عربستان، صدرنشین بازار تجارت الکترونیک منطقه تا سال ۲۰۲۰
بر اساس پیش‌بینی‌های معتبر ۸

عربستان، صدرنشین بازار تجارت الکترونیک منطقه تا سال ۲۰۲۰

توسط محمد طالبیان | ۱۳۹۶/۱۰/۰۴ - ۱۷:۰۰ | ۴ دقیقه

کارشناسان انتظار دارند تا انتهای دهه جاری میلادی، ارزش بازار تجارت الکترونیک عربستان با اختلافی یک میلیارد دلاری از امارات، صدرنشین فعلی تجارت الکترونیک منطقه، پیش افتاده و به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

نوپانا: وقتی مردم در منطقه حاشیه خلیج فارس به خرید فکر می‌کنند، کشور امارات با مراکز بزرگ فروش و برنامه‌های تجاری متعدد آن را به خاطر می‌آورند؛ اما وقتی حرف از تجارت الکترونیک به میان می‌آید، نام عربستان به عنوان کشوری که طی سال‌های آینده در این حوزه صدرنشین می‌شود می‌درخشد.

به گزارش نوپانا، پیش‌بینی‌های جدید نشان از این دارد که ارزش بازار تجارت الکترونیک در شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس تا سال ۲۰۲۰ به ۲۴ میلیارد دلار می‌رسد. این پیش‌بینی، سال گذشته به عدد ۲۰ میلیارد دلار اشاره داشت.

نکته اصلی این پیش‌بینی، سبقت عربستان از امارات به عنوان صدرنشین فعلی تجارت الکترونیک منطقه است. کارشناسان انتظار دارند تا انتهای دهه جاری میلادی، ارزش بازار تجارت الکترونیک عربستان با اختلافی یک میلیارد دلاری از امارات پیش افتاده و به ۱۰ میلیارد دلار برسد. متخصصان این حوزه اعتقاد دارند که افزایش جمعیت عربستان، پتانسیل بازار فعلی و رشد آن، به‌عنوان اصلی‌ترین دلایلی شناخته می‌شوند که این کشور را به عنوان پرجمعیت‌ترین عضو شورای همکاری خلیج فارس به صدر تجارت الکترونیک منطقه خلیج فارس می‌رساند.

بازار تجارت الکترونیک معمولا توسط جوان‌ها، ثروتمندها و مصرف‌کننده‌های تکنولوژی به جلو رانده می‌شود و آمارها نشان از این دارند که ۲۴.۸ درصد جمعیت عربستان زیر ۱۵ سال سن دارند و تنها ۳.۲ درصد آنها بیش از ۶۵ سال سن دارند. با در نظر گرفتن این آمار، رویترز گزارش داده است که میزان فروش آنلاین در عربستان تا سال ۲۰۲۱ به ۱۳.۹ میلیارد دلار می‌رسد. رقمی که امسال تنها به ۸.۷ میلیارد دلار رسید.

عربستان یکی از بزرگ‌ترین صادرکننده‌های نفت جهان است؛ اما در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، فروش نفت این کشور با افت به‌ترتیب ۹۸ و ۷۹ میلیارد دلاری مواجه شد. این میزان افت، به واسطه کاهش ارزش نفت از سال ۲۰۱۴ شروع شد و همین موضوع باعث شد در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و مخصوصا عربستان، توجه بسیاری به حوزه تجارت الکترونیک جلب شود.

طبق گفته موسسات تحلیلی، تغییر رفتار مشتریان در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که اکنون به خرید از طریق تلفن همراه و کامپیوتر علاقه دارند در کنار افزایش گزینه‌ها و قیمت‌های بهتر باعث شده است که تمرکز بیشتری بر تجارت الکترونیک در این کشورها قرار گیرد. با این حال یکی از عواملی که می‌تواند تاثیر منفی روی این موضوع داشته باشد، اتفاقات سیاسی اخیر منطقه است. از بحران قطر و اختلاف این کشور با همسایه‌های خود گرفته تا جنگ یمن و کاهش قیمت نفت، همگی می‌توانند تاثیر منفی روی وضعیت بازار تجارت الکترونیک کشورهای حاشیه خلیج فارس بگذارند.

(همچنین بخوانید: آغاز به کار اولین پلتفرم خرید آنلاین عربستانی با هدف فتح بازار تجارت الکترونیک منطقه)

برچسب‌ها: تجارت الکترونیککشورهای حوزه‌ خلیج فارساقتصادجنگ اقتصادیخرید آنلاینخاورمیانهعربستانفروش نفت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد طالبیان

محمد طالبیان

محمد طالبیان، دانش‌آموخته رشته مهندسی سخت‌افزار، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ به‌صورت جدی در نشریات و رسانه‌های آنلاین حوزه فناوری و بازی‌های ویدئویی شروع کرد. او در حال حاضر، دبیر چند سرویس روزنامه و مجله سراسری و سردبیر وبسایتی مرتبط با بازی‌های ویدئویی است.