بودجه توسعه کلان کشور باید در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار گیرد
رئيس پيشين سنديكاي توليدكنندگان فناوری اطلاعات كشور: ۸

بودجه توسعه کلان کشور باید در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار گیرد

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۹/۲۹ - ۱۰:۰۰ | ۶ دقیقه

محمد حسین محبی: «لازم است بودجه توسعه کلان کشور در خدمت بنگاه‌های کوچک و متوسط مانند استارت‌آپ‌ها قرار گیرد و امید است که در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها، بودجه‌ها کم نشوند.»

نوپانا: محمدحسین محبی، رئيس پيشين سنديكای توليدكنندگان فناوری اطلاعات كشور در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان به خبرنگار نوپانا گفت: «آنچه که تا کنون در رابطه با شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح بوده است، این است که برای خودشان سیاست مستقلی داشته‌اند که این امر موجب تغییر تصمیم‌گیری مسئولان شده است و شرکت‌های دانش‌بنیان را در مقابل تغییر دولت‌ها، آسیب‌پذیرتر کرده است. مشکل اصلی استارت‌آپ‌ها تامین سرمایه تخصصی است و تامین سرمایه برای آن‌ها باید در بازه زمانی حداقل ۸ ساله در نظر گرفته شود؛ یعنی به اندازه فعالیت ۲ دولت متوالی. این امر باعث می‌شود که ملاحظات در نظر گرفته شده برای استارت‌آپ‌ها، تا حدی از تغییرات سیاسی مصون بماند.»

محبی افزود: «برای به ثمر نشستن یک طرح تحقیقاتی، فرایندهای زیادی لازم است که گاه سال‌ها ممکن است به طول بیانجامد. تحقیق و توسعه، پایلوت طرح، نمونه نیمه‌صنعتی و صنعتی شده و در نهایت رسیدن به تولید انبوه که بتواند به طور مستقل ادامه داشته باشد. همچنین برای اینکه یک ایده به محصول در بازار تبدیل شود، نیاز به فرایندهایی است که در تمام مراحل آن، سرمایه حرف اول را می‌زند. به جهت این که شرکت‌های استارت‌آپی در نیمه راه متوقف نشوند باید نگاه فرادولتی و فراجناحی داشته باشند تا بتوانند رشد کنند.»

عضو اتاق بازرگانی بیان کرد: «درست است که در بسیاری از طرح‌ها با مشکل سرمایه‌گذاری تخصصی مواجهیم؛ اما به عقیده من مشکل اصلی بحث بودجه نیست. مشکل اساسی‌تر نوع نگاه به این کسب‌وکارهای نوپا است. بسیاری از طرح‌های مشابه در کشورهای اروپایی ممکن است حتی ۲۰ سال به طول بینجامد اما وقتی شکوفا می‌شوند بخش بزرگی از اقتصاد و تحقیقات را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ بنابراین اگر نگاه باورمندی به دانش، تحقیق و توسعه وجود داشته باشد، قطعا بودجه خوبی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.»

او اظهار کرد: «لازم است مسئولان و نهادهای دولتی، از استارت‌آپ‌ها به‌عنوان مصالح ملی یاد کنند و صرف نظر از جناح‌های سیاسی به صورت جدی از آن‌ها حمایت کنند. یکی از ابزارهای حمایت، اختصاص دادن ردیف بودجه مناسب برای رشد این شرکت‌ها است. در مرحله بعد برای ایجاد امنیت فعالیت نخبگان و سرمایه‌گذاران باید راهکارهایی در نظر گرفته شوند تا سرمایه‌گذاران با اطمینان از برگشت سرمایه اقدام به سرمایه‌گذاری کنند و برای ایجاد کردن این فضای امن باید کاری کنیم که تحقیق و توسعه به تولید و صنعت کشور برسد.»

محبی ادامه داد: «با پیوند بین تحقیقات میدانی و دانشگاه‌ها و فضای اجرایی در صنعت، می‌توان به نتایج بسیار مثبتی رسید. باید این نکته را مدنظر داشت که این حلقه مفقوده کامل شود و از واحد تحقیقات تا صنعت، همه مراحل به هم متصل باشد تا به شکوفایی اقتصادی برسیم.»

رئيس پيشين سنديكای توليدكنندگان فناوری اطلاعات كشور خاطرنشان کرد: «همانطور که می‌دانید بودجه‌های عمرانی و گردش کار در صنعت به طرز چشمگیری کاهش یافته است و امید است که در موارد خاص همچون شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها، بودجه‌ها کم نشوند.»

او بیان کرد: «لازم است بودجه توسعه کلان کشور در خدمت بنگاه‌های کوچک و متوسط مانند استارت‌آپ‌ها قرار گیرد. زمانی‌که ۱۰درصد بودجه جاری کشور کاهش می‌یابد، چگونه می‌توان انتظار داشت که مشاغل دانش‌بنیان توسعه یابند؟ لازم است دولت با کاهش هزینه‌های جاری خود، مشکلات را مرتفع سازد تا بتوان مبالغ بیشتری به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور محور اختصاص داد.»

محبی در پایان یادآور شد: «با کاهش ۱۰درصدی بودجه جاری کشور و از طرف دیگر با افزایش ۱۰درصدی حقوق پرسنل، این تضاد در ذهن‌ها پیش می‌آید که چگونه ممکن است برخی مسئولان به کسب‌وکارهای نوپا باور داشته باشند در حالی‌که سهم بودجه جاری را کاهش داده‌اند؟ لازم است مجلس، تمام‌قد در مقابل این اقدامات ایستادگی کند و اجازه ندهد که بودجه تحقیقاتی بنگاه‌های کوچک و متوسط کاهش یابد و چتر حمایتی روی کسب‌وکارهای نوپا باشد تا بتوانند به فعالیت خود به نحو شایسته ادامه دهند.»

(همچنین بخوانید: مجلس از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه حمایت می‌کند)

برچسب‌ها: استارت‌آپ‌هاشرکت‌های دانش‌بنیانبودجهتخصیص بودجهتامین سرمایهدولتمجلس شورای اسلامیتوسعه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.