نگاهی بر اهمیت توسعه منابع انسانی استارت‌آپ‌ها
در کارگاه «یارکشی استارت‌آپی» مطرح شد: ۸

نگاهی بر اهمیت توسعه منابع انسانی استارت‌آپ‌ها

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۶/۱۰/۰۳ - ۱۴:۰۰ | ۶ دقیقه

در این گزارش به شرح کارگاه «یارکشی استارت‌آپی» که به همت آکادمی کارآفرینی تهران برگزار شده است، می‌پردازیم.

نوپانا: استارت‌آپ‌ها برای رشد و توسعه محصول خود نیاز دارند تا افرادی را به تیم خود اضافه کنند؛ اما چرا نقش منابع انسانی در استارت‌آپ‌ها از سایر کسب‌وکارها مهم‌تر است؟

ادامه حیات استارت‌آپ‌ها به منابع انسانی وابسته و نیازمند است. محمدحسن شهرمیانی، مدیر منابع انسانی شرکت رهنما، کارگاه خود را با این جمله شروع کرد و ادامه داد: «برای افزایش تاثیرگذاری افراد در استارت‌آپ‌ها، فرایند منابع انسانی باید علمی‌تر پیش برود. همچنین بر اساس تجربه استارت‌آپ‌های موفق، منابع انسانی می‌تواند کمبود منابع مالی را نیز جبران کند.»

هر چقدر ایده خوب باشد، اگر افراد حاضر در تیم مناسب آن کار نباشند، نمی‌تواند موفق باشد. در اصل تیمی که ایده‌ها را عملیاتی کند کم پیدا می‌شود. به همین دلیل است که توسعه منابع انسانی استارت‌آپ‌ها یکی از مهم‌ترین کارهاست؛ زیرا می‌تواند سبب شکست یا موفقیت تیم شود.

شهرمیانی افزود: «منابع انسانی فرایندهای استراتژی، برنامه‌ریزی، جذب و استخدام، آموزش و توسعه، حقوق پرسنل، فرهنگ سازمانی، ارزیابی عملکرد، رفاه پرسنل، روابط پرسنل، جانشین‌پروری و مدیریت ارتباطات داخلی دارد.»

او همچنین ادامه داد: «حقوق پرسنل، فرهنگ سازمانی، جذب و استخدام مهم‌ترین بخش‌ها و ارزیابی عملکرد حساس‌ترین بخش این فرایند است. همچنین بهتر است در استارت‌آپ‌ها قوانین و مسئولیت‌های اعضای تیم در قالب صورت جلسه نوشته شده و ابلاغ شود.»

محمدحسن شهرمیانی در خصوص تعریف فرهنگ سازمانی گفت: «ارزش‌ها، باورها و اعتقادات یک سازمان (به اصطلاح شخصیت سازمان) را فرهنگ سازمانی می‌گویند. این فرهنگ که برای هر سازمانی متمایز است، باید در تمامی بخش‌های سازمان، مدیران، کارمندان و ... نمود داشته باشد.»

بعضی افراد دوست دارند در سازمان‌های بزرگ کار کنند اما سعی کنید شخصی را استخدام کنید که دوست دارد کارهای بزرگ در سازمان کوچک انجام دهد. قطعا بنیانگذاران استارت‌آپ‌ها کار خود را بزرگ می دانند؛ پس باید این هیجان را به کارمندان نیز منتقل کنند. ایجاد هیجان تاثیرگذاری در تیم می‌تواند سبب شود تا افراد با حقوق کم، کارهای بزرگی انجام دهند.

پیدا کردن افراد برای استخدام روش‌های متفاوتی دارد. شهرمیانی در این خصوص گفت: «بهترین راه برای پیدا کردن نیروی انسانی، حضور در رویدادها و آشنا شدن با افراد از طریق شبکه‌سازی است. رصد کردن کسب‌وکارهای استارت‌آپی و مطالعه رزومه افراد در لینکدین، از روش‌های دیگر جذب نیرو است. همچنین می‌توان از شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های استخدامی نیز استفاده کرد.»

مصاحبه‌های استخدامی به ۲ دسته تلفنی و حضوری تقسیم می‌شوند. در مصاحبه‌های تلفنی سوال پرسیدن از مهارت‌ها، توانایی‌ها و مسائل مهم کمک می‌کند تا کیفیت مصاحبه حضوری بیشتر شود.

شهرمیانی ادامه داد: «مصاحبه پنلی، نفر با نفر، گروه با گروه و غیرمعمول روش‌های مصاحبه رودررو است. جدیدترین و بهترین روش مصاحبه نیز مصاحبه شایسته‌محور است. در این روش بیشتر از گذشته افراد سوال پرسیده شده و سوالات فرضی نمی‌پرسیم. همچنین فرد باید برای فعالیت‌ها مصداق بیاورد تا رفتارش سنجیده شود.»

قبل از شروع مصاحبه، باید رزومه فرد را بررسی کرده و بر اساس رزومه، شایستگی‌های فرد و شغل مورد نیاز، سوالات را مشخص کنید. در مصاحبه این اطمینان را به فرد بدهید که حرف زدن درباره حقوق تاثیری در جذب یا رد کردن او ندارد. شرایط فیزیکی، زمان، سوالات، جمع‌بندی و نهایی کردن هر سوال از نکات مهم در مصاحبه است.

شهرمیانی در پایان کارگاه گفت: «اگر در حین مصاحبه تصمیم به رد کردن فرد گرفتید، مصاحبه را تا پایان ادامه دهید؛ زیرا افراد سفیر سازمان شما می‌شوند (سفیران خوب به وجود آورید). همچنین سعی کنید در مورد مسائل و جواب‌های فرد، قضاوت نکرده و نظر ندهید.»

نکات تکمیلی در خصوص چگونگی انجام یک مصاحبه شغلی مفید را در اینجا بخوانید.

(همچنین بخوانید: برداشت‌های اشتباهی که متقاضیان کار هنگام مصاحبه استخدامی دارند)

برچسب‌ها: مصاحبه شایسته محورمصاحبه استخدامیفرهنگ سازمانیمنابع انسانیمدیریت منابع انسانی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.