چهار عنصر کلیدی در برنامه بازاریابی
شروعی برای برندسازی (قسمت شصت‌وچهارم) ۸

چهار عنصر کلیدی در برنامه بازاریابی

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۹/۲۳ - ۱۴:۰۰ | ۳ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌‌اند و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت شصت‌وچهارم:

آمیزه بازاریابی

به‌گزارش نوپانا، چهار متغیر کلیدی برای تصمیم‌گیری در یک برنامه بازاریابی وجود دارد؛ این چهار متغیر شامل کالا (محصول یا خدمت)، قیمت، مکان و ترویج (تبلیغات) است. در مباحث بازاریابی این چهار عنصر، آمیزه بازاریابی نام دارند. آمیزه بازاریابی، نشان‌دهنده این است که مدیران این چهار متغیر قابل کنترل در بازاریابی را برای تدوین یک برنامه جامع بازاریابی با یکدیگر تلفیق‌ کنند تا پاسخگوی بازار هدف باشند.

برای کسب موفقیت در برنامه‌ریزی بازاریابی، آمیزه بازاریابی باید بازتاب خواسته‌ها و نیاز‌های مشتریان در بازار هدف باشد. بنابراین، کارشناسان بازاریابی برای ارزیابی خواسته‌های مصرف‌کنندگان و شناسایی محصولاتی که مصرف‌کنندگان حاضر هستند برای آن‌ها پول بپردازند، نیازمند تحقیقات بازاریابی هستند. بررسی هر یک از این چهار متغیر، خود نیازمند بحث مفصلی است؛ به این دلیل به ذکر تعاریف مختصری از هر کدام بسنده می‌کنیم:

- کالا (محصول یا خدمت): پایه اصلی آمیزه بازاریابی، محصول یا خدمت است. در صورتی که این مورد از کیفیت لازم برخوردار نباشد و یا نیاز مشتریان را بر‌طرف نکند، سایر اجزا نمی‌توانند نقص موجود را جبران‌ کنند و در نتیجه محصول یا خدمت شکست خواهد خورد.

- قیمت: قیمت‌گذاری از اهمیت بالایی برخوردار است. شرکت‌ها با بررسی بازار و با توجه به هزینه‌های برندسازی و همچنین توان خرید بازار هدف، اقدام به قیمت‌گذاری می‌کنند.

- مکان: مکان یا نحوه عرضه محصول یا خدمت یکی از فاکتور‌های کلیدی موفقیت شرکت‌ها است. توزیع و عرضه نامناسب محصول می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به شرکت‌ها وارد‌ کند.

- ترویج: تبلیغات و پیشنهادات تشویقی مناسب با محصول و بازار هدف، می‌تواند روند برندسازی و ایجاد جایگاه مطلوب محصول را تسریع‌کرده و سود شرکت را در بلند‌مدت تضمین نماید.

(همچنین بخوانید: از دنباله‌روهای بازار تا برند‌های راهبر)

قسمت پیشین:

قسمت ‌‌‌شصت‌وسوم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: آمیزه بازاریابیبرندسازیبرندینگقیمت‌گذاریتبلیغاتبازاریابیکالا
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.