گجتی که تصاویر را به موسیقی تبدیل می‌کند
فناوری در خدمت نابینایان؛ ۸

گجتی که تصاویر را به موسیقی تبدیل می‌کند

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۵/۱۱/۲۶ - ۱۱:۱۵ | ۳ دقیقه

این عینک براساس هر نوع تصوير اسكن شده از محيط، یک موسیقی خاص براي فرد نابینا پخش می‌کند.

نوپانا - حمید هادی: تیمی از‌ محققان، گجتی جدید به نام Eyemusic ساخته‌اند که می‌تواند اجسامی را که می‌بینیم به موسیقی تبدیل کرده و صداي موسيقي را در اختیار افراد نابینا و کم بینا قرار دهد. این فناوري جدید در قالب یک عینک طراحی شده است تا فرد نابینا آن را روي چشم خود قرار دهد، روی فریم این عینک، یک لنز دوربین قرار دارد که با هدفونی که در انتهای یکی از دسته‌های عینک قرار گرفته، در ارتباط است.

زمانی که كاربر، این عینک مخصوص را روي چشمان خود قرار می‌دهد، دوربین شروع به اسکن اجسام از سمت چپ به راست می‌کند. به این تصاویر اسکن شده SoundScape گفته می‌شود، این عینک براساس هر صحنه اسکن شده، یک موسیقی پخش می‌کند و فرد نابینا از طریق هدفون، صدای آن را می‌شنود.

هنگام استفاده از اين گجت هر چه فرد نابینا به اجسام نزدیک‌تر شود، به همان میزان صدای موسیقی نیز بلندتر می‌شود. در واقع نشانه‌های صوتی از طریق میزان پخش صدا به فرد نابینا اطلاع مي‌دهد كه او نسبت به اجسام‌های محيط، چقدر دور يا نزديك است.

سازوکار این گجت یادآور یکی از بازی‌های كودكانه است که در آن چشم کسی را می‌بستیم و با ایجاد صدای قوی و ضعیف او را هدایت می‌کردیم.

 در این گجت، برای هر رنگ نیز یکی از آلات موسیقی در نظر گرفته می‌شود. با این وسیله فرد نابینا می‌تواند با گوش‌هایش دوری و نزدیکی و رنگ اجسام را بشنود. احتمال می‌رود با این وسیله در آینده، افراد نابینا نیاز چنداني به کمک دیگران نداشته باشند.

(همچنين در اين زمينه بخوانيد: گجتی برای ایمنی و مسیریابی)

برچسب‌ها: نوآوریگجت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.