پکیج استارت آپ؛ صفرکیلومتر
مجموعه مطالب استارت‌آپی؛ ۸

پکیج استارت آپ؛ صفرکیلومتر

توسط مهدی بصیرت‌نیا | ۱۳۹۶/۱۰/۰۱ - ۱۴:۰۰ | ۱۶ دقیقه

در این پکیج که در وب‌سایت نوپانا تولید و گردآوری شده است، یاد می‌گیریم چطور یک استارت‌آپ را از صفر شروع کنیم.

نوپانا: به دنیای استارت‌‌‌آپ‌ها خوش آمدید! اگر رویای راه‌اندازی استارت‌آپ در سر دارید، با ما همراه شوید تا در این پکیج استارت‌آپی، گام‌به‌گام شما را تا راه‌اندازی استارت‌آپتان راهنمایی کنیم. در این پکیج که در وب‌سایت نوپانا تولید و گردآوری شده است، یاد می‌گیریم چطور یک استارت‌آپ را از صفر شروع کنیم.

قسمت اول: بوم مدل کسب‌وکار

بوم مدل کسب‌وکار، چگونگی فرآیند خلق و ارائه ارزش توسط کسب‌وکار شما به مشتریان را شرح می‌دهد.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت دوم: بوم مدل کسب‌وکار (ادامه)

در این قسمت به بخش‌های ارتباط با مشتری، جریان‌های درآمدی و منابع کلیدی در بوم مدل کسب‌وکار می‌پردازیم.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت سوم: بوم مدل کسب‌وکار (ادامه)

در این قسمت به بخش‌های فعالیت‌های کلیدی، شرکای کلیدی و سود در بوم مدل کسب‌وکار می‌پردازیم.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت چهارم: پروفایل مشتری

پروفایل مشتری، توصیف‌کننده بخش خاصی از مشتریان در مدل کسب‌وکار شما است.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت پنجم: پروفایل مشتری (ادامه)

در این قسمت به تدوین بخش «دردسرهای مشتری» در پروفایل مشتری می‌پردازیم.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت ششم: چگونه دردسرهای مشتری را شناسایی کنیم؟

دردسر‌های مشتری بهترین فرصت برای کارآفرینان جهت خلق ارزش‌ها هستند؛ برای خلق ارزش جهت هموارسازی این دردسر‌ها ابتدا باید خود دردسر را شناسایی کنیم.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت هفتم: منفعت‌های مشتری

منفعت‌ها نتیجه فایده‌هایی را توصیف می‌کنند که مشتریان در طلبشان هستند. بعضی از منفعت‌ها، مورد انتظار، بعضی مطلوب و بعضی برای مشتریان غیرمنتظره هستند.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت هشتم: چگونه منفعت‌های مشتری را شناسایی کنیم؟

در این قسمت، سوالاتی را مطرح خواهیم کرد که شما را برای یافتن منفعت‌های مشتریان یاری می‌کنند.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت نهم: نقشه ارزش

نقشه ارزش، چگونگی فرایند ایجاد ارزش برای مشتریان را نشان می‌دهد.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت دهم: دردسرکاه‌ها

دردسرکاه‌ها توصیف می‌کنند که دقیقا چگونه محصولات و خدماتتان دردسرهای خاصی از مشتری را برطرف می‌کنند.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت یازدهم: منفعت‌سازها

منفعت‌سازها توصیف می‌کنند که چگونه محصولات و خدماتتان برای مشتری منفعت ایجاد می‌کند.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت دوازدهم: ۱۰ ویژگی ارزش‌های پیشنهادی عالی

طراحی ارزش‌ پیشنهادی را با ساختن نمونه‌های ممکن برای یکی از نقاط آغازین کار خود شروع کنید و با درک درست مشتریان به ارزش‌های پیشنهادیتان شکل دهید.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت سیزدهم:  نمونه‌سازی ارزش‌ پیشنهادی

به منظور جست‌وجوی راه‌حل‌های مختلف، شکل دادن به ارزش پیشنهادیتان و یافتن بهترین فرصت‌ها، از ایده‌هایتان مدل‌های مطالعاتی اولیه و خام بسازید.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت چهاردهم: ۱۰ اصل مهم در نمونه‌سازی

با استفاده از اصولی که در این قسمت به آن‌ها می‌پردازیم، قدرت نهفته در نمونه‌سازی را آزاد کنید.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت پانزدهم: ایده‌های خود را روی کاغذ به تصویر بکشید

طرح‌های کاغذی، نمایشی خام از ارزش پیشنهادی یا مدل کسب‌وکار هستند و می‌توانند ایده موردنظر را القا کنند. از آنها در ابتدای فرآیند نمونه‌سازیتان به منظور اکتشاف جایگزین‌ها و بحث و تبادل نظر راجع به آن‌ها استفاده کنید.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت شانزدهم:  بررسی پنج شرکت بزرگ دنیا که ارزش‌آفرینی می‌کنند

در این قسمت شما را با راه‌هایی که شرکت‌های بزرگ برای خلق و فروش ارزش‌ پیشنهادی خود طی کرده‌اند آشنا می‌کنیم.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت هفدهم: شش راه نوآوری از طریق پروفایل مشتری

پروفایل مشتری را ترسیم کرده‌اید. حالا باید چه کنید؟ در این قسمت، شش راه برای حرکت بعدیتان در طراحی ارزش پیشنهادی ارائه می‌شود.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت هجدهم: شش تکنیک برای به دست آوردن بینش مشتری

درک دیدگاه مشتری، نقش حیاتی در تعیین ارزش‌های پیشنهادی مالی دارد. در این قسمت، شش تکنیک برای شروع این کار ارائه شده است. ترکیب مناسبی از این تکنیک‌ها را برای درک عمیق مشتریان به کار بگیرید.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت نوزدهم: قبل از ارزش‌آفرینی، داده‌های موجود را بررسی کنید

با یافتن پنج عبارت پر جست‌وجوی مرتبط با ایده‌تان، با آنچه که مورد توجه مشتریان بالقوه شماست، آشنا شوید.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت بیستم:  تابلوی ارزش پیشنهادی، نشان‌دهنده بینش در کسب‌و‌کار

به‌منظور کسب بینش مرتبط با زمینه کاریتان با مشتریان صحبت کنید. از تابلوی ارزش پیشنهادی برای تهیه مصاحبه‌ها و سازماندهی انبوه اطلاعات نامنظمی که در طول فرایند مصاحبه به سوی شما می‌آیند، استفاده کنید.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت بیست‌ویکم: قواعد مصاحبه با مشتری

در مصاحبه با مشتری، با گوش جان بشنوید و از تفسیر صحبت‌های طرف مقابلتان دوری کنید.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت بیست‌ودوم: ورود به دنیای مشتریان

به منظور کسب بینش درباره کارها، دردسرها و منفعت‌های مشتریان (بالقوه) خود، به طور کامل وارد دنیای آن‌ها شوید.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت بیست‌وسوم: هفت پرسش برای بررسی مدل کسب‌وکار

ارزش‌های پیشنهادی عالی باید در درون مدل‌های کسب‌وکار عالی تعبیه شوند. بعضی از مدل‌های کسب‌وکار به لحاظ طراحی، بهتر از سایرین هستند و نتایج کلی بهتری را در بر دارند. تقلید و الگوبرداری از این مدل‌ها دشوار ولی سودمند است.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت بیست‌وچهارم: پنج روش الگوبرداری از ارزش پیشنهادی رقبا

برای بررسی و الگو برداری از رقبا پنج تکنیک وجود دارد که در این قسمت به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت بیست‌وپنجم: چگونه ریسک‌های مدل کسب‌وکار خود را کاهش دهیم؟

در این مرحله باید تمامی جنبه‌های تابلوهای طراحی ارزش پیشنهادی و مدل کسب‌وکار خود را، از مشتریان گرفته تا شرکا، بیازمایید.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت بیست‌وششم: ۱۰ اصل مهم در کاهش ریسک ارزش‌ پیشنهادی

آزمون ایده‌ها با شکست عجین است. با این حال شکست سریع و کم هزینه به یادگیری بیشتر و کاهش ریسک منجر می‌شود.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت بیست‌وهفتم: راهکار‌هایی برای توسعه فرایند جذب مشتری

توسعه فرایند جذب مشتری، فرآیندی چهار مرحله‌ای است که توسط استیو بلنک ابداع شده است. به‌کارگیری صحیح این فرآیند باعث توسعه محصولتان می‌شود؛ محصولی که مشتریان در ازای آن به شما پول پرداخت خواهند کرد.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت بیست‌وهشتم: پنج اصل نوپای ناب

برای بهبود نتایج فعالیت‌ها و مسئولیت‌پذیر کردن افراد در کسب‌وکار، باید از ۵ اصل برای اندازه‌گیری پیشرفت، پیروی کنید.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت بیست‌ونهم: فرآیند همسوسازی

پیام‌های تعاملی با مشتری را از تبلیغات تا بسته‌بندی با یکدیگر همسو کنید و در آن‌ها به دردسرکاه‌ها و منفعت‌سازهای خود اشاره کنید.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت سی‌ام: غلبه بر چالش جذب اولین مشتریان

استارت‌آپ‌ها در مسیر کار‌آفرینی خود با چالش‌های گسترده‌ای رو‌به‌رو هستند. یکی از این چالش‌ها که تعیین‌کننده سرنوشت ادامه کار یک استارت‌آپ خواهد بود، چالش جذب اولین مشتریان است.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت سی‌‌ویکم: اهمیت حل مشکلات مشتریان

به خاطر داشته باشید که مشتریان شما در ازای مشکلاتی که برای آنها رفع می‌کنید به شما پول پرداخت می‌کنند.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت سی‌‌ودوم: گوشه بازار خود را فراموش نکنید!

گوشه‌ بازار شما تعیین می‌کند که شما برای چه کسانی باید بازاریابی کنید. در واقع این کار سبب می‌شود تمرکز بالایی بر مشتریان و بررسی آن‌ها داشته باشید.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت‌ سی‌‌وسوم: مرز میان برنامه بازاریابی و استراتژی بازاریابی چیست؟

هنگام تدوین برنامه بازاریابی باید از تفاوت میان آن و استراتژی بازاریابی مطلع باشید و عناصر هرکدام را به‌خوبی بشناسید.

این قسمت را از اینجا بخوانید.

قسمت‌های سی‌‌وچهارم تا سی‌ونهم: این استراتژی‌ها، بازاریابی شما را متحول می‌کنند

بعد از مشخص کردن بخش کوچکی از بازار و برنامه‌ریزی برای ورود به آن، نوبت آن می‌رسد که استراتژی بازاریابی خود را تدوین کنید. شیوه‌های زیادی از بازاریابی برای بدست آوردن حجم مشخصی از بازار در دنیا وجود دارد که در قسمت‌های زیر به بررسی آنها می‌پردازیم:

بازاریابی سببی، متحد و گازانبری

بازاریابی فناورانه

بازاریابی محتوامحور

بازاریابی با شیوه‌های دیجیتال

از بازاریابی نمونه رایگان تا بازاریابی چابک

از بازاریابی الگوریتمی تا بازاریابی غیرمستقیم

قسمت‌های چهلم تا چهل‌ودوم: مدیریت ارتباط با مشتری

در نگاه استراتژیک به مدیریت ارتباط با مشتری، این موضوع یک استراتژی محوری و کلیدی در کسب‌وکار است و هدف آن این است که مشتریان سودده را جذب کسب‌وکار کند و آنها را برای ما حفظ کند. در قسمت‌های زیر به بررسی موضوعات مهم در حوزه مدیریت ارتباط با مشتری می‌پردازیم:

چگونه روابط بهتری با مشتریان خود برقرار کنیم؟

نحوه مدیریت ارتباط با مشتری

اهمیت نرم افزار استاندارد مدیریت ارتباط با مشتری

قسمت‌های چهل‌وسوم تا چهل‌وهشتم: ارائه استارت‌آپ به سرمایه‌گذار

باید توجه کنید که برای ارائه کسب‌وکار خود به سرمایه‌گذار زمان کمی در اختیار شماست و شما باید در همین زمان کم اطلاعات زیادی را در اختیار او قرار دهید. بنابراین با مطالعه این قسمت‌ها خود را برای این مرحله آماده کنید و سعی کنید طبق قواعد بیان‌شده در آن‌ها عمل کنید:

چگونه استارت‌آپ خود را به سرمایه‌گذار ارائه کنیم؟

جایگاه شما در بازار

شناخت رقبا و بازاریابی

از ساختار سازمانی تا بیمه

از تحقیقات بازار تا اطلاعات عملیاتی

آمادگی برای ارائه

قسمت‌های چهل‌ونهم و پنجاهم: فرایند توسعه محصول

پیش از آن که یک محصول بتواند وارد سفر خودش برای گذر از چهار مرحله دوره عمر محصول شود، ابتدا باید توسعه پیدا کند. به عبارتی می‌توان گفت که توسعه محصول جدید عموماً یک بخش عمده و مهم از فرایند تولید را به خود اختصاص می‌دهد. در دو قسمت پایانی این پکیج، به این موضوع مهم می‌پردازیم:

از ایده تا توسعه

از تحلیل تا معرفی به بازار

برچسب‌ها: استارت‌آپ صفر کیلومتراستارت‌آپ استارتاپ کسب‌وکارهای نوپاراه‌اندازی استارت‌آپبوم مدل کسب‌وکارمشتری‌مداریسرمایه‌گذاریارائه استارت‌آپمحصولایده‌پردازیارزش‌آفرینی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مهدی بصیرت‌نیا

مهدی بصیرت‌نیا

مهدی بصیرت‌نیا دانش‌آموخته کارشناسی رشته مهندسی نرم‌افزار است. او در حوزه‌های فناوری اطلاعات، گرافیک و مدیریت و بازاریابی محتوا فعالیت دارد. مهدی بصیرت‌نیا سابقه تولید محتوا در حوزه علم و فناوری و مدیریت توزیع محتوا در چند پایگاه اطلاعاتی معتبر را در کارنامه خود دارد.