چگونه برای سخنرانی در هر شرایطی آماده باشیم؟
تکنیک‌های فن بیان ۸

چگونه برای سخنرانی در هر شرایطی آماده باشیم؟

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۱۰/۰۷ - ۱۱:۰۰ | ۴ دقیقه

شما به عنوان بنیان‌گذار یا هم‌بنیان‌گذار یک استارت‌آپ، باید آمادگی لازم برای سخنرانی در هر شرایطی را داشته باشید. در این مطلب به راهکارهای مفیدی در این زمینه می‌پردازیم.

نوپانا: باید این حقیقت را پذیرفت که بیشتر انسانها از سخنرانی در حضور دیگران می‌ترسند. این ترس ریشه‌های مختلفی دارد که عدم اعتماد‌به‌نفس یکی از این ریشه‌ها است. 

به گزارش نوپانا، بی شک در کار حرفه‌ای شما در اکوسیستم استارت‌آپی بارها پیش خواهد آمد که در حضور دیگران سخنرانی کنید. این سخنرانی می‌تواند ارائه به سرمایه‌گذار باشد یا سخنرانی برای انتقال تجربه به دیگران؛ بنابراین ترس‌ها را کنار بگذارید و با چند ترفند ساده به سخنرانی عالی تبدیل شوید:

شوخی، بهترین راه آغاز سخنرانی

شوخی یکی از فاکتور‌هایی است که شما را به مخاطب نزدیک می‌کند. شوخی کردن با مخاطب در همان ابتدای کار شما را بر سخنرانی چیره می‌کند زیرا اعتمادبه‌نفس شما هنگامی که دیگران به شما لبخند می‌زنند دوچندان می‌شود. 

فرقی نمی‌کند که شرایط آغاز سخنرانی شما چقدر بد باشد. ممکن است سرماخورده باشید و یا از نظر روحی در شرایط خوبی برای سخنرانی نباشید. برای موفق شدن از این ترفند استفاده کنید. در هنگام خنداندن مخاطبان سعی کنید شرایط از کنترل شما خارج نشود.

تمرکز به افراد واکنشگر

همیشه در جمعی که درحال صحبت در آن هستید افرادی وجود دارند که به شما توجه بیشتر نشان می‌دهند. این افراد در افزایش اعتماد به نفس شما نقش مهمی را ایفا می‌کنند. افراد این چنینی اغلب با سر حرف‌های شما را تایید می‌کنند و یا نگاهی پرسشگر و علاقه‌مند دارند. سعی کنید بیشتر به این افراد نگاه کنید و مدام ارتباط چشمی مناسب با آنها برقرار کنید.

خوبی دیگر این کار جذب توجه بیشتر افراد است. هرچه اعتماد به نفس شما بالا‌تر رود توجه بیشتری را به خود جلب خواهید کرد و رفته رفته سخنرانی برای شما به صحبت کردن عادی بدل می‌شود.

جبران خطا

در سخنرانی ممکن است به هر دلیل اشتباهی از شما سر بزند. از سرفه گرفته تا بیان غلط. در این شرایط از شنوندگان عذر خواهی کنید و شرایط را دوباره در دست بگیرید. به استرس اجازه ندهید که به جای شما بر سخنانتان غالب شود. 

در این شرایط شوخی کردن نیز جواب می‌دهد. اگر با اشتباه شما جو محیط سنگین شد، با یک شوخی ساده جو را با خود هماهنگ کنید.

توجه داشته باشید که در سخنرانی اعتماد به نفس حرف اول و آخر را می‌زند. به خود ایمان داشته باشید و بدانید جمعیتی که پای حرف‌هایتان نشسته‌اند بخاطر شما دور هم گرد آمده‌اند نه چیز دیگری.

(همچنین بخوانید: چرا گردهمایی‌های درون‌سازمانی، برای کسب‌وکار شما سودمند هستند؟)

برچسب‌ها: اعتماد به نفسسخنرانیفن بیانجذب مخاطبتمرکز
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.