صنعت فوتبال تا چه میزان سودآور است؟
پرسشی مهم برای سرمایه‌گذاران ۸

صنعت فوتبال تا چه میزان سودآور است؟

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۶/۱۰/۲۱ - ۱۴:۰۰ | ۳ دقیقه

صنعت فوتبال همواره در کانون توجه سرمایه‌گذاران است و هرساله سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این صنعت صورت می‌گیرد؛ اما آیا به‌راستی می‌توان فوتبال را صنعتی سودآور دانست؟ آمارها پاسخ می‌دهند.

نوپانا: فوتبال جزء دسته فعالیت‌هایی است که علاوه بر هیجان و ایجاد انگیزه، جذابیت‌های خاصی دارد؛ جذابیتی که نه تنها در جوانان و ورزشکاران ایجاد انگیزه می‌کند، بلکه سرمایه‌گذاران و افراد ثروتمند را نیز به خود جذب می‌کند. این ورزش، به عنوان یکی از پرطرفداران‌ترین ورزش‌ها، همواره در کانون توجه سرمایه‌گذاران است و هر ساله سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این صنعت صورت می‌گیرد.

آیا فوتبال را می‌توان صنعتی سودآور دانست؟

درآمد‌های فوتبال، به طور کامل هزینه‌های آن را پوشش می‌دهد. بلیط فروشی، حق پخش تلویزیونی، اسپانسرینگ و تبلیغات مهم‌ترین راه‌های درآمدزایی تیم‌های فوتبال هستند. با وجود این راه‌های کسب درآمد، مشکلات اقتصادی زیادی در این صنعت وجود دارد و سالانه بسیاری از تیم‌ها به دلیل مشکلات مالی از ادامه فعالیت در این صنعت منصرف می‌شوند.

رئال‌مادرید، بارسلونا و منچستریونایتد تیم‌هایی هستند که همیشه در صدر لیست هزینه‌های سالانه قرار دارند اما درآمد سالانه آنها به مقداری نیست که این هزینه‌ها را پوشش دهد و هر ساله مبلغی به بدهی‌های گذشته این تیم‌ها افزوده می‌شود.

پس آیا واقعا این صنعت سودآور است؟ بر اساس گزارشی که هانس یوآخیم واتسکه، مدیر اجرایی دورتموند منتشر کرده است، این تیم در سال ۲۰۱۷ مبلغ ۱۰.۷ میلیون یورو افزایش گردش مالی داشته است.

واتسکه می‌گوید: «ما در زمینه‌های ورزشی و اقتصادی رشد بسیاری داشته و با تحسین از آن یاد می‌کنیم. این به‌خوبی بیان می‌کند که ما باشگاهی سودآور هستیم و در زمینه‌های فوتبالی هم این را ثابت کرده‌ایم. همچنین ما آینده‌ای بلندپروازانه را پیش‌بینی می کنیم.»

همچنین اتلتیکومادرید با ۱۱ درصد و آ.اس رم با ۷.۳ درصد رشد در رده‌های دوم و سوم تیم‌های سودآور سال ۲۰۱۷ قرار دارند.

(همچنین بخوانید: کارنامه درآمد سالیانه و کسب‌وکارهای کریستیانو رونالدو)

برچسب‌ها: رشد اقتصادیسودآوریصنعت فوتبالکسب درآمدسرمایه‌گذاریفوتبال
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.