نشانه‌های افراد سمی در قرار‌های کاری چیست؟
از آن‌ها دوری کنید ۸

نشانه‌های افراد سمی در قرار‌های کاری چیست؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۱۰/۰۹ - ۱۰:۰۰ | ۷ دقیقه

افراد آسیب‌رسان می‌توانند ضررهای زیادی به زندگی و شغل شما وارد کنند؛ اما خوشبختانه مشخصاتی کلی وجود دارد که با پیدا کردن آنها می‌توانید «آسیب‌رسان» بودن افراد در ملاقات‌های کاری را متوجه شوید.

نوپانا: مشکل اینجاست که برخی از آنها حتی در ملاقات اول بسیار جذاب و دوست‌ داشتنی به نظر می‌رسند چرا که آستانه تحریک‌پذیری افراد را می‌شناسند و بدست آوردن اعتماد دیگران جهت سوء استفاده‌، یکی از اهداف آنهاست!

حال سوال مهم درباره‌ افراد آسیب‌رسان این است که آیا راهی برای شناخت آنها در ملاقات‌های اول وجود دارد؟ متاسفانه هیچ راه مطمئنی در این‌باره موجود نیست اما مشخصاتی کلی وجود دارد که می‌توان با پیدا کردن آنها، به سِر درون همکار یا دوست خود پی برده و «آسیب‌رسان» بودن آنها را از ابتدا متوجه شوید. این نکته‌ها را می‌توان در فعالیت‌ها و عکس‌العمل‌های کوچک و جزئی آن‌ها مشاهده کرد:

۱- افراد آسیب‌رسان پشت سر دیگران بدگویی می‌کنند

اگر فردی در حضور شما، شخص سوم غایبی را نکوهش کرد یا از او بد گفت مطمئن باشید که پشت سر شما هم حرف خواهد زد. این یکی از کلاسیک‌ترین نشانه‌های افراد آسیب‌رسان است و اصولاً چنین افرادی، خیلی سریع خود را بدین شکل لو خواهند داد.

۲- افراد آسیب‌رسان از شرایط موجود می‌نالند

بیشتر افراد آسیب رسان، استاد شکایت کردن و نالیدنند. آنها به همه چیز اعتراض دارند و در تمامی فعالیت‌ها، به اصطلاح نیمه خالی لیوان را می‌بینند. گوش دادن به صبحت‌هایشان تمرکز شما را به نکات منفی جلب کرده و انرژی شما را می‌گیرد. پس اگر کسی پیرامون شما گاه و بیگاه شروع به نالیدن کرد، در ارتباط گرفتن با او تجدیدنظر کنید.

۳- افراد آسیب‌رسان انتظار رفتار ویژه و متفاوتی دارند

این افراد انتظار دارند با آنها همواره متفاوت برخورد شود و بهترین امکانات باید بطور رایگان در اختیارشان قرار گیرد. اگر فردی که جدیداً شما را دیده انتظار داشته باشد که لطف ویژه‌ای درحقش انجام دهید، تصور کنید بعد از صمیمی شدن چه انتظاری از شما خواهد داشت.

۴- افراد آسیب‌رسان خود را به رخ کشیده و لاف می‌زنند

اگر فردی را برای اولین بار در مصاحبه‌ای کاری ببینید، عادیست که راجع به دستاوردهای خود صحبت کند اما تصور کنید در اولین ملاقات غیرکاری مجبور باشید نیم‌ساعت تمام، صحبت‌های او درباره‌ موفقیت اخیرش را تحمل کنید. خب مطمئناً این فرد در حال پایه‌گذاری مقصودی شوم است و برای حوصله تان اهمیتی قائل نیست.

۵- افراد آسیب‌رسان طرف مقابل را در حالت دفاعی قرار می‌دهند

این اتفاق در مواقعی به قدری ماهرانه انجام می‌گیرد که حتی متوجه نمی‌شوید تمام مدت در حال توضیح دادن عملکرد خود هستید، در حالیکه طرف مقابل را تنها چند دقیقه است که ملاقات کرده‌اید و نیازی به این همه توضیح نیست. پس از مدتی تحمل شخصی که با عملکردش شما را وادار به دفاع از خودتان کند، انرژیتان را گرفته و بسیار سخت خواهد شد.

۶- افراد آسیب‌رسان وادارتان می‌کنند که مطابق میل آنها رفتار کنید

اگر شخصی سعی می‌کند که تمام گره‌های زندگی خود را به دستتان باز کند و در تمامی موارد از شما درخواست یاری بخواهد، تنها به دنبال سوء استفاده بوده و باور کنید هر بار سطح توقعاتش را بالاتر خواهد برد.

۷- افراد آسیب‌رسان برای دغدغه‌ دیگران اهمیتی قائل نمی‌شوند

تصور کنید پس از ۱۰ دقیقه صحبت با یک فرد، تمام اطلاعات شخصی و کاری او را می‌دانید درحالیکه او درباره‌ شما هیچ مطلبی نمی‌داند. شخصی که انتظار دارد فرد مقابل به تمام زوایای شخصیتش علاقمند بوده و حرف او را گوش کند در حالیکه خود او ذره‌ای اشتیاق برای برقراری ارتباط نداشته باشد به احتمال بسیار بالایی یک شخص آسیب‌رسان بوده و تنها به دنبال جلب توجه است.

۸- افراد آسیب‌رسان احساس خوبی به شما نمی‌دهند

این مطلب مستقیماً به خودتان باز می‌گردد. بعد از صبحت با فردی بخصوص، چه احساسی به شما دست می‌دهد؟ آیا علاقه دارید که زمانی را با فرد مذکور سپری کرده و به گفت‌وگو بپردازید؟ اگر پس از وقت گذراندن با او احساس بدی پیدا می‌کنید احتمالا با فرد آسیب‌رسانی سروکار دارید.

اگر احساس ناراحتی در خود دارید بهتر است به دنبال علت آن بگردید. شاید از موفقیت و هوش بالای او رنج می‌برید که در این صورت مشکل شما هستید و باید روی خود کار کنید اما در غیر این صورت، احتمال اینکه با فردی آسیب‌رسان طرف باشید، وجود دارد.

(همچنین بخوانید: نکاتی که استارت‌آپ‌ها هنگام استخدام باید جدی بگیرند)

منبع

برچسب‌ها: روابط اجتماعیروانشناسیشخصیت شناسیشناخت افراد
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.