های نوین حل کنند.

به گزارش صما، ابراهیم محمدی بابیان مطلب فوق گفت: این سازمان‌های موقتی زمینه را برای ایجاد یک سازمان دائمی فراهم می‌کنند بنابراین این سازمان‌های می‌توانند با راهکارهای نوین و علمی آینده صنعت را تغییر داده و آن را به سودآوری اقتصادی برسانند.  
این کارشناس ریلی بابیان اینکه ورود استارت آپ ها به هر سازمان دارای سه مؤلفه است گفت: موقتی بودن سازمانی و وظایف و مقیاس‌پذیری از مؤلفه‌های اصلی استارت آپ ها هستند. 
وی گفت: از آنجایی‌که این سه مؤلفه ساختار بنیادین استارت آپ ها هستند باید به دنبال این موضوع باشیم که آیا سازمانی استعدادی در زمینه رشد استارت آپ‌ها دارد. 
محمدی بابیان این‌که سازمان‌هایی که ساختارمند و عریض و طویل هستند مستعد حضور استارت آپ ها هستند یادآور شد: استارت آپ ها در سازمان‌هایی قابلیت رشد دارند که سازمان مذکور چابک بوده و دارای حساسیت بالا به بازار ،فضای مجازی ،یکپارچه و شبکه پذیر باشد اما در حال حاضر راه‌آهن یک سازمان چابک نبوده بسیار سنگین و ساختار سنتی دارد. 
وی افزود: از زمانی که اقتصاد دولتی در آن حاکم بوده و اکنون‌که به شرکت راه‌آهن مبدل شده ساختار سنتی خود را حفظ کرده و تغییر چندانی در این سازمان دیده نمی‌شود. 
وی گفت: بحث دوم رابطه ساختار و استراتژیک است؛ زمانی که در صحبت از استارت آپ ها می‌شود باید نگاه جامعی نیز به مباحث استراتژیک نیز داشته باشیم .طبیعتا حضور استارت آپ ها بدون تعریف درست از استراتژیک قابل‌پذیرش نیست. 
وی بابیان اینکه با همه این تفاسیر راه‌آهن مستعد حضور استارت آپ ها است گفت: در این خصوص نیز کارهایی خوبی صورت گرفته است، یکی از این فعالیت‌های صورت گرفته در خصوص چابک سازی، جوان‌سازی سازمان است که این مورد در راه‌آهن در حال اجرا است.  
برخی از قوانین مانع چابک سازی راه آهن  
این کارشناس آینده ‌پژوهی گفت: البته در خصوص راه‌آهن قوانین بالادستی نیز تأثیر زیادی بر عدم چابک سازی شرکت راه‌آهن دارد در حال حاضر درخواست‌های شرکت با وقفه انجام‌شده ارسال رسید و تائید درخواست‌ها به‌هیچ‌عنوان سرعت بالایی ندارد یا در انتخاب پیمان‌کار با قوانینی روبرو هستیم که سرعت بالایی ندارد.  
محمدی خاطرنشان کرد: منظور از موارد گفته‌شده بیانگر این موضوع نیست که قوانین بدنه شرکت راه‌آهن را سنگین کرده اما باید بپذیریم برخی از قوانین مانع چابک سازی شرکت است. 
وی بابیان اینکه نکته دوم فرهنگ حضور استارت آپ ها در شرکت‌ها است گفت: در حال حاضر اگر توجهی به استارت آپ های حمل‌ونقلی مانند اسنپ یا تبسی داشته باشیم متوجه می‌شویم که ساختار آن چنان خاص و پیچیده‌ای ندارد درحالی‌که تک‌تک مزایده‌ها، مناقصات و موارد در شرکت راه‌آهن تابع مقررات و قوانین خاص و حتی نیازمند مصوب‌های مجلس شورای اسلامی است به همین دلیل استارت آپ ها در حوزه حمل‌ونقل شهری ساختار ساده‌تر و فراگیرتر ایجاد کرده است . بنابراین اگر فرهنگ‌سازمانی آن بسته باشد نفوذ استارت آپ ها بسیار سخت است. 
ابراهیم محمدی گفت: با همه این تفاسیر ورود استارت آپ ها یک الزام است اما باید زمینه‌های ورود آن را فراهم کنیم. 
ابراهیم محمدی اضافه کرد: نکته مهم این است که ممکن است استارت آپی که به صنعت ریلی ورود پیدا می‌کند الزاماً و فوراً به سوددهی نرسد اما با امتحان کردن مدل های مختلف نوین، به یک مدل نهایی خواهد رسید. پس عدم قطعیت ویژگی دیگر ایجاد این استارت آپ‌ها است. علم آینده‌پژوهی هم همین را می‌گوید که با سخن از آینده درواقع از عدم قطعیت سخن میگوییم. حال با شناسایی فاکتورهای کلیدی می‌توان این عدم قطعیت را به صفر رسانید و سازمان استارت‌آپ را از این رهگذر به یک سازمان دائمی تبدیل کرد.  
این کارشناس آینده‌پژوهی در ادامه گفت: در حوزه حمل‌ونقل ریلی هم بهتر است که در مباحث مربوط به بارنامه، حمل‌ونقل درب به درب، بازار خرده بار و توسعه ترانزیت ریلی استارت آپ‌ها وارد شوند اما از سوی دیگر فضا هم باید از طرف ما که بخش دولتی هستیم برای ورود بخش خصوصی آماده شود. حال این فضاسازی چگونه میسر می‌شود؟ به نظر بنده با واقعی کردن قیمت حمل‌ونقل ریلی همگام باقیمت حمل‌ونقل جاده‌ای یا حتی کمتر از آن می‌توان این کار را انجام داد.  
محمدی در توضیح این مطلب ادامه داد: قیمت‌های حمل‌ونقل ریلی در عرصه ترانزیت ریلی و در سطح بین‌المللی واقعی است اما در حوزه داخلی چنین نیست. بنابراین استارت آپ‌ها با روش‌های جدید و ایجاد سازمان‌های موقت، مدل‌هایی را ارائه می‌دهند که بر اساس آن‌ها می‌توانیم هزینه‌های حمل‌ونقل را تا حد زیادی کاهش دهیم. آن‌ها هزینه‌هایی همچون هزینه تأمین ناوگان، هزینه ایجاد- تعمیر و نگهداری زیربنا، هزینه تأمین و تعمیر ناوگان و هزینه‌های اپراتوری را کاهش می‌دهند. 
باید فضای بسته و غیررقابتی حمل‌ونقل ریلی را تغییر دهیم 
ابراهیم محمدی ضمن مجدداً تأکید کرد: باید فضای بسته و غیررقابتی حمل‌ونقل ریلی را تغییر دهیم، استارت آپ‌ها باید یک نوع موفقیت مالی و فناورانه برای سازمان موجود باشند و هزینه‌ها را کاهش دهند. حال این فضای رقابتی نیازمند قوانین حمایتی است. ضمن اینکه برای ورود بخش خصوصی باید نگاه تازه‌ای به حوزه مدیریتی این صنعت داشته باشیم. بر همه ما فرض است که پذیرش نوآوری‌ها در بخش خصوصیِ ریلی و بخش دولتی وجود داشته باشد تا استارت آپ‌ها بتوانند رشد و توسعه پیدا کنند. 
با رویکردهایی که راه‌آهن در سال‌های اخیر ایجاد کرده، رویکردهایی مثل جوان‌سازی بدنه نیروی انسانی در راه‌آهن و بهره‌مندی آن‌ها از ابزار روز می‌توان به آینده این صنعت و ورود استارت آپ‌ها امیدوار بود اما نقطه‌ضعف این است که کمتر در حوزه آینده‌پژوهی، برای تخمین میزان عدم قطعیت در احکام این مشاغل جدید، مطالعه صورت می‌گیرد چراکه یا ظهور استانداردها، امکان این عدم قطعیت نیز به صفر خواهد رسید. باید آینده این صنعت را همه فعالان صنعت ریلی خلق کنند تا مداخله‌گرها امکان ایجاد مشکل را نداشته باشند. 
محمدی همچنین ادامه داد: تجربه نه‌چندان مثبتی که در این زمینه وجود دارد این است که در حال حاضر ۱۲ سال از خصوصی‌سازی می‌گذرد و بیشتر خصولتی سازی انجام‌شده است. استارت آپ‌ها سازمان‌های موقتی هستند که هزینه‌های صنعت را کاهش می‌دهند پس ورودشان به نفع صنعت است و باید از بخش خصوصی واقعی و کارآمد در جهت پیشبرد اهداف آن استفاده کرد. 
به لحاظ مقرراتی و به دلیل فضاسازی نامطلوب فعلی نیز بخش ریلی برای ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی رغبت‌انگیز نیست چراکه سرمایه‌گذار باید از برگشت سرمایه‌اش مطمئن شود تا به آن حوزه اقتصادیِ خاص ورود پیدا کند. 
مشاور مدیرعامل راه‌آهن درنهایت گفت: خوشبختانه امروز با حمایت‌های بی‌دریغ راه‌آهن از حضور بخش خصوصی در حوزه خرید واگن، بدون کمک این شرکت دولتی، امکان ظهور استارت آپ‌ها ایجادشده است. این نظام جدید اقتصادی در بخش خصوصی، درواقع شرکت‌های دانش‌بنیانی هستند که با کمک قوانین حمایتی دولت و بانک‌ها می‌توانند به ایجاد استارت آپ‌های خود اقدام کنند.

برچسب‌ها: استارت‌آپراه آهنابراهیم محمدی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.