پیامدهای کوته‌بینی در بازاریابی چیست؟
شروعی برای برندسازی (قسمت شصت‌وپنجم) ۸

پیامدهای کوته‌بینی در بازاریابی چیست؟

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۹/۲۵ - ۱۴:۰۰ | ۳ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌‌اند و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت شصت‌وپنجم:

کوته‌بینی بازاریابی

به‌گزارش نوپانا، به عدم موفقیت یک شرکت در تعریف کلی اهدافش و تمرکز بیش از حد روی محصول به جای مشتری را کوته‌بینی بازاریابی می‌گویند. این کوته‌بینی و فقدان جامع‌نگری، منجر به تمرکز بیش از اندازه بر مزایا و ویژگی‌های یک محصول‌شده و شرکت را از تمرکز بر نیاز‌ها و خواسته‌های مشتریان غافل می‌کند.

برنامه‌ریزی بازاریابی

به فرایند نظام‌مند ارزیابی فرصت‌ها و منابع موجود در بازار و هدف‌گذاری برای آن‌ها، برنامه‌ریزی بازاریابی می‌گویند. این فرایند در نهایت به ایجاد برنامه‌ بازاریابی منجر شده که شامل توضیح دقیق و جزئی اهداف بازاریابی و شیوه‌های دستیابی به این اهداف است. به کارگیری برنامه‌ بازاریابی موفق بر پایه یک استراتژی هوشمندانه می‌تواند برندها و کسب‌وکارها را به نقطه اوج خود برساند. همچنین این برنامه‌ریزی منجر به افزایش سهم شرکت‌ها از بازار هدف می‌شود.

(همچنین بخوانید: بازاریابی و بخش‌بندی بازار، سهم برند شما از بازار را افزایش می‌دهد)

بازاریابی انبوه

به فرایند استفاده از رسانه‌های جمعی برای بازاریابی یک محصول در سطح گسترده‌ای از بازار، بازاریابی انبوه می‌گویند. در این روش، بازار به صورت یک بازار کلی همگن دیده می‌شود؛ بنابراین یک محصول واحد با یک قیمت واحد همراه با یک نوع تبلیغ و برنامه ترویجی به بازار عرضه می‌شود. این روش برای فروش انبوه یک محصول به تعداد کثیری از افراد به کار گرفته می‌شود.

قسمت پیشین:

قسمت ‌‌‌شصت‌وچهارم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: برنامه‌ریزی بازاریابیکوته‌بینی بازاریابیبازاریابی انبوهبرندسازیبرندینگ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.