نگاهی بر نمودار ادراکی و شخصیت یک برند
شروعی برای برندسازی (قسمت هفتاد‌و‌هفتم) ۸

نگاهی بر نمودار ادراکی و شخصیت یک برند

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۱۰/۰۹ - ۱۳:۰۰ | ۳ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌ و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت هفتادوهفتم:

ادراک

به روشی که افراد، محر‌ک‌های اطراف خود را توصیف می‌کنند، ادراک گفته می‌شود. ادراک، اثر واقعیتی است که بر مبنای باور‌ها، نیاز‌ها، نگرش‌ها، وقایع‌ و افراد شکل‌ گرفته است و عملکرد‌ها و رفتار‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. در حوزه برند، ادراک بر تصمیم‌گیری برای خرید، اثر می‌گذارد.

(همچنین بخوانید: نگاهی بر مدل فرصت، رشد ارگانیک و نقش بسته‌بندی در برندینگ)

شخصیت برند

به‌گزارش نوپانا، به تخصیص یک ویژگی انسانی به یک برند، شخصیت‌سازی می‌گویند. به طور خاص این ویژگی احساسی و رفتاری خواهد‌ بود. به عنوان مثال ولوو قابل اعتماد و کوکاکولا مفرح است. شخصیت‌سازی از طریق تبلیغات، برنامه‌های ترویجی، بسته‌بندی و هویت‌ بصری شرکت و نیز به وسیله کیفیت کارکرد پرسنل آن برند صورت می‌گیرد.

شخصیت یک برند باید تا حدی منعکس‌‌کننده شخصیت مشتریان بازار هدف باشد. شخصیت، جزء حیاتی از فعالیت‌های برندسازی است؛ زیرا همتایی محصول، در اغلب بازار‌ها وجود دارد؛ بنابراین تمایز و انتخاب مشتری متاثر از تمایلات احساسی او است.

ترسیم نمودار ادراکی

فرایندی است که از آن در تحقیقات بازاریابی استفاده می‌شود تا به وسیله آن بتوانند دیدگاه مشتریان در خصوص محصولات فعلی و آتی را بهتر درک‌ کنند. ترسیم نمودار ادراکی به شما می‌گوید که مشتریان شرکت شما نسبت به برند شما چه ذهنیتی دارند.

یکی از ابزار‌های این فرایند، نمودار گرافیکی ادراک است که جایگاهی را که مشتری برای یک محصول در نظر می‌گیرد را به تصویر می‌کشد.

قسمت پیشین:

قسمت ‌‌هفتاد‌وششم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده 

برچسب‌ها: ادراکنمودار ادراکیشخصیت برندبرندینگ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.