مدیریت کیفیت؛ کلید بهبود کسب‌وکار در مسیر مشتری‌مداری
چگونه از کیفیت محصولات خود اطمینان حاصل کنیم؟/ قسمت دوم ۸

مدیریت کیفیت؛ کلید بهبود کسب‌وکار در مسیر مشتری‌مداری

توسط مژده زینالی | ۱۳۹۶/۱۰/۳۰ - ۱۰:۰۰ | ۴ دقیقه

مدیریت کیفیت، مفهوم مهمی در زمینه تولید و خدمات است که در فرایندهای آن، بر کیفیت محصول نظارت می‌شود تا محصول نهایی مطابق با طرح اولیه و نیازهای مشتری باشد.

نوپانا: مدیریت کیفیت یک مفهوم نسبتا جدید در زمینه تولید و خدمات است که از ابتدای قرن بیستم به آن پرداخته شده است. در این فرایند، بر کیفیت محصول نظارت می‌شود تا محصول نهایی مطابق با طرح اولیه و نیازهای مشتری باشد. البته این نظارت تنها تا ساخت محصول نیست و خدمات پس از فروش را نیز شامل می‌شود.

در ادامه قصد داریم برخی از اصول مدیریت کیفیت را بررسی کنیم.

قسمت دوم:

رویکرد سیستمی به مدیریت

به گزارش نوپانا، در این اصل، فرایندهای مرتبط به هم به عنوان یک سیستم بررسی و مدیریت می‌شوند که این‌ موضوع سازمان را به اهداف خود نزدیک‌تر می‌کند. مدیریت سیستمی به دلیل اینکه فرایندها را مرتب و یکپارچه می‌کند، بهترین روش برای رسیدن به نتایج مورد نظر است. همچنین این اصل، اعتماد ذی‌نفعان را به بهره‌وری و بازدهی سازمان جلب می‌کند.

پیشرفت پیوسته

قطعا یکی از اهداف هر سازمانی باید بهبود و پیشرفت مستمر و مداوم عملکرد سازمان باشد. این اصل با بهبود قابلیت‌های سازمان، کارایی سازمان را افزایش می‌دهد. سازمان با داشتن این هدف مداوم، انعطاف‌پذیری لازم برای پاسخ سریع به فرصت‌های مختلف را به دست می‌آورد. برای محقق شدن این اصل، سازمان باید همواره در تلاش برای بهبود مداوم محصولات، فرایند‌ها و سیستم‌ها باشد و روش‌های و ابزار پیشرفت را به صورت مداوم به کارکنان آموزش دهد.

تصمیم‌گیری بر مبنای واقعیت‌ها

در هر سازمان تصمیمات موثر باید بر مبنای آنالیز داده‌ها و اطلاعات به دست آمده اتخاذ شوند. با رعایت این اصل همواره تصمیمات آگاهانه‌ اتخاذ می‌شوند و برای تمام تصمیمات خود، مدرک خواهید داشت. در این اصل اطلاعات همواره باید با روش‌های معتبر و قابل اعتماد آنالیز شوند. 

ارتباط سودمند و ۲ طرفه با تامین‌کنندگان

سازمان و تامین کنندگان به یکدیگر وابسته هستند و رابطه سودمند و ۲ طرفه، توانایی هر ۲ را برای ایجاد ارزش افزایش می‌دهد. با رعایت این اصل، هر ۲ طرف توانایی بیشتری برای ایجاد ارزش دارند و می توانند منابع و هزینه‌های خود را بهینه کنند تا در نهایت بتوانند به سرعت به نیازهای مشتریان و تغییرات بازار پاسخ دهند.

قسمت پیشین:

قسمت اول

برچسب‌ها: مدیریت کیفیتکیفیتمدیریت کسب‌وکاررویکرد سیستمیکسب‌و‌کارمحصولخدمات
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مژده زینالی

مژده زینالی

مژده زینالی، دانش‌آموخته رشته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ مسئولیت واحد زبان‌های خارجی را در باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه‌های آزاد عهده‌دار بوده و تاکنون مقالات متعددی را در زمینه‌های پزشکی و فناوری‌های نوین، در این عرصه منتشر کرده است.