مرز میان تبلیغات و بازاریابی چیست؟
۲ عنصر کلیدی در کسب‌وکار ۸

مرز میان تبلیغات و بازاریابی چیست؟

توسط محمد اسلام حسینی | ۱۳۹۶/۱۰/۱۷ - ۱۰:۰۰ | ۵ دقیقه

در حوزه کسب‌وکار، بازاریابی و تبلیغات از جمله عناصر کلیدی شرکت‌ها پس از مشتری محسوب می‌شوند؛ بنابراین دانستن تفاوت‌ میان آن‌ها برای کارآفرینان، بسیار مهم است.

نوپانا: در حوزه کسب‌وکار، بازاریابی و تبلیغات از جمله عناصر کلیدی شرکت‌ها پس از مشتری محسوب می‌شوند؛ بنابراین دانستن تفاوت‌ میان آن‌ها برای کارآفرینان، بسیار مهم است. این موضوع به صاحبان کسب‌وکارها کمک می‌کند که فعالیت خود را توسعه دهند و میزان فروش خود را بیشتر کنند. همچنین باعث می‌شود کسب‌وکارها، استراتژی قوی‌تری برای جذب مشتری داشته باشند.

به گزارش نوپانا، برای درک بهتر تفاوت میان تبلیغات و بازاریابی، می‌توان بازاریابی را مجموعه بزرگی تصور کرد که اعضای آن تبلیغات، تحقیقات بازار، برنامه‌ریزی رسانه، روابط عمومی، قیمت‌گذاری محصول، توزیع، خدمات مشتریان، استراتژی فروش، مسئولیت‌های اجتماعی و ... هستند.

پیش از آن که به تفاوت‌ تبلیغات و بازاریابی بپردازیم ، لازم است ابتدا مفهوم آن‌ها را بیشتر شرح دهیم:

بازاریابی

بازاریابی به فرایند آماده‌سازی محصول و خدمت برای ارائه در بازار گفته می‌شود و شامل شناسایی مشتریان بالقوه و تشخیص انتظارات آن‌ها است. به عبارت دیگر بازاریابی، فرایند ارائه یا فروش محصولات و خدمات با استفاده از ابزارهایی مانند تحقیقات بازار و تبلیغات است.

بازاریابی فعالیت تجاری پیوسته‌ای است که از تحقیقات بازار شروع و به رضایت مشتریان منتهی می‌شود؛ بنابراین، فعالیت بازاریابی نیازمند صرف زمان و انجام تحقیقات متعدد است.

تبلیغات

تبلیغات، پرهزینه‌ترین بخش فرایند بازاریابی است که به معرفی محصول و خدمات به مشتریان یا بازار گفته می‌شود. تبلیغات یک فرایند خلاقانه است که در آن یک کسب‌وکار برای مشتریان خاصی تبلیغ تهیه می‌کند و آن را از طریق رسانه‌های مختلف در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. شرکت‌ها با هدف جلب توجه‌ مصرف‌کنندگان به محصول یا خدمات خود، از تبلیغات استفاده می‌کنند.

تبلیغات از طریق رسانه‌های مختلفی مانند رادیو، تلویزیون، وب‌سایت‌ها، ایمیل، روزنامه، مجله، شبکه‌های اجتماعی و غیره انجام می‌شود.

مقایسه تبلیغات و بازاریابی

بازاریابی راهی‌ است که از طریق آن خریداران بالقوه را متقاعد می‌کنید که محصولات شما پاسخگوی نیاز آن‌ها است و از طریق تبلیغات، دلیل این موضوع را به آن‌ها نشان می‌دهید.

بازاریابی شامل تکنیک‌هایی مانند بخش‌بندی بازار، تشخیص گروه‌های هدف و تحلیل بازار است؛ در مقابل، تبلیغات تکنیکی است که از طریق آن یک پیام با استفاده از کانال‌های مختلف رسانه‌ای، در اختیار طیف وسیعی از مشتریان بالقوه قرار می‌گیرد.

هدف اساسی بازاریابی، ارائه خدمات و محصول به شیوه‌‌ای است که به‌سرعت به خرید مشتریان منجر شود؛ درحالی که هدف اصلی تبلیغات، تاثیرگذاری بر رفتار خریدار است و آگاهی او درباره‌ محصول یا خدمات را افزایش می‌دهد.

فعالیت‌های بازاریابی روی ایجاد بازار برای محصول و کسب اعتبار‌ و تبلیغات روی جلب توجه‌ مشتریان تمرکز دارد؛ بنابراین، مجریان تبلیغ روی ایجاد علاقه نسبت به یک محصول تمرکز می‌کنند و بازاریابان تلاش می‌کنند که بازار‌های بالقوه برای محصول و یا خدمات را تشخیص دهند و هردو با افراد مشابهی تعامل دارند؛ مانند مشتری‌ها، بخش فروش و بخش مالی.

بازاریابی و تبلیغات، شباهت‌هایی نیز دارند که از آن‌ها می‌توان به افزایش فروش، ارتقای محصول و توضیح ارزش محصول یا خدمات به مشتریان هدف نام برد.

(همچنین بخوانید:‌ چهار عنصر کلیدی در برنامه بازاریابی)

برچسب‌ها: بازاریابیتبلیغاتکسب‌و‌کارمشتریمحصولخدمات
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد اسلام حسینی

محمد اسلام حسینی

محمد اسلام حسینی دانش آموخته دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل است. او از سال ١٣٩٣ به صورت حرفه‌ای در روزنامه‌ها و وب‌سایت‌های داخل افغانستان مقاله‌هایی در حوزه اقتصادی و بازاریابی می‌نویسد. هم‌چنین یک کتاب الکترونیکی درباره بازاریابی اینترنتی از محمد اسلام حسینی به انتشار رسیده است.