سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون‌دلاری علی‌بابا در استارت‌آپ هندی فعال در حوزه تجارت الکترونیک
جذب سرمایه کمپانی «بیگ‌بسکت» ۸

سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون‌دلاری علی‌بابا در استارت‌آپ هندی فعال در حوزه تجارت الکترونیک

توسط محمد طالبیان | ۱۳۹۶/۰۹/۲۰ - ۱۷:۰۰ | ۳ دقیقه

علی‌بابا، غول چینی دنیای تجارت الکترونیک، قصد دارد ۲۰۰ میلیون دلار در استارت‌آپ «بیگ‌بسکت»، سوپرمارکت آنلاین هندی، در ازای دریافت ۲۵ درصد از سهام این شرکت سرمایه‌گذاری کند.

نوپانا: علی‌بابا، غول تجارت الکترونیک چینی، قصد دارد به میزان ۲۰۰ میلیون دلار در بیگ‌بسکت، بزرگ‌ترین سوپرمارکت آنلاین هند، سرمایه‌گذاری کند. جزئیات این موضوع هنوز به صورت رسمی تایید نشده است؛ اما منابع آگاه به این قرارداد اعلام کرده‌اند که علی‌بابا قصد دارد بعد از ماه‌ها مذاکره، ۲۵درصد از سهام بیگ‌بسکت را به‌دست آورد.

پیش‌تر اخباری منتشر شده بود که کمپانی آمازون قصد دارد در این فروشگاه سرمایه‌گذاری کند. آمازون در ماه ژوئن گذشته موفق به خریداری هول‌فودز شد که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سوپرمارکت‌های آمریکا شناخته می‌شود. با توجه به این مسئله می‌توان حساسیت رقابت در بازار آنلاین هند که رشد سریعی داشته و همچنان دست نخورده باقی مانده است را درک کرد. بازاری که تبدیل به صحنه رقابت تعدادی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های تجارت الکترونیک دنیا شده است.

جف بزوس، مدیرعامل آمازون، چندی پیش اعلام کرد که قصد دارد سرمایه‌گذاری پنج میلیارد دلاری در هند انجام دهد تا به رقابت مستقیم با فلیپ‌کارت برود. فروشگاهی که در هند نقش آمازون را برعهده دارد و فعلا بازار آنلاین یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای دنیا را در دست خود گرفته است. در مقابل، علی‌بابا روی کمپانی ارتباطی وان۹۷ سرمایه‌گذاری کرد که در زمینه پرداخت دیجیتال و تجارت الکترونیک فعالیت می‌کند.

منابع غیررسمی اعلام کرده‌اند که قرارداد همکاری علی‌بابا و بیگ‌بسکت در انتظار تایید نهاد‌های دولتی هند است و فعلا هیچ‌کدام از طرفین، بیانیه‌ای رسمی در این رابطه منتشر نکرده‌اند. در حال حاضر ارزش بیگ‌بسکت چیزی در حدود ۸۰۰ میلیون دلار اعلام شده است و این احتمال نیز وجود دارد که وان ۹۷ به عنوان یکی از شرکای هندی علی‌بابا نیز سهمی در این قرارداد جدید میان طرفین هندی و چینی داشته باشد.

امروزه سوپرمارکت‌های آنلاین حتی در بازارهای پیشرفته دنیا همچون آمریکا و چین با سختی‌های بسیاری روبرو هستند و وضعیت برای بیگ‌بسکت در هند با توجه به محدودیت‌ها بسیار سخت‌تر از همیشه دنبال می‌شود. محدودیت‌هایی که در اصل به نحوه انتقال کالا در شهرهای بزرگ، کمبود کامیون‌های یخچال‌دار و انبارهای مناسب ارتباط پیدا می‌کنند.

(همچنین بخوانید: دانشجویان هندی استارت‌آپی می‌شوند)

منبع

برچسب‌ها: سوپرمارکت آنلاینسرمایه‌گذاریهندعلی‌بابابیگ‌بسکتIndiaalibabaamazonاستارت‌آپbigbasket
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد طالبیان

محمد طالبیان

محمد طالبیان، دانش‌آموخته رشته مهندسی سخت‌افزار، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ به‌صورت جدی در نشریات و رسانه‌های آنلاین حوزه فناوری و بازی‌های ویدئویی شروع کرد. او در حال حاضر، دبیر چند سرویس روزنامه و مجله سراسری و سردبیر وبسایتی مرتبط با بازی‌های ویدئویی است.