از جایگاه‌سازی برند تا برندینگ مستقل
شروعی برای برندسازی (قسمت هشتادم) ۸

از جایگاه‌سازی برند تا برندینگ مستقل

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۱۰/۱۲ - ۱۳:۰۰ | ۲ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌ اند و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت هشتادم:

جایگاه‌‌سازی

جایگاه منحصر به‌فردی که یک برند برای خود در محیط رقابتی کسب می‌کند، آن را از سایر برند‌ها متمایز می‌کند. در حقیقت جایگاه‌سازی، استفاده هوشمندانه از تک‌تک آمیزه‌های بازاریابی است. جایگاه یک برند شامل عوامل نشان‌دهنده تمایل و جهت‌گیری برند برای یک بازار خاص، پایه و اساس این جهت‌گیری و این‌ که چرا بازار هدف باید آن برند را باور‌ کند، است.

(همچنین بخوانید: نگاهی بر نمودار ادراکی و شخصیت یک برند)

بیانیه جایگاه برند

به‌گزارش نوپانا، بیانیه جایگاه برند، شرح تفضیلی راهبرد جایگاه‌سازی است. این بیانیه می‌تواند مجموعه‌ای از واژه‌ها و تصاویر الهام‌بخش، متقاعد‌ کننده و قدرتمند باشد که درک مشترکی را از این جایگاه در بین مخاطبان ایجاد‌ و باور‌ها و اقدامات راه را هم‌سو می‌کند. این بیانیه زیرساخت کلیه ارتباطات یک برند است.

برندسازی مستقل

به راهبردی که در آن هر گروه، محصول برند مستقل خود را دارند و هیچ حمایتی از برند سازمان و یا سایر برند‌ها دریافت نمی‌کنند، برندسازی مستقل می‌گویند. این راهبرد بسیار پر هزینه است؛ زیرا هر برند باید به طور مستقل تبلیغ و به لحاظ حقوقی حفاظت شود. تولید‌کنندگان کالای مصرفی کم‌دوام، اغلب از این راهبرد استفاده می‌کنند.

قسمت پیشین:

قسمت ‌‌هفتاد‌ونهم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: جایگاه برندجایگاه‌سازیبرند مستقلبرندینگشروعی برای برندسازی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.