نگاهی بر اهمیت ارزش‌گذاری استا‌رت‌آپ‌ها
در کارگاه «ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌ها» مطرح شد: ۸

نگاهی بر اهمیت ارزش‌گذاری استا‌رت‌آپ‌ها

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ - ۱۴:۰۰ | ۴ دقیقه

در این گزارش به شرح کارگاه «ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌ها» که به همت آکادمی کارآفرینی تهران برگزار شده است، می‌پردازیم.

نوپانا: در ابتدا باید پاسخگوی این سوال باشیم که اصلا چرا ارزش‌گذاری می‌کنیم؟ هر خدمت، محصول و یا هر موردی که منجر به خلق در‌آمد و سود‌آوری برای یک شخص یا سازمان‌ می‌شود، خود دارای ارزش است. البته ارزش‌ هر استا‌ر‌ت‌آپ متفاوت است؛ بنابراین یک کارشناس‌ مالی بدون شک نمی‌تواند به طور دقیق میزان ارزش یک استار‌ت‌آپ را اعلام کند. از آن‌ جایی که نیاز کسب‌وکار‌های نوپا به سرمایه، نیازی ملموس است؛ پس اهمیت ارزش‌گذاری و تشخیص میزان جذب سرمایه برای استار‌ت‌‌آپ‌ها نیاز‌مند تامل و درک بسیار خواهد بود.

به گزارش نوپانا، عطا افتخاری، کارشناس مالی و مدرس کارگاه ارزش‌گذاری استا‌ر‌ت‌آپ‌ها بیان‌ کرد: «جمع‌آوری پول یا Fundraise برای استارت‌آپ‌ها به گونه‌ای است که هم‌بنیان‌گذاران در حال فعالیت در تیم خود هستند ولی پس از جمع‌آوری پول مقدار سهام آنان کم خواهد شد؛ اما همچنان در تیم خود حضور فعال دارند.

همچنین خرید سهام یا Stock Purchase زمانی رخ می‌دهد که یکی از موسسان به کل سهام خود را واگذار می‌کند و استار‌ت‌‌‌آپ‌ را رها می‌کند.»

عطا افتخاری افزود: «ارزش‌گذاری باید متناسب با چرخه‌ عمر یا Life Cycle هر استار‌ت‌آپ‌ باشد. چرخه‌ عمر شامل مدت زمان فعالیت، میزان جذب سرمایه قبلی (در صورت اتفاق) و میزان فروش خدمت یا محصول است. تمامی سرمایه‌گذاران به چرخه عمر کسب‌وکار اهمیت زیادی می‌دهند؛ بی شک می‌توان گفت که این چرخه یکی از فاکتور‌های اساسی و تاثیر‌گذار در هنگام ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌ها است.»

درآمد‌زایی صفر یا Zero Revenue یک اصطلاح بسیار جالب برای استارت‌آپ‌هایی است که تمرکز خود را به جای درآمدزایی و توسعه‌ کسب‌وکار بر جذب کاربر و مشتری قرار داده‌اند؛ چرا که کسب‌وکار به تنهایی درآمد کافی برای توسعه و پایداری خود را به دست می‌آورد، اما به مرحله‌ای می‌رسد که با توان فعلی خود تمام نقاط بازار را فتح‌ کرده و نیازمند جذب سرمایه کلان برای پیشرفت خود است.

افتخاری همچنین از اهمیت ۲ مفهوم مهم سخن گفت: « Pre Money Valuation، به میزان ارزش یک استارت‌‌آپ قبل از جذب سرمایه‌ و Post Money، به میزان ارزش یک استارت‌‌‌آپ بعد از جذب سرمایه گفته می‌شود.»

این کارشناس مالی در پایان به مواردی که هر سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرد، اشاره‌ کرد؛ مواردی همچون تیم، درآمدزایی و مقیاس‌پذیری کسب‌وکار، بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و کمتر‌ بودن بازار رقابتی.

(همچنین بخوانید: در سرمایه‌گذاری، تیم مهم‌تر از ایده است)

برچسب‌ها: ارزش‌گذاریاستارت‌آپجذب سرمایهسرمایه‌گذاریتوسعه کسب‌وکاردرآمدزاییسهام و ارزشرویداد استارت‌آپی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.