چگونه بدون راه‌اندازی کسب‌وکار، ایده‌های خود را روانه بازار کنیم؟
نگاهی بر مزیت‌های نوآوری باز ۸

چگونه بدون راه‌اندازی کسب‌وکار، ایده‌های خود را روانه بازار کنیم؟

توسط راضیه مومنی | ۱۳۹۶/۰۹/۲۵ - ۰۹:۰۰ | ۷ دقیقه

برای این که محصولی را روانه بازار کنید، لزوما به راه‌اندازی یک کسب‌وکار نیاز ندارید. کافی است با استفاده از نوآوری باز و تکیه بر اصول آن، محصول نوآورانه خود را به بازار ارائه دهید.

نوپانا: شما لازم نیست که حساب پس‌انداز خود را خالی کنید و یا کار روزانه خود را ترک کنید تا با هدف ارائه محصولی به بازار، کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنید. همچنین برای این هدف، شما به بنیان‌گذاران و سرمایه‌گذاران برای نوشتن و تایید یک طرح کسب‌و‌کار نیاز ندارید.

به گزارش نوپانا، فرصت‌هایی که امروزه با ظهور نمونه‌سازی سریع و ابزار و فناوری‌های دیجیتال، برای افراد خلاق ایجاد می‌شود اساسا متفاوت و بسیار هیجان‌انگیز است. می‌توان گفت موانع شرکت‌ها در نوآوری‌های تکنولوژیک، اجتماعی، خلاقانه و کارآفرینی بسیار کم است؛ چرا که فناوری، پدیده‌ای شناخته‌شده برای نوآوری باز محسوب می‌شود.

نوآوری باز ابتکاری است که مزایای شفافیت و همکاری به‌خصوص در مورد اشتراک ایده‌ها را در بر می‌گیرد. در حال حاضر، نوآوری باز به محبوب‌ترین مدل در سراسر جهان تبدیل شده است. اشکال همکاری نوآورانه از جمله نوآوری باز، تفکر طراحی و همکاری، از تحقیق و توسعه سنتی پیشی گرفته است. شرکت‌های نوآورانه از طریق شکستن موانع سنتی، بهره‌برداری از اکوسیستم وسیع‌تر برای ایده‌ها، بینش، استعداد و فناوری و جذب مشتری در طول روند نوآوری، مرزهای نوآوری را در داخل و خارج از سازمان خود توسعه می‌دهند.

مزایای استفاده از نوآوری باز، بسیار زیاد است و بسیاری از صنایع مانند صنعت اسباب‌بازی، مدتهاست که اصول نوآوری باز را به کار گرفته‌اند. مدل سنتی کارآفرینی که امروزه همچنان آموزش داده می‌شود شامل نوشتن یک طرح کسب‌و‌کار، افزایش سرمایه، تولید، توسعه بازاریابی و تحقق و توزیع سفارشات است که تمام آن‌ها را باید خودتان انجام دهید. واضح است که هر کس زمان، منابع مالی، تجربه یا حتی تمایل به شروع و اجرای یک کسب‌و‌کار را ندارد.

شما می‌توانید با استفاده از ۱۰ روش ساده، قدرت نوآوری باز را به کار ببندید تا ایده‌های خود را روانه بازار کنید:

۱. مطالعه در بازار: وقتی ایده یک محصول به ذهنتان می‌رسد، ابتدا باید آن را ثبت کنید. توصیه می‌کنیم از طریق Google Images و Google Shopping جست‌وجو کنید و ببینید آیا محصولات مشابه وجود دارد؟ آن‌ها را با دقت مطالعه کنید. چه مزایایی دارند؟ نقطه تفاوت را در نظر بگیرید. آیا مصرف‌کننده نیازمند این مزایا بوده است؟ هدف از انجام این کار درک تاریخ نوآوری و ایده‌‌هایتان است.

۲. اختراع برای بازار: راه‌های زیادی برای ارائه ایده‌های جدید وجود دارند. بسیاری از مخترعان روی حل یک مشکل یا نیاز مبرم تمرکز می‌کنند. ساده ترین ایده‌ها آن‌هایی هستند که محصولات موجود را بهبود می‌بخشند.

۳. تمرکز روی ایده نسبتا ساده: بدون صرف وقت و هزینه زیاد، می‌توانید تعیین کنید که آیا ایده شما ارزش دنبال کردن دارد یا خیر. آیا می‌توانید توضیح دهید که چگونه ایده شما به‌سرعت یک مشکل را حل می‌کند؟ آیا می‌توان با استفاده از فناوری‌های موجود آن را تولید کرد؟ آیا شما قادر به ایجاد نمونه اولیه ارزان هستید؟ در واقع صدور مجوز یک ایده شامل همه فاکتورهای کاهش خطر است.

۴استفاده از مواد موجود برای ایجاد یک نمونه اولیه: در این مرحله شما نمی‌دانید که آیا ایده شما قابل عرضه به بازار است یا خیر؛ بنابراین بهتر است نمونه اولیه‌ای تولید کنید تا بتوانید بازخوردهای سودمندی دریافت کنید.

۵. استفاده از واژه‌های تاثیرگذار برای بیان مزایای محصول: هدف شما تحریک حس کنجکاوی مخاطب است. گیرنده پیام شما باید این تصور را داشته باشد: «من می‌خواهم بیشتر در مورد آن بدانم».

۶. ایجاد برگه فروش و یک ویدئوی کوتاه: برگه فروش، تبلیغات آنلاین یک صفحه‌ای است که اغلب برای نمایش محصولات جدید استفاده می‌شود. همچنین می‌توانید از ویدئوهای کوتاه برای معرفی محصول خود استفاده کنید.

۷. نوشتن یک درخواست حق ثبت اختراع موقت: اکثر پرونده‌های ثبت اختراع به گونه‌ای نوشته شده‌اند که بتوانند به‌آسانی کار کنند. برای نوشتن مالکیت معنوی که دارای ارزش است، باید رقابت کنید.

(همچنین بخوانید: روش‌های ارزشمندی که تعداد مشتریان شما را افزایش می‌دهند)

۸. رویکرد شرکت‌هایی که به‌صورت حرفه‌ای، محصولات مشابه را تولید می‌کنند: برخی شرکت‌هایی که از نوآوری باز استفاده می‌کنند مراحل ثبت محصول را در وب‌سایت خود منتشر می‌کنند؛ اما دیگران روی نرم‌افزار و فرم‌های شخص ثالث تکیه می‌کنند. شرکت‌هایی که محصولات مشابهی تولید می‌کنند، مجوزهای بالقوه خود را دارند.

۹. تمرین استراتژی مذاکره برد – برد: خودتان را با مقررات اساسی و آنچه باید انتظار داشته باشید آشنا کنید. لازم نیست به‌سرعت وکیل خود را استخدام کنید. به عبارت دیگر، باید بیشتر حکم یک بازیکن تیم را داشته باشید.

۱۰. ایده بعدی خود را در نظر بگیرید: صدور مجوز یک بازی اعداد است. هنگامی‌که یک شرکت درخواست ارسال شما را رد می‌کند، باید به‌دنبال دلایل آن باشید. شما ممکن است بتوانید با طراحی مجدد محصول خود نیازهایشان را برآورده کنید.

(همچنین بخوانید: چگونه از برندمان یک تصور خوب بسازیم؟)

منبع

برچسب‌ها: کسب‌و‌کاربازاریابیایدهثبت اختراعمحصولطراحی محصولنمونه اولیه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره راضیه مومنی

راضیه مومنی

راضیه مومنی دانش‌آموخته مهندسی کامپیوتر است. او از سال ۱۳۹۰ فعالیت حرفه‌ای خود را در حوزه‌های مختلف از جمله علم و فناوری، فضای مجازی، بهداشت و درمان و سواد رسانه‌ای آغاز کرده است. او همچنين سابقه سردبیری و دبیری سرویس در چندين رسانه را دارد.