نگاهی بر تاثیرات وعده و تکثیر برند در دنیای کسب‌وکار
شروعی برای برندسازی (قسمت هشتاد‌وپنجم) ۸

نگاهی بر تاثیرات وعده و تکثیر برند در دنیای کسب‌وکار

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۱۰/۲۱ - ۱۲:۰۰ | ۲ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌‌اند و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت هشتاد‌وپنجم:

تکثیر برند

به‌گزارش نوپانا، تکثیر برند، متضاد توسعه برند است. در حالی‌ که در توسعه برند، شرکت درصدد افزودن اقلام جدید به برند موجود است و چندین محصول مختلف تحت یک نام به بازار عرضه می‌شوند؛ در تکثیر برند، اقلام جدیدی با نام‌های جدید به سبد کالا‌های شرکت افزوده می‌شوند. به عبارت دیگر، شرکت دارای چندین برند در یک گروه محصول است. این راهبرد موجب افزایش برند‌های مستقل می‌شود. برای مثال پی ‌اند ‌جی (P&G)، چندین برند شوینده در سبد کالای خود دارد. تکثیر برند می‌تواند موجب افزایش سهم بازار شود؛ همچنین به ‌واسطه تنوع، می‌تواند ضریب نفوذ این شرکت در سطح خرده‌فروشی را افزایش‌ دهد. البته در این زمینه، مشکلاتی از قبیل هم‌نوع خواری برندها وجود دارد.

(همچنین بخوانید: نقش ترجیحات، ارزش مازاد و پیش‌‌آزمون در برندینگ کسب‌وکار)

وعده برند

وعده یک برند، بیانگر ماهیت یک رابطه ۲ طرفه بین برند و مخاطبان آن است. یک برند معمولا بهبود سطح زندگی افراد و ایجاد منافع برای آن‌ها را وعده می‌دهد. در این تعهد مانند هر قراردادی، هر ۲ طرف خواسته‌های خود از یکدیگر را مشخص می‌کنند. یک برند نباید بیش از توان خود وعده بدهد، زیرا اعتبار خود را زیر سوال‌ برده و موجب سرخوردگی مشتریانش می‌شود.

قسمت پیشین:

قسمت ‌‌هشتاد‌وچهارم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: تکثیر برندوعده برندبرندسازیبرندینگسهم بازارسبد برند
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.